Annons

Han vill inte sälja sin kamera om man inte betalar i förskott.

Produkter
(logga in för att koppla)
Den handlade ju om en trend med personrån vid affärer öga mot öga och då är inte nätbedrägerier så relevanta.

Jag efterlyser alltså fakta som talar för att trenden som omtalas i det ovan länkade inlägget faktiskt finns.

Det är inte alltid man träffar den rätta personen öga mot öga. Nätet har gjort det enklare att utge sig för att vara någon annan. Stulen identitet.

En person som vet att du dyker upp med pengar eller en vara.
 
...

Jag har i de flesta fall kört med direktbetalning via PayPal eller just Swish (alltid smidigt att undvika kontanter om det är möjligt).

Har även möjlighet till att själv ta mobilt betalt "på stan" via VISA/MasterCard om det kniper (har liten portabel chipkortläsare ifrån iZettle som kopplas till iPad eller mobil).

Man kan också skicka ett payment request från Paypal, då behöver köparen bara ett kreditkort.
 
Det är inget problem förutom det som du själv har skapat. Du har lyft fram en person som ingen här vet något om.

Han vill ha betalt i förskott och du vill inte betala i förskott. Gå vidare, köp av någon annan.

Jodå...jag frågar inte efter råd i det här specifika fallet. Det jag far efter är tänket hos de som säljer endast mot förskott.
 
Jodå...jag frågar inte efter råd i det här specifika fallet. Det jag far efter är tänket hos de som säljer endast mot förskott.

Tänket?
prio ett man vill ha betalt för sin kamera. Om du vill slippa betala i förväg o inte litar på säljaren då får du väl antingen åka till säljaren o göra upp affären öga mot öga eller skicka en kompis som kan kolla kameran o köpa den om den är ok o sedan får han skicka den till dig.

Säljaren väljer vilka villkor han har kring sin försäljning jag skulle inte skicka en kamera utan att få betalt i förväg om jag inte känner köparen. Du som köpare får antingen acceptera hans villkor eller lösa köpet på annat sätt eller köpa en annan kamera. För mig så låter priset dyrt på kameran den är inte såld antar jag.
 
Blocketpaketet är säkert för köparen, men inte för säljaren (?).

Vad händer om du skickar en kamera till mig, och jag nekar och skickar tillbaka.
Jag får pengarna tillbaka.
Du öppnar paketet och kameran är trasig eller ersatt med en påse grus...

Begär någon att jag ska skicka så begär jag minst halva summan i förskott, beroende på referenser.

Du får naturligtvis tycka vad du vill ... själv tycker jag att Blocketpaket delar risken mellan säljare och köpare på ett bra sätt, inte perfekt, men OK.

Svaret på din fråga är att om jag säljer en kamera till dig för låt oss säga 20 000 kr via Blocketpaket och du skickar tillbaka en påse grus kommer jag inte att godkänna returen och du får inte tillbaka dina 20 000 kr. Exakt hur processen ser ut därifrån vet jag inte, men det känns som ett mycket långsökt sätt att bedriva bedrägeri, betala avtalat pris för en vara och sedan returnera något annat och försöka få pengarna tillbaka ... Har detta verkligen genomförts i praktiken?

Risken som du tar som köpare är ju den omvända, du löser ut ett paket med "en påse grus" för 20 000 kr. Du reklamerar omgående och de 20 000 kronorna är låsta hos Schenker (om jag fattat det rätt är det Schenker som hanterar Blocketpaket). Låter inte heller som något speciellt framgångsrikt sätt att bedriva bedrägeriverksamhet.

Min uppfattning är att även om Blocketpaketet inte är den ultimata lösningen uppfyller det sin primära funktion, att förebygga bedrägeri. Det räcker åtminstone för mig! :)
 
Du får naturligtvis tycka vad du vill ... själv tycker jag att Blocketpaket delar risken mellan säljare och köpare på ett bra sätt, inte perfekt, men OK.

Svaret på din fråga är att om jag säljer en kamera till dig för låt oss säga 20 000 kr via Blocketpaket och du skickar tillbaka en påse grus kommer jag inte att godkänna returen och du får inte tillbaka dina 20 000 kr. Exakt hur processen ser ut därifrån vet jag inte, men det känns som ett mycket långsökt sätt att bedriva bedrägeri, betala avtalat pris för en vara och sedan returnera något annat och försöka få pengarna tillbaka ... Har detta verkligen genomförts i praktiken?

Risken som du tar som köpare är ju den omvända, du löser ut ett paket med "en påse grus" för 20 000 kr. Du reklamerar omgående och de 20 000 kronorna är låsta hos Schenker (om jag fattat det rätt är det Schenker som hanterar Blocketpaket). Låter inte heller som något speciellt framgångsrikt sätt att bedriva bedrägeriverksamhet.

Min uppfattning är att även om Blocketpaketet inte är den ultimata lösningen uppfyller det sin primära funktion, att förebygga bedrägeri. Det räcker åtminstone för mig! :)

Som köpare kan du returnera paketet, dvs. häva köpet inom 24 tim så får du pengarna tillbaks. Det är vid tvist som Schenker håller pengarna låsta.

Jag menar att det är säljaren som tar risker med blocketpaketet.
Om köparen inte tar ut paketet så skickas det tillbaks och säljaren får stå för fraktkostnaden.
Då har får man tillbaks paketet efter två veckors liggtid (tror jag det var) och har betalat dubbel frakt.
Köparen kan ju också helt enkelt bara ångra sig och skicka tillbaks paketet. Så har säljaren fått krångla i onödan.
En annan risk för säljaren är att varan kommer i retur i sämre skick, det blir ju inte speciellt kul.
Nja, poängen med blocketpaketet ur säljarens synvinkel är väl att köpare slår till pga. att det känns tryggare än förskottsbetalning.
 
Som köpare kan du returnera paketet, dvs. häva köpet inom 24 tim så får du pengarna tillbaks. Det är vid tvist som Schenker håller pengarna låsta.

Jag menar att det är säljaren som tar risker med blocketpaketet.
Om köparen inte tar ut paketet så skickas det tillbaks och säljaren får stå för fraktkostnaden.
Då har får man tillbaks paketet efter två veckors liggtid (tror jag det var) och har betalat dubbel frakt.
Köparen kan ju också helt enkelt bara ångra sig och skicka tillbaks paketet. Så har säljaren fått krångla i onödan.
En annan risk för säljaren är att varan kommer i retur i sämre skick, det blir ju inte speciellt kul.
Nja, poängen med blocketpaketet ur säljarens synvinkel är väl att köpare slår till pga. att det känns tryggare än förskottsbetalning.

Blocketpaket, älskat och hatat men allra mest missförstått ... (returnerar du en vara får du pengarna tillbaka först efter att säljaren godkänt din retur)

Självklart kan du se det här ur flera olika perspektiv. Om du vill minimera risken som säljare är det självklart bäst att begära en förskottsbetalning, då minimeras säljarens risk och den överförs på köparen.

Om du vill minimera risken som köpare övertygar du säljaren om din förträfflighet och ber att få betala efter att du tagit emot och inspekterat varan. I detta scenario minimeras köparens risk och säljaren tar hela risken.

Det finns naturligtvis inget rätt eller fel här, men om man vill fördela risken mellan säljare och köpare för en vara som skickas (rent hypotetiskt), hur gör man då?
 
Det finns naturligtvis inget rätt eller fel här, men om man vill fördela risken mellan säljare och köpare för en vara som skickas (rent hypotetiskt), hur gör man då?

50% innan, 50% efter.

Eller, om möjligt (som diskuterat innan går det inte alltid); att träffas och utväxla produkter/kapital ungefär samtidigt.
 
Blocketpaket, älskat och hatat men allra mest missförstått ... (returnerar du en vara får du pengarna tillbaka först efter att säljaren godkänt din retur)

Så är det. Det är ändå en aning långsökt att problemet uppstår. I alla fall om varan returneras i samma skick.


Det finns naturligtvis inget rätt eller fel här, men om man vill fördela risken mellan säljare och köpare för en vara som skickas (rent hypotetiskt), hur gör man då?

Helt sant. Att fördela risken går inte. En av dem tar risken.

Och att enbart ta 50% betalt i förskott, minskar bara en ev. förlust av pengar vid ett bedrägeri.

Egentligen är det ganska enkelt. Blocketpaketet fungerar när både köpare och säljare är ärliga och gör rätt för sig. Och blocketpaketet behövs inte om bägge är ärliga och rekordeliga.
 
I det fallet jag antar det refereras till när jag "befriades från 20k" fanns inget bankkontor öppet i Lund kl 18.30 dagen innan julafton anno dazumal. Eljest hade det varit den naturliga träffpunkten.

Nja, referensen var TS som i första inlägget inte vill betala i förskott, men i ett senare inlägg skriver att affärer i tjugotusenkronorsklassen gör han upp på bankkontor.

Kameran som länkas till i trådstarten verkar finns i Lund och kostar straxt över tjugo. Och i Lund finns det ju bankkontor. Så då är detväl bara för TS att göra som han brukar, göra upp affären på banken.

Längre bort än så gick inte mitt resonemang.

Petter...
 
Nja, referensen var TS som i första inlägget inte vill betala i förskott, men i ett senare inlägg skriver att affärer i tjugotusenkronorsklassen gör han upp på bankkontor.

Kameran som länkas till i trådstarten verkar finns i Lund och kostar straxt över tjugo. Och i Lund finns det ju bankkontor. Så då är detväl bara för TS att göra som han brukar, göra upp affären på banken.

Längre bort än så gick inte mitt resonemang.

Petter...

Om man bor i Sthlm åker man inte gärna till Lund för en affär. Det skall i så fall vara en affär i 50.000:- klassen.

Hur som är diskussionen intressant. Här finns det läge för att uppfinna den optimala lösningen för stora affärer i näthandeln.
Jag köpte en kamera för tvåtusen här på FS. Det kändes tryggt då snubben varit medlem i FS många år , men på blocket...näää. Hur många har blivit blåsta på FS / vs Blocket?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.