Du får naturligtvis tycka vad du vill ... själv tycker jag att Blocketpaket delar risken mellan säljare och köpare på ett bra sätt, inte perfekt, men OK.
Svaret på din fråga är att om jag säljer en kamera till dig för låt oss säga 20 000 kr via Blocketpaket och du skickar tillbaka en påse grus kommer jag inte att godkänna returen och du får inte tillbaka dina 20 000 kr. Exakt hur processen ser ut därifrån vet jag inte, men det känns som ett mycket långsökt sätt att bedriva bedrägeri, betala avtalat pris för en vara och sedan returnera något annat och försöka få pengarna tillbaka ... Har detta verkligen genomförts i praktiken?
Risken som du tar som köpare är ju den omvända, du löser ut ett paket med "en påse grus" för 20 000 kr. Du reklamerar omgående och de 20 000 kronorna är låsta hos Schenker (om jag fattat det rätt är det Schenker som hanterar Blocketpaket). Låter inte heller som något speciellt framgångsrikt sätt att bedriva bedrägeriverksamhet.
Min uppfattning är att även om Blocketpaketet inte är den ultimata lösningen uppfyller det sin primära funktion, att förebygga bedrägeri. Det räcker åtminstone för mig!