jpgrahn
Aktiv medlem
Jag blir en aning förvånad över hur många som tycker att "det är bara att betala förskott, vad är problemet?"
Om jag själv skulle sälja något på blocket , så skulle jag aldrig komma på tanken att kräva förskottsbetalning med tanke på hur marknaden ser ut. Blocketbedrägerier är hyfsat vanligt och jag fattar inte hur man ens kommer på tanken att betala förskott.
20.000:- är en summa som svider att förlora för de flesta.
Som säljare riskerar du inget genom att acceptera postförskott eller blocketpaketet.
Som köpare riskerar du allt...det kan ligga en sten i paketet istället för en kamera och då är du rökt som köpare. Vill man som säljare blåsa någon så kan man faktiskt gå med på postförskott för att sedan skita i strulet som följer eftersom man förmodligen redan har så mycket skit på sig så att det inte förändrar något vad det gäller straffpåföljden.
Som säljare skulle jag inte likställa postförskott med blocketpaketet. Löser du ut ditt postförskott så kan du inte tvinga säljaren att ge tillbaka dina pengar om du är missnöjd. Blocketpaketet har ju ett förfarande där jag som säljare inte kan skydda mig mot en köpare som väljer att påstå att jag skicka trasiga eller felaktiga artiklar. Blir det en tvist så står jag där och kan ha förlorat både kamera och pengar.
Jag skulle också tveka till att skicka iväg 20 000 bara sådär. Det är väl ingen som sagt att det är växelpengar.
Men försök att ta säljarens perspektiv en stund. Finns ju inga regler om att man kan tvinga någon att sälja något mot sin vilja. Släpp detta nu.