Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Han vill inte sälja sin kamera om man inte betalar i förskott.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle ALDRIG betala i förskott till en privatperson jag inte känner (och skulle det vara någon jag känner skulle jag inte behöva betala i förskott ...). Blocketpaket är en bra lösning och jag har handlat en handfull objektiv på det sättet och det har alltid fungerat klockrent. Med blocketpaket delar säljare och köpare risken och är båda seriösa är det inget problem, rent teoretiskt skulle det ju kunna gå att lura någon, men det känns allt för omständigt för att någon skulle försöka i praktiken ...

Samtidigt har jag respekt för de som inte vill skicka utan träffa köparen, helt OK, men då får ju också säljaren vara medveten om att han begränsar sin marknad. Vill säljaren däremot skicka mot förskottsbetalning men inte accepterar blocketpaket eller motsvarande, då är det ingen affär för mig!

Enkelt

Det är ju enkelt.

Säljaren är inte beredd att ta risken för strul eller risken att bli lurad, så han vill ha betalt i förskott.
Du verkar inte så sugen att ta risken för strul eller utebliven leverans, så du vill inte betala i förskott.
Alltså får han leta ny köpare och du får leta ny säljare.

Läs gärna evighetstråden om bedragare på Blocket mm. Mycket lärorikt.

Petter...

Inget konstigt alls, det konstiga är att det skapas en tråd.

Du kan inte tvinga säljarens till att sälja kameran till dig, eller tvingas denna att sälja under villkor.

Sånt här är ju bara skitprat och ryktesspridning om en okänd person.

Inget konstigt alls, det konstiga är att det skapas en tråd.

Du kan inte tvinga säljarens till att sälja kameran till dig, eller tvingas denna att sälja under villkor.

Sånt här är ju bara skitprat och ryktesspridning om en okänd person.

Håller med, trams att skapa en tråd med uthängning av en säljare kring något helt normalt, usch för postförskott och blocketpaket.

då är det bara att åka till säljaren o köpa på plats alternativ om du känner någon i närheten som kan kolla kameran o köpa den åt dig o skicka den till dig.

Hittade en Nikon D4 med hyfsat pris och ca 70.000 exponeringar.
Snubben vägrar skicka postförskott , inte använda Blockets betalpaket .
Jag vill ha kameran men han säger : köp av någon annan!!

Vad tror man då?

Här är han. https://www.blocket.se/lund/NIKON_D4_kamerahus_69885415.htm?ca=11&w=3

Kolla upp honom så mycket du kan, ring och prata med honom, kan han kameran och verkar vara den som han utger sig för, betala i förskott. Förskottsbetalning är det vanliga, har i modern tid aldrig gjort distansaffärer på annat sätt. Skriver du ett kontrakt (ett mail med överenskommelsen räcker) kan du stämma honom så det där med att man riskerar bli blåst hur lätt som helst är en sanning med modifikation, den som blåser får ordentligt med strul.

Hittade en Nikon D4 med hyfsat pris och ca 70.000 exponeringar.
Snubben vägrar skicka postförskott , inte använda Blockets betalpaket .
Jag vill ha kameran men han säger : köp av någon annan!!

Vad tror man då?

Här är han. https://www.blocket.se/lund/NIKON_D4_kamerahus_69885415.htm?ca=11&w=3

Som säljare är jag böjd att hålla med honom. Jag har inte något postgiro så postförskott är inte bra. Blocketpaketet, eller annan lösning med någon tredjepart, tror jag inte heller på. I flera trådar har det hävdats att Blocketpaketet är bra och att det fungerat bra. Och det är ju bra när det fungerar. Men vad händer om det blir något strul? Trots att jag frågat efter det har jag aldrig någonsin fått ett svar som visat på en process där blocketpaketet faktiskt gjort nytta. Kanske en bra affärsidé men Blocket är ingen domstol och kommer inte att blanda sig i en tvist mellan en säljare och en köpare.
Om jag säljer saker på fotosidan eller blocket eller via tradera så är det alltid samma sak. Förskottsbetalning gäller.

Kräver jag nu detta som säljare så måste jag ju också acceptera samma sak de gånger jag vill köpa något. Inga problem. Om jag är tveksam så brukar jag försöka prata med säljaren per telefon. Känner jag minsta tveksamhet om säljaren så drar jag mig ur. Det tycker jag att du också ska göra ifall du är tveksam.
Dessutom är det ganska mycket pengar denna gång. I varje fall är det mycket pengar för mig.

20.900kr för D4 är väl inget makalöst bra pris. Avstå.

Personligen så anser jag att krav på förskottsbetalning eller endast hämta på plats betingar ett lägre pris. Möjligen kunde Stockholm eller Göteborg vara undantagna då köpkretsen där är störst.

Enda gången jag betalar i förskott är via FS om:
1. Personen har varit medlem i 2+ år
2. Det finns aktivitet på kontot (gärna inlägg som motsvarar kompetensnivån på den vara man säljer - en D4 ägare undrar ju inte vad vitbalans är t ex)
3. Gärna upplagda bilder och/eller bildkommentarer

Jag betalar INTE i förskott på blocket. De flesta uppgifter kan vara tagna, pass förfalskade mm.

20.900kr för D4 är väl inget makalöst bra pris. Avstå.

Personligen så anser jag att krav på förskottsbetalning eller endast hämta på plats betingar ett lägre pris. Möjligen kunde Stockholm eller Göteborg vara undantagna då köpkretsen där är störst.

Enda gången jag betalar i förskott är via FS om:
1. Personen har varit medlem i 2+ år
2. Det finns aktivitet på kontot (gärna inlägg som motsvarar kompetensnivån på den vara man säljer - en D4 ägare undrar ju inte vad vitbalans är t ex)
3. Gärna upplagda bilder och/eller bildkommentarer

Jag betalar INTE i förskott på blocket. De flesta uppgifter kan vara tagna, pass förfalskade mm.

Man kan begära en bild på körkort framför dagens tidning, kolla facebook (bli gärna vän) etc. Ska man mötas på stan kan man bli rånad, postförskott kan innehålla tegelsten. Om man ringer och pratar och allt det verkar rätt, använder bra emailadress (inte [email protected]) så ska det mycket till för att bli lurad.

Nej, en rimlig förtroendenivå räcker.

Nu känns det som att ingen har PG eller BG fast alla har det utan att veta det. När jag skickar med postförskott (senast en klocka för 9.000) så skriver man in kreditkortets BG och OCR - hur enkelt som helst!

Tröttsamt dock med folk som vill att man skickar med blocketpaketet för saker som kostar under 800:-.... jag har alltid sålt endast mot förskottsbetalning. Har gjort ganska många affärer så. Säljer och löper dock mest med andra som varit medlemmar lång tid.

Jag förstår inte vad problemet är. Vill säljaren ha betalt i förskott är det väl bara att göra så eller köpa av någon annan.

Spontant känns det ju dock som rätt mycket pengar att lägga ut på något utan att ha bra referenser för köparen eller möjlighet att inspektera varan.

Skulle du själv betala förskott och hoppas på att "säljaren" levererar?
Det finns väl ingen tänkande frisk individ som betalar i förskott i dessa tider.
Förstår du nu vad "problemet" är?

Det finns väl ingen tänkande frisk individ som betalar i förskott i dessa tider.

Tja, tillåt mig vända på det...
Skulle du själv skicka en kamera värd 20 000 och hoppas på att "köparen" sätter in pengar när han tagit emot kameran? Förstår du nu vad "problemet" är?

Det här är väl inte så konstigt. Som privatperson kan jag ju inget göra om köparen väljer att inte betala. Och vice versa, om säljaren inte skickar varan så är jag ju som köpare rökt.
Vad gäller att betala i förskott så är vi flera som sagt att vi kräver förskottsbetalning för att skicka varor.
Det mesta jag själv betalt i förskott var 8500 för ett objektiv till en person som jag inte kände. Men vi pratades vid per telefon och jag fick en rekommendation från Cyberphoto att han gick att lita på. Så jag betalade och det gick bra.
Det mesta jag sålt något för är 13000. Då träffade jag köparen i Stockholm. Inget konstigt.
Känner man inte personen eller inte känner sig komfortabel med att förlora så mycket pengar så avstå bara. Kameror, bilar, bussar, tåg... Missar man en kommer det snart en till...

Jo om vederbörande varit medlem länge. Har gjort flertal affärer där jag betalt och tagit betalt i förskott. Aldrig haft problem.

Däremot aldrig betala till någon som blivit medlem typ 2015 eller så.

Jag blir en aning förvånad över hur många som tycker att "det är bara att betala förskott, vad är problemet?"

Om jag själv skulle sälja något på blocket , så skulle jag aldrig komma på tanken att kräva förskottsbetalning med tanke på hur marknaden ser ut. Blocketbedrägerier är hyfsat vanligt och jag fattar inte hur man ens kommer på tanken att betala förskott.

20.000:- är en summa som svider att förlora för de flesta.
Som säljare riskerar du inget genom att acceptera postförskott eller blocketpaketet.
Som köpare riskerar du allt...det kan ligga en sten i paketet istället för en kamera och då är du rökt som köpare. Vill man som säljare blåsa någon så kan man faktiskt gå med på postförskott för att sedan skita i strulet som följer eftersom man förmodligen redan har så mycket skit på sig så att det inte förändrar något vad det gäller straffpåföljden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar