Man måste väga fördelar mot nackdelar. Det är en enorm fördel att kunna köpa grejer av privatpersoner över hela Sverige. Jag skulle tvärtom säga att "ingen tänkande och frisk person" sitter och åker långa sträckor för att slippa betala i förskott? Om man tycker att det är värt att lägga en hel dags resa på att köpa en begagnad kamera så är man antingen van vid väldigt låg timpenning eller också har man inget egentligt liv.
Jag är ingen speciellt rik person, men har en någorlunda hyfsad månadslön och timinkomst (normal+ / övermedel).
Brukar dock normalt inte resa separat för enbart köp/sälj av kamerautrustning (för en bil kan jag göra det), men då jag har bostad, kontor, kunder i alla tre större städer (Stockholm, Göteborg och Malmö) så har det fungerat bra att tajma in det när jag ändå varit i närheten.
Förutom det så har jag både släkt och nära vänner på samtliga tre orter som kan hjälpa mig om det är en kanonaffär och man inte är på plats. Annars avstår jag och väntar till nästa tillfälle - har sällan/aldrig bråttom vid varken köp eller sälj (tror det också kan vara en fördel).
Tillsammans med att jag har god vänner och kollegor i Norges större orter (Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim) som kan hjälpa mig, så har det inte varit några större problem att täcka in mycket av både Sverige och Norge för mig.
Har även haft kompisar som hjälpt mig med hemmabioköp mitt ute på skånska landsbygden (de har haft vägarna förbi med bil emellan storstan och sommarställen på Österlen)!
Är dock helt med på att det kan vara lite krångligare för andra, och att jag haft lite tur här i och med att jag rent naturligt reser en del inom Sverige (och tidigare en hel del även inom Norge, och nu med goda vänner på många platser).
Gör man inte det så är det självklart inte är alls lika lätt. Har full förståelse om man bor lite mer "avigt" till, och inte reser så mycket (och inte heller har folk som kan ställa upp på olika platser om det kniper).
Sedan så behöver det ju inte vara helt fel att kombinera en nöjesresa eller besök i en stad med ett köp/sälj om det fungerar. Har rätt mycket både jobb och familj, men ibland kan jag tycka att det är kul med lite oväntade resor på egen hand.
Kan göra inköpsresor även för lite nya produkter som är väldigt mycket billigare utomlands, eller som inte finns här (och som är för dyra att köpa in via AliExpress eller Ebay). Har en julshoppingresa planerad till Washington i mitten på december (underhållningelektronik, foto, mm), och en till Shanghai i januari (segelbåtsnavigering och elektronik). Åker då själv utan familj och vänner, men passar självklart på att turista och se mig om i städerna samtidigt, och även att köra gatufoto samtidigt. Gillar att resa med familj (precis kommit hem ifrån 2-3 veckors tur runt Kalifornien, och brukar bli en 2-4 utlandsturer med familjen per år), goda vänner, eller trevliga kollegor, men ibland så är det spännande att resa själv.
Det behöver alltså inte innebära att man automatiskt har ett tråkigt eller asocialt liv tycker jag, eller inte heller att man inte värderar sin tid. Skulle på skoj kunna tänka mig (vid rätt tid och tillfälle) ta en nöjesresa till någon svensk småort/bruksort som jag aldrig varit i. Ibland så kan det bli kul även med lite spontana och enkla opretentiösa resor. Kan ju lämpligen kombineras med att man kör en egen fototur samtidigt i byn/stan (aldrig fel med nya intryck).
Det man dock behöver lära sig är "deckarjobb" - att sammanställa information om säljaren, prylarna osv och kunna dra slutsatser från den informationen. Man får googla på personen och prylarna, följa varje ledtråd, ställa rätt frågor och kontrollfrågor på svaren.
Låter vettigt det du säger tycker jag.
Brukar själv enbart basera köp via annonser på tex Tradera (med betygssystem) eller som här på Fotosidan (medlemmar hyfsat länge). Konton kan ju dock vara kapade, så brukar som du både googla upp massivs med fakta (är rätt duktig på informationsinhämtning, och har en del kontakter), samt framförallt vara normalt social och prata ett antal gånger över telefon (fungerar inte det så skippar jag affär - är aldrig så viktigt eller brådskande). Självklart kan man säkert ändå riskera att bli lurad (läste precis Photcons varnande exempel som är värt att vara medveten om), men då känner jag mig iaf tillräckligt säker för att ta chansen att träffas.
Vill man vara säker på att det är rätt person som tar emot pengarna kan man använda Swish. Innan man godkänner ser man då namnet på personen och de uppgifterna kommer från banken.
Jo, det är en bra rekommendation håller jag med om.
Jag har i de flesta fall kört med direktbetalning via PayPal eller just Swish (alltid smidigt att undvika kontanter om det är möjligt).
Har även möjlighet till att själv ta mobilt betalt "på stan" via VISA/MasterCard om det kniper (har liten portabel chipkortläsare ifrån iZettle som kopplas till iPad eller mobil).