Annons

Halvtonat gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

granfan

Aktiv medlem
Hej!
Ska köpa ett halvtonat gråfilter för att kunna förbättra mitt landskapsfotograferande en aning och experimentera lite.
Undrar vad ni rekommenderar, ett filter som släpper igenom 50% eller 25% av ljuset?

Vill kunna använda det från tidig morgon till sen kväll och undrar om det spelar någon roll vilken % jag tar. Så "allround" som möjligt :)

Jag kanske är ute och cyklar?

Mvh
Anna
 
Ett av varje?
Är det Cokin så får du ju plats med mer än 1 i hållaren och kan skapa dina egna övergångar i 1, 2 eller 3 "steg".
 
Jag skulle säga tvärt om - ta ett 0.9 (nästan det enda jag använder) så har du lite marginal.

Per
 
Kommer inte ihåg vad mina två filter heter, men dem är Cokin filter iaf. Jag använder uteslutande bara det ljusare filtret, tycker det blir på tok för mörkt på sina platser med det mörkaste.
 
Hitechs filter

Köpte Hitechs avtonade gråfilter direkt från tillverkaren i England.
http://www.formatt.co.uk/stills-filters/products.aspx

Man får ett kit med 0.3 0.6 och 0.9 till ett mycket bra pris och beställningen gick smärtfritt och filterna kom någon vecka senare med posten. Dessa är färgneutrala vilket inte alltid är fallet med Cokin, som kan ge ett färgstick. Fördelen med hitechs filter är att de passar i Cokins filterhåller (85mm), vilket är mycket billigare än hitechs.
Sedan finns dessa filter med hård eller mjuk övergång och ska du köpa ett set och är ny på det här med avtonade filter så skaffa de med hård övergång.
Att använda gradfilter är en hel vetenskap, men det är roligare att få bilden så klar som möjligt i kameran utan en massa Photoshopande (tycker jag i varje fall)
Det finns många tips när man använder gradfilter, t.ex. att man kan använda sig av skärpedjupskontrollen för att se bättre var filtrets effekt blir på bilden. Kolla på nätet efter info om hur man använder gradfilter, ND-filter, grads (kärt barn har många namn ;-)

Välkommen in i gradfilternas värld!
 
Anna, det används olika sätt att ange hur mycket filtret dämpar ljuset i den grå delen. Olika tillverkare använder olika sätt. Jag har därför gjort en översättningtabell.

1 steg = 50% = 2x = 0,3
2 steg = 25% = 4x = 0,6
3 steg = ---- = 8x = 0,9*
4 steg = ---- = 16x= 1,2*

* De enda filter jag sett där procenttal används är B+W's runda och de finns endast i 50 och 25%.

Det finns två typer av tonade gråfilter. Runda som skruvas direkt i filtergängan och fyrkantiga som monteras i speciella hållare. De senare kan man justera så att man får övergången där man vill ha den. Med runda filter hamnar övergången alltid i mitten.

Om du endast tänker skaffa dig ett filter rekommenderar jag ett filter med 2 eller 3 stegs dämpning. ett filter med endast 1 steg dämning gör inte så stor skillnad mot att inte använda filter alls.

Olle
 
Det finns många tips när man använder gradfilter, t.ex. att man kan använda sig av skärpedjupskontrollen för att se bättre var filtrets effekt blir på bilden.
Det är absolut nödvändigt att använda skärpedjupskontrollen. Gör man inte det vet man inte var övergången hamnar.

Olle
 
Hur fungerar skärpedjupskontrollen?

Om du har en systemkamera sitter det en knapp på kamerahuset på någon sida om objektivet. När du trycker in den går lamellerna i bländaren ihop till den öppningsstorlek den kommer att ha när du exponerar bilden (som styrs av vilket bländarvärde du ställt in) Då kan man se hur stort skärpedjup dvs. på vilket plan skärpan blir i bilden.
En biföljd av att trycka in knappen blir att bilden i sökaren blir mörkare vilket i sin tur gör att det blir lättare att se vart filtrets övergång hamnar i bilden.
Ett annat knep jag har upptäckt är att om man har LiveView på kameran så kan man också använda den för att se filtrets placering lättare.
Gradfilter förutsätter att man använder stativ.
 
Köpte Hitechs avtonade gråfilter direkt från tillverkaren i England.
http://www.formatt.co.uk/stills-filters/products.aspx

Man får ett kit med 0.3 0.6 och 0.9 till ett mycket bra pris och beställningen gick smärtfritt och filterna kom någon vecka senare med posten. Dessa är färgneutrala vilket inte alltid är fallet med Cokin, som kan ge ett färgstick. Fördelen med hitechs filter är att de passar i Cokins filterhåller (85mm), vilket är mycket billigare än hitechs.
Sedan finns dessa filter med hård eller mjuk övergång och ska du köpa ett set och är ny på det här med avtonade filter så skaffa de med hård övergång.
Att använda gradfilter är en hel vetenskap, men det är roligare att få bilden så klar som möjligt i kameran utan en massa Photoshopande (tycker jag i varje fall)
Det finns många tips när man använder gradfilter, t.ex. att man kan använda sig av skärpedjupskontrollen för att se bättre var filtrets effekt blir på bilden. Kolla på nätet efter info om hur man använder gradfilter, ND-filter, grads (kärt barn har många namn ;-)

Välkommen in i gradfilternas värld!

Okej, det lät intressant!
Jo photoshopandet drar jag gärna ner på, i alla fall när jag behöver göra samma sak på 10-20 bilder efter varandra.. ;)
Tack för ditt tips!
 
Anna, det används olika sätt att ange hur mycket filtret dämpar ljuset i den grå delen. Olika tillverkare använder olika sätt. Jag har därför gjort en översättningtabell.

1 steg = 50% = 2x = 0,3
2 steg = 25% = 4x = 0,6
3 steg = ---- = 8x = 0,9*
4 steg = ---- = 16x= 1,2*

* De enda filter jag sett där procenttal används är B+W's runda och de finns endast i 50 och 25%.

Det finns två typer av tonade gråfilter. Runda som skruvas direkt i filtergängan och fyrkantiga som monteras i speciella hållare. De senare kan man justera så att man får övergången där man vill ha den. Med runda filter hamnar övergången alltid i mitten.

Om du endast tänker skaffa dig ett filter rekommenderar jag ett filter med 2 eller 3 stegs dämpning. ett filter med endast 1 steg dämning gör inte så stor skillnad mot att inte använda filter alls.

Olle

Härligt, tack!
 
I Olles tabell ovan så saknas en typ av benämning, NDx där x kan vara 2, 4, 8, 64,.. motsvarande 1, 2, 3, 6 steg osv. Så beroende på om det är 2 eller 3 steg du ska ha så välj ett ND4 eller ND8 filter.
Jag utelämnade bokstäverna ND (Neutral Density) eftersom de ibland även används för andra sätt att ange filtrets dämpning än ND2x etc. Men läs näst sista raden i min tabell.

Olle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.