25% innebär att den grå delen av filtret släpper igenom 25% av ljuset, dvs det dämpar ljuset motsvarande 2 bländar- eller slutarsteg.
50% betyder alltså att ljuset dämpas medd 50%, dvs 1 steg.
1 steg är väldigt lite, knappt synligt på bilden, så jag rekommenderar definitvt ett 25%-filter.
Så vitt jag vet är det endast för runda avtonade filter som skruvas i filtergängan , som man brukar ange hur mycket ljus som släpps igenom i procent. Nackdelen med dessa filter är att övergånge mellan grått och ofärgat alltid hamnar i mitten, men ofta vill man ha horisonten någon annans stans.
Det finns även en annan typ av avtonade filter, som är fyrkantiga. De monteras i särskilda hållare och man kan justera dem så att horisonten kan vara var som helst.
Dämpningen kan anges på olika sätt. Nedan en omvandlingstabell:
1 steg 50% ND2x 0,3
2 steg 25% ND4x 0,6
3 steg 12,5% ND8x 0,9
Den här typen av filter finns i både glas och plast. Glas är bättre, men också mycket dyra. Plastfilter görs av t ex Cokin och Hitech. Hitech anses vara bättre. De finns med både mjuk och hård övergång. Med mjuk övergång är det svårt att se i sökaren var den hamnar, så jag rekommenderar hård övergång till att börja med. Hitechs 85 mm filter lär, förutom i deras egna hållare, även passa i Cokins P-hållare. Jag har för mig att Cokins är billigare. Hitech säljs i Sverige av:
http://www.dito.se/index-2.html
Cokin säljs av många fotohandlare.
Olle