Annons

Högsta tid utan stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Cassius

Aktiv medlem
Vad brukar ni ha för gräns för er själva för hur lång slutartid ni har på fri hand (dvs om ni vill ha helt skarpa bilder). Förutsatt att möjligheten att ha riktigt korta slutartider finns.

Intressant, min digitalkamera väljer vid automatik 1/60, oavsett brännvidd, om man använder blixt.

Nu använder jag sällan detta, men det fungerar ganska bra handhållet ner till 1/30, om man inte har för mycket zoom(utan stabilisator)

// Anders

Med normalobjektiv på har jag lyckats med så lång tid som 1/15 eller möjligen 1/8, minns inte riktigt. Men då hängde jag på magen över kanten och höll andan när jag tog bilden. :)

Annars är nog 1/30 en gräns för mig, det har funkat med mitt 135mm objektiv.

Bilagor

• fontän1400_skärpt.jpg
    fontän1400_skärpt.jpg
    44.8 KB · Visningar: 1,230
aceeo skrev:
Intressant, min digitalkamera väljer vid automatik 1/60, oavsett brännvidd, om man använder blixt.

Nu använder jag sällan detta, men det fungerar ganska bra handhållet ner till 1/30, om man inte har för mycket zoom(utan stabilisator)

// Anders

Kameran väljer 1/60 helt beroende på att det är en så lång tid som den behöver för att kunna synka slutaren med blixten. Den bryr sig inte om din brännvidd.

Kanske klarar kameran att synka något/några steg snabbare.

Men när du fotar med blixt är slutartiden inte sååå viktig. Det som fryser bilden då är blixten, och den är mycket snabb!

Jag brukar försöka hålla mig över 1/8s, det brukar bli helt användbart men beroende på omständigheterna knappast knivskarpt. Runt 1/30 brukar jag försöka blända upp istället för att ta längre tider.

Vilken situation jag är i påverkar mycket så det här är väldigt generellt. Fotograferar nästan uteslutande med 50mm.

Den här (skräp)bilden är tagen på frihand (sittande på huk i blåst) och 1/2s:

Bilagor

• 1-2s.jpg
    1-2s.jpg
    22.3 KB · Visningar: 1,206
skrev:
Vad brukar ni ha för gräns för er själva för hur lång slutartid ni har på fri hand

Med Mamiya 6 som är en mätsökarkamera har jag flera bilder med 1 sekunds tid som är skarpa.

Hålla andan och krama avtrycket...

Med slr kommer jag inte ihåg, tycker dock spegeln ställer till det.

Mvh

Senast redigerad av en moderator:
Jag brukar köra 1/4 som gräns på 17mm. På 200mm brukar jag tycka att de blir lite kort att åtminstone stå upp över 1/60 och på 400mm brukar det vara svårt att stå över 1/125. Med de slutartiderna brukar jag också räkna med att några bilder får skakningsoskärpa så om möjligheten finns tar jag om dem.

Problemet brukar dock inte vara att jag är skakig på hand utan att jag oftast fotar människor och människor rör sig som bekant.

jag använder mestadels den vanliga tummregeln om 1/brännvidden (altså, om brännvidden är 50mm så är det 1/50s som gäller. Om brännvidden är 500mm så är det 1/500s som gäller).

Givetvis är det bara en tumregel, ibland kan man få skarpa bilder med längre slutartider, ibland kan man få oskarpa bilder på kortare slutartider..

Mina erfarenheter säger mig att det är viktigare att hålla sig till tummregeln ju längre brännvidd man har.

ett till tips för att klara längre slutartider är att använda sekvenstagning...enligt min erfarenhet så blir andra bilden i sen handhållen sekvens nästan alltid skarpare än första (när vi är på slutartider som är längre än tummregeln).
Detta beror givetvis på att man vid avtrycket skapar vibrationer.

andra bilden...

Skillnaden är uppenbar. Tredje bilden är lika skarp som andra bilden.

Bilagor

• skarp.jpg
    skarp.jpg
    44.5 KB · Visningar: 1,175
Den här bilden http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=199724

tog jag liggande på mage med armbågarna i marken, munnen stängd :) och med tidsutlösning för att undvika skakning när man trycker av. Tiden var väl 4-5 sekunder ungefär, om jag inte missminner mig.

28 mm, bl 2,8 måste det ha varit. Eller kanske 35 mm och bl 2. 100 ISO var filmen i alla fall, tror inte jag pressade den.

/Jens

Visst går det att ha lång slutartid o handhållet.
Denna e tagen med 90mm x1,6= ca 140mm på 1/4 eller 1/8 sekund slutartid.

Bilagor

• cykelmannenforum.jpg
    cykelmannenforum.jpg
    45.2 KB · Visningar: 485
Jag tycker också att tyngden på kameran spelar en viss roll. Med litet mer "massa" att hålla i verkar det lättare att hålla still.

Min pont&shoot är helt hopplös jämfört med tex min Mamiya 220.

Walle skrev:
...

ett till tips för att klara längre slutartider är att använda sekvenstagning...enligt min erfarenhet så blir andra bilden i sen handhållen sekvens nästan alltid skarpare än första (när vi är på slutartider som är längre än tummregeln).
Detta beror givetvis på att man vid avtrycket skapar vibrationer.

LYSANDE TIPS!!!!

Den här tumregeln... blir det en skillnad mellan småbild och mellanformat? Med tanke på att 80mm mellanformat motsvarar ca 50mm småbild...?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar