Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hög bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

zwc

Aktiv medlem
Tjena, jag upptäckte idag att på maximal bländare så blev det skräp på bilden som inte syns på längre bländare. Hann dock inte kolla exakt när detta inträffade; är det så att jag behöver göra rent sensorn?

Första bilden är en bild tagen på f/8 som ser okej ut.
 

Bilagor

  • img_0873.jpg
    img_0873.jpg
    30.8 KB · Visningar: 880
Här är nästa bild tagen med f/32. Är det såhär diffraktion ser ut? Eller syns bara skräp tydligare med högre bländare? Provade även byta objektiv och det blev samma resultat.
 

Bilagor

  • img_0874.jpg
    img_0874.jpg
    30.6 KB · Visningar: 881
Den "skitiga" biten uppförstorad. Kameran är för övrigt en 40D. ^^
 

Bilagor

  • img_0874.jpg
    img_0874.jpg
    23.8 KB · Visningar: 870
Det är precis som du antar. Sensorskräp syns bättre med mindre bländaröppningar. Det du ser är damm.
 
Smuts på sensorn

Syns mer vid liten bländaröppning. t .ex 16 el. 32
Undrar hur min sensor ser ut? Går sällan ner på 16 eller mindre

Edit
Jäklar, alltid nån som hinner före :)
 
De är nog skit det där...

Diffraktion är ett spridningsfenomen från "kanter" i objektivet, typiskt från bländarlamellerna och det drabbar nog hela bilden. Det du ser är säkert damm. Tack och lov verkar det ju bara synas på liten bländaröppning.

/b
 
Ang. damm på sensorn...någon som testat att köra "automatisk data för dammborttagning" som det står i manualen att man kan göra vid dessa problem ?
 
zwc skrev:
Tjena, jag upptäckte idag att på maximal bländare så blev det skräp på bilden som inte syns på längre bländare. Hann dock inte kolla exakt när detta inträffade; är det så att jag behöver göra rent sensorn?

Första bilden är en bild tagen på f/8 som ser okej ut.

Svaret på din fråga har du redan fått så då kan vi gå vidare till nästa punkt :)

Vill inte vara petig eller dumdryg, men det underlättare väldigt mycket om man använder rätt termer och inte "hittar" på egna.

Stor bländare och liten bländare heter det, ingenting annat.
Bländaren är lameller som sitter i en krans och varierar i diameter. Hålet blir alltså större eller mindre.

Liten bländare är ett litet hål men har högre tal.

Stor bländare är ett större hål och har ett mindre tal.

Liten bländare kan vara f32
Stor bländare kan vara f2.8

Detta underlättar enormt mycket om man skall hjälpa till. Inte ens om jag fick gissa så skulle jag kunna räkna ut vad en lång bländare är... ;)
 
Absolut. Skall vara liten och stor bländare, det borde jag veta men glömmer det i tid och otid. Minnet är bra men väldigt kort! =)
 
Re: Re: Hög bländare

Kalle_B skrev:
iten bländare kan vara f32
Stor bländare kan vara f2.8
Bländaröppningen är en kvot mellan brännvidden och bländarvärdet. Man skriver det som f/32 respektive f/2,8. Bokstaven f brukar beteckna brännvidden. Ett annat sätt är att skriva bländaröppningen som 1:32 och 1:2,8.

Räknar man ut kvoten får man bländaröppningens teoretiska diameter. Eftersom bländarvärdet står i kvotens nämnare blir bländaröppningen mindre när bländarvärdet ökar.
 
Och diffraktion är alltså mycket riktigt något som gör hela bilden lite suddigare än vad den annars skulle varit. Alla ljusstrålar som passerar öppningar sprids lite. Ju mindre öppningen är, desto mer sprids de. Jämför med en vattenslang, när man klämmer till öppningen.

Om då spridningen blir större än en (effektiv) pixel, syns det på bilden. Jag la till "effektiv", då sensorns pixlar är känsliga för olika färger, så en enskild fysisk pixel används inte för att skapa en logisk pixel i bilden.

Men ändå, ju mindre pixlar på sensorn desto större diffraktionskänslighet. Det är därför kompaktkameror har så begränsat bländarområde. De mindre blir helt enklet oanvändbara.
Det är också därför en 5D, med lika stort antal pixlar på stor sensor, är tåligare mot diffraktion än en 450D.

Fast detta hade alltså inget med fläckarna att göra. Där är det mycket riktigt så att mindre bländare ger större skärpedjup, båda framför och bakom objektivet.

På en 40D kan man prova att starta den automatiska dammskakningen manuellt några gånger. Har du tur hjälper det. Det har det gjort för mig. Annars är det bara att ta fram en skruvmejsel och skrapa sensorn ren.
(Kanske bäst att tillägga att det skulle föreställa ett skämt??!)
 
Niklas Olsson skrev:
Ang. damm på sensorn...någon som testat att köra "automatisk data för dammborttagning" som det står i manualen att man kan göra vid dessa problem ?


Detta undrar jag också om någon testat och om det fungerar bra?

Har inte sett något inlägg som detta diskuterats!

Annars får jag väl testa själv :p Så kanske man blir en av de första ;)
 
Nu har jag testat "automatisk data för dammborttagning" :p

DPP tog bort 2st fläckar. Men det syntes typ 4 tydliga fläckar så jag misslyckades kanske med kortet som jag tog som innehåller info om dammet.

Bildkvaliteten tyckte jag blev sämre också efter att ha kört "Stamp tool" i DPP.

När jag höll på med detta test så kom jag på att "Smart Lagningspensel" i PS fungerar ju utmärkt till att ta bort fläckar :)
 
Jag har testat köra rengöringen manuellt typ 4-5ggr på rad men det hjälpte inte! Dammet bara flyttades lite såg det ut som :p
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.