here goes..
Vad jag skulle köpa om jag var du: =)
Jag tycker verkligen inte du ska snåla in på lådan, det finns t.ex. mycket bättre lådor än Chieftecs lådor. Började själv att bygga med en chieftec för några år sen för att få en tyst och kall dator men placeringen av 80mm fläktarna gjorde det väldigt svårt att få bra luftcirkulation så jag köpte ett annat chassi tillslut =)
Ett av de absolut bästa just nu tycker jag är Antec Sonata. Miditowerlåda (finns liknande vita modeller) med gummiupphängda hårddiskplatser (minskar vibrationer->oljud) och 120mm fläktplatser. Enkelt förklarat - desto större fläktar, desto mindre snabbt behöver de snurra för att få in lite luft - därmed mindre surr.
http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=ANTSONATABL
Ingår ett av dom bästa nätaggregaten du kan hitta. Tyst och stabilt.
1GB ram (2x512mb) blir nog bra, annars får du köpa mer sen =)
Hårddisk: Satsa på Serial-ATA diskar. Vet inte hur stora krav du har på att hårddisken är blixtsnabb, förmodligen klarar du dig med en 7200rpm disk. Kanske en 200gb Maxtor? Bra prestanda och tyst gång,
http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=MAXDMO9200S
Bästa alternativet tycker jag är Hitachis 250gb, men då får du lägga ca 1200:- mer för den.
Ang ljudnivåerna på Seagates Barracuda 7200.7 och Hitachin anser jag att du måste krypa nära med örat mot disken för att höra vilken som låter mest.. Maxtorn är även den riktigt tyst.
Om du vill bli riktigt teknisk så finns ett färskt hårddisktest att läsa här:
http://www.xbitlabs.com/articles/storage/display/20hdd-80.html
Maxtorn verkar ge riktigt bra prestanda enligt det testet.
Processor: Funderar själv på att bygga ihop en ny arbetsburk, har försökt läsa och klura ut vad som ger bäst prestanda i Photoshop. AMDs Athlon 64 processor verkar helt klart vara det som gäller om man spela iaf. Verkar inte skilja särskilt mycket i photoshopprestanda mellan den och Intels P4. Kanske en Athlon 64 3000/3200+?
Alternativt t.ex. en P4-2.8 med HyperThreading.
Grafikkort: Du klarar dig fint med ett billigt Matroxkort, alternativt ett ATI Radeon-kort. Inte lönt att slänga dyra slantar på ett grafikkort om du inte tänker spela dom senaste krävande spelen. Försök få ett som saknar fläkt, just fläktar på grafikkort är högvarviga saker som väsnas.
DVD-brännare: Som någon annan sa, NEC ND-2500. Testvinnare, finns även svart för din kommande Antec Sonatalåda =)
Moderkort: Vill du ha ett stabilt så köpt ett MSI =) Vet inte hur många Abitkort som har gått sönder för mig personligen (läckande kondensatorer m.m), men det är nog närmare 5st.
Om du tänker köra Athlon 64 så rekommenderar jag starkt det här kortet:
http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=MSIK8T
Har allt som du behöver, gigabitnätverkskort, 8st usbportar, firewire, inbyggt ljudkort m.m. Det enda som kan bli snålt är tre minnesplatser, men du bör klara dig på det.
Om du tänker köpa Intel P4 så har MSI ett liknande moderkort för den processorn. Asus gör även dem bra prylar.
Cpufläktar, kylfläktar osv:
Kosta på dig en riktigt tyst cpufläkt, speciellt de billiga kan ha en tendens att föra en massa oväsen. Finns en djungel av cpufläktar att välja bland, kan rekommendera en Zalmans modeller. Ju större desto bättre =)
Till det kan du köpa en tyst 120mm lågvarvig fläkt som du monterar i fronten på lådan för att kyla hårddiskarna.
---
Det enda som fattas nu förutom mus och tangentbord är ups, bandstation, hemliga agenter som vaktar din dator osv. ;-)
Det kan du skippa om du vill, men det som är viktigt är att kolla så du har bra backuprutiner och kör ett uppdaterat antivirusprogram. Glöm inte kolla så du kan återta säkerhetskopian också lite då och då. Det kan löna sig att satsa på backup till flera olika medier (dvd/hårddisk). Om du kör dvd kanske du ska satsa på ett datamediaskåp?
(Det kanske fungerar bra redan nu för dig, ville bara tipsa om det)
---
Med dom här prylarna har du en bra grund för att bygga en tyst dator. Sen kan du, om du vill, isolera lådan invändigt rätt ordentligt. Brukar få bort dom vassaste ljuden, men du ska inte behöva några vassa ljud med dom här prylarna ändå =)
Om du vill kan du maila mig om du behöver support.
/Herman - sjukskriven.
EDIT: Ok såg inte maxpriset på 11k, har inte räknat på vad summan av ovanstående blir.