Ursäkta mitt fel! Jag var lite dum i huvudet. Det jag syftade på var Desktar-diskarna som fått många felrapporter m.m
Seagate är det självklart inget fel på
Jupps, IBM's 75GXP hade väldigt mycket fel(jag har dock flera både 75gxp och 60gxp som funkat felfritt, peppar, peppar).
Mill G200...hade haft ett annat Millenium innan som jag var störtkär i..men sen gjorde de bort sig med G200 anser jag..de tappade iaf mig som kund men har säkert återhämtat sig från den förlusten för länge sedan : )
HeHe, precis vad jag skrev i min första post, hade nämligen ett sånt själv så jag kände igen symtomen. Sen släppte dom iofs G400 som faktiskt var det snabbaste kortet på marknaden när det kom.
Nu är ju inte raid något problem eftersom hårddiskar är hyfsat billiga. Bäst är att satsa på ett RAID-kontrollerkort istället för ett moderkort med RAID-funktion (mjukvaruraid)
Fast det ger bara extra IDE kanaler och ett en liten firmware, prestandan är så gott densamma som med en bra uppsatt ren mjukvaruraid. Men kort som Asus p4c800(och -E) Deluxe(dlx) har raid påbyggt om man vill använda det. Dock är alla kontrollerkort idag av dom billiga en hybrid, ingen äkta hårdvaruraid då dessa fortfarande använder datorns eget minne och processor för raid operationerna. Ska det vara äkta så sitter det förrutom ett par idekanaler också en cpu ofta en intel i960 eller dylikt samt några minnesplatser på kortet. Men då kostar det lite mer, och passar inte inom en lägre budget.
Satsa då hellre på en Maxtor DiamondMax 9 eller Hitachis 7K250. Seagaten tycker jag ser lite slö ut i en del tester men den duger säkert den med.
Seagaten är bra, tyst och snabb. Jag satt också och jämförde mellan Maxtor, Hitachi och Seagate'n när jag skulle bygga min burk. Seagaten kan se långsammare ut i en del tester, men win some loose some. Den har en gedigen prestanda rakt över registret och inga konstigheter vilka en del av dom andra diskarna visar upp i en del tester.
Här är ett rätt gediget test av Maxtor DiamondMax 9, Barracuda 7200.7 samt en raptor.
http://techreport.com/reviews/2004q1/seagate-7200.7/index.x?pg=1
Kolla speciellt in testerna från HD-tach som är troligen det bästa progget för HD tester.
Jag byggde precis bara för några veckor sen ihop följande burk, funkar klockrent. Låter för mycket då jag trots allt har 8 fläktar i den(grafik,cpu samt 6st 80mm, varav 4st papst, 2st 12db(19cfm) och 2st 18db(27cfm).
Att ställa i perspektiv till ljudnivån då 8 fläktar låter mycket är att om jag slänger på musik som är tillräckligt låg för att fortfarande obehindrat kan föra ett lågmält samtal samtidigt så hörs inte burken ett smack om man inte verkligen anstränger sig för att leta efter susandet. Det som låter värst är helt klart den bundlade fläkten med p4an.
Nya burken
Asus p4c800-e Deluxe moderkort intel 875 med ich5, Dual channel DDR.
Intel P4 2.8GHz 800MHz buss. Prescott - bundlat kylfläns+fläkt.
2GB 400MHz PC3200 Twinmos RAM.
Sapphire ATI Radeon 9800 Pro 128MB
Terratec Aureon Sky 24/96 ljudkort.
Seagate Barracuda 7200.7
NEC-2500 Svart DVD brännare. DVD+RW/-RW/+R/-R/CD-RW/CDR.
Antec Plus1080AMG med 430W truepower nätagg.
Graphire 3, ritplatta.
Canon Lide 50 - flatbäddsscanner.
Summan av kardemumman blev ung 16000:- för ovanstående inklusive lite CDR och DVD+R skivor och sånt jox.
Antec Sonata'n hade varit trevligare, men hade inte allt jag ville ha riktigt.