Annons

hårdvarutips till bildbehandlingsPC-bygge

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: matrox?

hafz skrev:
Mill G200...hade haft ett annat Millenium innan som jag var störtkär i..men sen gjorde de bort sig med G200 anser jag..de tappade iaf mig som kund men har säkert återhämtat sig från den förlusten för länge sedan : )
Ok. Jag har ett Millenium G400 och ett uråldrigt Mystique PCI som går perfekt med XP...Har haft ATI, det kändes inte lika säkert. Men det var ett par år sedan.
 
Kastar mig in i hårddisk-diskussionen igen =)

Angående hårddisken/-arna till burken så skulle jag nog gärna byta ut den där Western 200gb disken mot ett tystare alternativ. Otroligt nog verkar den vätskelagrade varianten av Westerndisken väsnas mer än den kullagrade... skumt.

Satsa då hellre på en Maxtor DiamondMax 9 eller Hitachis 7K250. Seagaten tycker jag ser lite slö ut i en del tester men den duger säkert den med.

Lite siffror från www.storagereview.com för den tekniske, Westerndisken verkar ligga kring 46dB, att jämföra med Hitachidisken (250gb varianten) på 41.5dB, Maxtordisken på 41dB och Seagaten på 39.9dB. Observera att dom här siffrorna är oljudet från 18mm avstånd då disken bara står och tomsnurrar, skillnaden minskar självklart med avståndet, men westerndisken kommer ändå att upplevas som lite högljudd i sammanhanget.

Desto fler diskar i lådan, desto mer surr också.

/Herman.. som fortfarande tycker du ska köpa Antec Sonata chassit med ett suveränt Antec nätaggregat istället.
 
Ursäkta mitt fel! Jag var lite dum i huvudet. Det jag syftade på var Desktar-diskarna som fått många felrapporter m.m

Seagate är det självklart inget fel på
Jupps, IBM's 75GXP hade väldigt mycket fel(jag har dock flera både 75gxp och 60gxp som funkat felfritt, peppar, peppar).

Mill G200...hade haft ett annat Millenium innan som jag var störtkär i..men sen gjorde de bort sig med G200 anser jag..de tappade iaf mig som kund men har säkert återhämtat sig från den förlusten för länge sedan : )
HeHe, precis vad jag skrev i min första post, hade nämligen ett sånt själv så jag kände igen symtomen. Sen släppte dom iofs G400 som faktiskt var det snabbaste kortet på marknaden när det kom.

Nu är ju inte raid något problem eftersom hårddiskar är hyfsat billiga. Bäst är att satsa på ett RAID-kontrollerkort istället för ett moderkort med RAID-funktion (mjukvaruraid)
Fast det ger bara extra IDE kanaler och ett en liten firmware, prestandan är så gott densamma som med en bra uppsatt ren mjukvaruraid. Men kort som Asus p4c800(och -E) Deluxe(dlx) har raid påbyggt om man vill använda det. Dock är alla kontrollerkort idag av dom billiga en hybrid, ingen äkta hårdvaruraid då dessa fortfarande använder datorns eget minne och processor för raid operationerna. Ska det vara äkta så sitter det förrutom ett par idekanaler också en cpu ofta en intel i960 eller dylikt samt några minnesplatser på kortet. Men då kostar det lite mer, och passar inte inom en lägre budget.

Satsa då hellre på en Maxtor DiamondMax 9 eller Hitachis 7K250. Seagaten tycker jag ser lite slö ut i en del tester men den duger säkert den med.
Seagaten är bra, tyst och snabb. Jag satt också och jämförde mellan Maxtor, Hitachi och Seagate'n när jag skulle bygga min burk. Seagaten kan se långsammare ut i en del tester, men win some loose some. Den har en gedigen prestanda rakt över registret och inga konstigheter vilka en del av dom andra diskarna visar upp i en del tester.

Här är ett rätt gediget test av Maxtor DiamondMax 9, Barracuda 7200.7 samt en raptor.
http://techreport.com/reviews/2004q1/seagate-7200.7/index.x?pg=1
Kolla speciellt in testerna från HD-tach som är troligen det bästa progget för HD tester.



Jag byggde precis bara för några veckor sen ihop följande burk, funkar klockrent. Låter för mycket då jag trots allt har 8 fläktar i den(grafik,cpu samt 6st 80mm, varav 4st papst, 2st 12db(19cfm) och 2st 18db(27cfm).

Att ställa i perspektiv till ljudnivån då 8 fläktar låter mycket är att om jag slänger på musik som är tillräckligt låg för att fortfarande obehindrat kan föra ett lågmält samtal samtidigt så hörs inte burken ett smack om man inte verkligen anstränger sig för att leta efter susandet. Det som låter värst är helt klart den bundlade fläkten med p4an.


Nya burken
Asus p4c800-e Deluxe moderkort intel 875 med ich5, Dual channel DDR.
Intel P4 2.8GHz 800MHz buss. Prescott - bundlat kylfläns+fläkt.
2GB 400MHz PC3200 Twinmos RAM.
Sapphire ATI Radeon 9800 Pro 128MB
Terratec Aureon Sky 24/96 ljudkort.
Seagate Barracuda 7200.7
NEC-2500 Svart DVD brännare. DVD+RW/-RW/+R/-R/CD-RW/CDR.
Antec Plus1080AMG med 430W truepower nätagg.
Graphire 3, ritplatta.
Canon Lide 50 - flatbäddsscanner.

Summan av kardemumman blev ung 16000:- för ovanstående inklusive lite CDR och DVD+R skivor och sånt jox.

Antec Sonata'n hade varit trevligare, men hade inte allt jag ville ha riktigt.
 
Christel : Mitt råd är att ta hellre en större burk, där du kan ha fläktar som kyler hårddiskarna, lite extra oljud är ingenting mot att förlora allt på disken för att det blev för varm. Även 5400 rpm diskarna är snabba, men tystare och svalare. (nu skriker folk, no no no, måste vara 10.000 rpm bla bla bla ;)
 
Re: Ultra Silent

PatrikAdolfsson skrev:
Vad tror ni om denna låda?

Compucase

Patrik
Funktionsmässigt är den väldigt bra, har själv den andra compucasemodellen de har på dustin. Gummiupphängda hddplatser, 120mm fläktplatser osv. Har haft 11 diskar i den lådan =)

Gott om plats för montering, isolering vad man vill

Det är bara frågan om man gillar utséendet på den.
 
Re: Re: Ultra Silent

dsmannen skrev:
Funktionsmässigt är den väldigt bra, har själv den andra compucasemodellen de har på dustin. Gummiupphängda hddplatser, 120mm fläktplatser osv. Har haft 11 diskar i den lådan =)

Gott om plats för montering, isolering vad man vill

Det är bara frågan om man gillar utséendet på den.

Utseendet spelar mig faktiskt ingen roll :)
bara den e hyffsat tyst !

Patrik
 
PatrikAdolfsson skrev:
Hur tyst kan egentligen en dator bli?

Hur mycket låter egentligen 20db ?

Patrik

20dB på vilket avstånd? =)

Helt klart otroligt tyst iaf. För att nå det behöver du nog isolera lådan, köra med någon långsamtsnurrande 120mm fläkt, kanske köra med passiv cpukylning (bara en stor fläns), kanske satsa på någon riktigt tyst 5400rpm disk. Då blir det helt klart tyyyst =)

Decibelsiffrorna brukar annars inte stämma särskilt bra mellan tillverkarna då det gäller fläktar. Läste ett test tidigare där de hade jämfört 80mm cpufläktar. Tillverkaren Pabst har en fläkt som de specificerar som "12dB", jämför det med en fläkt från tillverkaren Zalman som var specad till 20dB. I oljudstestet landade Pabst "12dB" på 35dB och Zalmanfläkten på 33dB.
Har tyvärr inte kvar länken, så jag kan inte säga på vilket avstånd från fläkten det var, men man kan hursomhelst ta decibelsiffror med en nypa grovsalt.
 
Re: Re: Re: Ultra Silent

PatrikAdolfsson skrev:
Utseendet spelar mig faktiskt ingen roll :)
bara den e hyffsat tyst !

Patrik
Kan tyvärr inte uttala mig om det där nätaggregatet, jag köpte ett Antec 430w nätaggregat till min compucaselåda. Men förmodligen lär det inte väsnas så mycket, borde inte heta ultrasilent då =)
 
Låter som många ider på hur det skall byggas
Så här kommer en till. Är man rädd om sin data eller söker prestanda så tycker jag att man skall använda inbygda raiden på moderkortet eller köpa en exter raid kontroll.
Det vanligast raid som finns är 0,1,5,0+1 det finns en hel del till.

Och det funkar som så
0 är samma som spegling. Det sitter 2 hårddiskar ii datorn och när information skrivs så skriver den till båda diskarna samtidigt. Med andra ord om en disk rasar så gör det inte något utan datorn snurrar vidare. Sedan kan man välja att ha en hotspar disk i som bara ligger och snurrar med men inte gör något fören en disk rasar då bärjar den att bygga informationen till denna automatiskt.

1 Stripade diskar Då har man två eller fler diskar. Destå fler deståhögre prestanda. Det funkar som så att skall den spara en fil på disk så kommer den att skriva en del av filen på alla diskar samtidigt, vilket gör att det går mycket fortare. Men rasar en disk så är allt borta.

5 tror den heter striped med men är inte säker. Den funkar i prinsip som 1 men den måste ha minst 3 diskar. Den stora skilnade att den skappar checksummor om vad som finns på alla diskar och på så sätt kan den räkna ut vad som fans på en krashad disk och snurrar vidare med en viss prestanda minskning då. Även här kan man ha en hotspar som bygs upp automatiskt. Man förlorar lite plats pågrund av checksumman om man har 3 diskar så fölorar man en disk för checksumman.

0+1 är en både speglat och stripat. Om man har 4 diskar så har man dom stripade 2 o 2 sedan är dessa paren speglade så man får både pristanda och säkerhet.

Vad jag föredratr personligen är om data är viktig så skall man avända 1,5 eller 0+1 är det prestanda man är ute efter för stora swop filler mm så är det 1 som geller.

skilnaden mellan 1 eller 0+1 är att 0+1 är snabbare men då måste man ha minst 4 diskar varav 2 st ligger som backup.

det mest kostnadsefektivaste är raid 5 vilket gör att man bara förlorar en disk och ökar prestandan en del.

Hoppas detta kan förstås är nog inte så bra på att förklara dessa saker i skriven text

//Tobbe
 
RAID - Redundant Array of Independent Disks

The combining of disks into an array which appears to the host computer as a single disk. This results in better performance and because of it being redundant, if a disk fails, operation of the array continues and you still have access to all data.

There are 5 commonly used RAID levels :

RAID 0 : Striping without redundancy
RAID 0 Advantages:
Disk Striping without parity provides very high performance.
Least expensive level since extra disks are not required for redundant information.
RAID 0 Disadvantages:
No data redundancy. One failed drive renders the whole array unavailable.
Chunk size required for RAID 0 is often not supported by standard drives or OS, special OS may be required.

RAID 1 : Transparent Mirroring
Any time data is written to the data disk, a write occurs to a mirror disk. This is done transparently, without the the system directly controlling the location of the transparent data. This method offers the highest protection against disk failure. However, the overhead costs are higher because you have to purchase twice as much storage capacity.
RAID 1 Advantages:
Higher write performance than level 3 or 5
Can be combined with the disk striping of level 0 to provide the highest performance. This is often referred to as RAID 10 or RAID 1/0.
In the event of a single disk failure, the controller uses either the mirror drive or the data drive for data recovery and continues operation.
RAID 1 Disadvantages:
Relatively expensive due to additional disk requirements.
overhead costs equals 100%.
May not take advantage of the duplicate sets of data.
Usable storage capacity is 50%.

RAID 3 : Striping with Parity for High Data Transfers
RAID 3 combines disk striping with parity. Level 3 was designed to provide high performance in environments which require a small number of large file transactions. Level 3 stripes data across multiple drives to achieve high performance through parallel disk I/Os.
All disks read and write in synchronization. Although this provides high data transfers, only one I/O request can be satisfied at a time.
To protect against disk failure, every disk write to the array includes writing parity to a dedicated drive. In the event of a drive failure, the parity data combined with the data on the remaining drives can be used to regenerate the missing information.
RAID 3 Advantages:
High read / write performance in large file applications, such as CAD/CAM and Imaging.
Good availability since an array can continue to operate in the event of a disk failure.
More reasonable disk costs than Level 1.
RAID 3 Disadvantages:
Poor performance in high I/O request rate applications (transaction reads / writes), such as transaction processing and relational databases.
Poor write performance due to parity generation.
High regeneration impact when operating with a failed disk.
Withstands only one disk failure.
RAID 3 is difficult to implement due to block size requirements and the need for all disks to be synchronized. Typically a modified form of level 3 is used like RAID level 4.

RAID 4 : Striping with Parity for High Data Transfers
Like RAID 3, RAID level 4 combines disk striping with parity. The major difference is the disks act independently. They do not have to be synchronized. Each disk can work concurrently on different application I/O requests. Parity is still stored on a single disk.
RAID 4 Advantages:
Very good read / write performance in large file applications, such as CAD/CAM and Imaging.
Very good performance in transaction reads
Good availability since an array can continue to operate in the event of a disk failure.
RAID 4 Disadvantages:
Poor performance in transaction writes, such as transaction processing and relational databases.
Poor write performance due to parity generation.
High regeneration impact when operating with a failed disk.

RAID 5 : Striping with parity for High I/O transaction rates
RAID 5 was designed to provide high performance in I/O request rate intensive applications.
Like level 3, level 5 combines striping with parity generation to increase data availability and performance.
In contrast to RAID 3, in RAID 5 the disks are not syncronized and are able to act independently to satisfy different I/O requests. For example, if you had an array of seven disks, you could have seven separate I/O requests at the same time.
RAID 5 Advantages:
High read performance in High I/O request applications.
Good availability since an array can continue to operate in the event of a single disk failure.
RAID 5 Disadvantages:
Poor performance in High Data Transfer Rate applications.
Poor write performance due to parity generation.
High regeneration impact when operating with a failed disk.
Withstands only one disk failure.

Har man plats är Hot-Spare diskar inte fel, om en disk rasar återbyggs automatiskt RAID systemet på Hot-Spare disken. Innan datat är skrivit till Hot-Spare disken är ett RAID system känsligt, skulle ytterligare en hårddisk rasa tappar man HELA RAIDen med allt data.

Vid RAID 3-5 tappar man alltid en disk, har man 5st 100Gb diskar, får man ut 400Gb plats för lagring. Den sista 100Gb används för paritet (utsprid på lite olika sätt beroende på teknik).

Satsar man dessutom med Hot-Swap system, kan man byta hårddiskar utan att behöva stänga ned systemet (används mest på servrar).

-- Nicke
 
Senast ändrad:
Teed skrev:
Låter som många ider på hur det skall byggas
Så här kommer en till. Är man rädd om sin data eller söker prestanda så tycker jag att man skall använda inbygda raiden på moderkortet eller köpa en exter raid kontroll.
Det vanligast raid som finns är 0,1,5,0+1 det finns en hel del till.

Och det funkar som så
0 är samma som spegling. Det sitter 2 hårddiskar ii datorn och när information skrivs så skriver den till båda diskarna samtidigt. Med andra ord om en disk rasar så gör det inte något utan datorn snurrar vidare. Sedan kan man välja att ha en hotspar disk i som bara ligger och snurrar med men inte gör något fören en disk rasar då bärjar den att bygga informationen till denna automatiskt.

1 Stripade diskar Då har man två eller fler diskar. Destå fler deståhögre prestanda. Det funkar som så att skall den spara en fil på disk så kommer den att skriva en del av filen på alla diskar samtidigt, vilket gör att det går mycket fortare. Men rasar en disk så är allt borta.

5 tror den heter striped med men är inte säker. Den funkar i prinsip som 1 men den måste ha minst 3 diskar. Den stora skilnade att den skappar checksummor om vad som finns på alla diskar och på så sätt kan den räkna ut vad som fans på en krashad disk och snurrar vidare med en viss prestanda minskning då. Även här kan man ha en hotspar som bygs upp automatiskt. Man förlorar lite plats pågrund av checksumman om man har 3 diskar så fölorar man en disk för checksumman.

0+1 är en både speglat och stripat. Om man har 4 diskar så har man dom stripade 2 o 2 sedan är dessa paren speglade så man får både pristanda och säkerhet.

Vad jag föredratr personligen är om data är viktig så skall man avända 1,5 eller 0+1 är det prestanda man är ute efter för stora swop filler mm så är det 1 som geller.

skilnaden mellan 1 eller 0+1 är att 0+1 är snabbare men då måste man ha minst 4 diskar varav 2 st ligger som backup.

det mest kostnadsefektivaste är raid 5 vilket gör att man bara förlorar en disk och ökar prestandan en del.

Hoppas detta kan förstås är nog inte så bra på att förklara dessa saker i skriven text

//Tobbe

Du blandade ihop siffrorna lite där, raid 0 brukar man kalla striping, prestanda och sämre säkerhet. Raid nivå 1, spegling, bättre säkerhet men bara pyttelite bättre prestanda (lite snabbare söktider och skrivprestanda). Om du letar prestanda så är det alltså raid 0 som gäller, det ger bäst prestanda, dock så rasar partitionen lätt, ingenting för långtidslagring alltså, däremot för videobearbetning osv är det hur skönt som helst.

Jag kör en volym med raid 0, en raid5, och en med raid 0+1.

Fördelen som jag ser det med raid 0+1 är att man kan fortsätta köra även om den pajar utan att man behöver ha en extradisk liggandes som till raid5. Ser detta som en fördel om man har en volym som blir något år gammal, och helt plötsligt pajar en disk, då kan man fortsätta köra med raid 0+1 volymen, självklart utan extra feltolerans men man blir inte stående iaf. Kan vara svårt att hitta en likadan hårddisk som det sitter i raid5-arrayen också =) Går givetvis köra med en annan disk fast med sämre prestanda.


Vanligaste felet man råkar ut för är dock mänskliga faktorn (att man råkar plocka bort för mycket, eller råkar ut för virusprogram etc).

En extern backup är alltid att rekommendera hursomhelst. Bra om man inte låser upp allt inuti en burk.

I februari pajade ett moderkort för mig i en burk varefter nätaggregat, grafikkort, tre hårddiskar, minne och nätverkskort rök. Inte så kul det.
 
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=117721&cks=PRL
1040:-
Enda rätta märket...

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=113053&cks=ACC
2.8 ghz 1773:-
Som en storm i datorn...

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123371&cks=PRL
Snygg juhh 652:-

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=120245&cks=PRL
511:-
Bra grafik för små pengar..

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=122609&cks=PRL
929:-
dvd-brännare

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=118497&cks=PRL
1gb ~2200:-


Komplettera med önskat material, Grädda i ca 40 minuter på 36grader.. Och låt svalna.

/Adam
 
Du har fått många förslag på ''plockdatorer''. Inget fel i det men vad sägs om ett alternativt förslag? Som till exempel att hot:a upp en budgetmodell från ett känt märke. Du missar kanske lite på CPU-sidan men den förlusten kan man kanske offra om man inte tillhör värstinggänget. Å andra sidan vinner man i tillförlitlighet, support och man slipper att tänka på småsaker som att matcha datorkomponenterna med varandra.

Du kan hitta budgetmodeller för 5000:- (exkl skärm). Om du sedan kompletterar internminnet och skaffar dig ett vettigt grafikkort (hörde jag Matrox?) så har du något som du inte borde behöva att skämmas för. Dessutom är märkestillverkarnas kontorsdatorer ofta gjorda för att vara tysta. Det sista frågetecknet är hårddisken men jag ser inte det som ett stort problem. Deras hastighet ska inte föraktas och utrymmet räcker ett tag om man inte är en filhamster. Se bara till att du kan stoppa in en ny disk i framtiden eller skaffa dig en större disk på en gång.

Det här förslaget lär väl bli sågat men se det som ett alternativ. Själv har jag provat bägge varianterna och jag tycker de har sina respektive för- och nackdelar.
 
jpersson skrev:
Du har fått många förslag på ''plockdatorer''. Inget fel i det men vad sägs om ett alternativt förslag? Som till exempel att hot:a upp en budgetmodell från ett känt märke. Du missar kanske lite på CPU-sidan men den förlusten kan man kanske offra om man inte tillhör värstinggänget. Å andra sidan vinner man i tillförlitlighet, support och man slipper att tänka på småsaker som att matcha datorkomponenterna med varandra.

Du kan hitta budgetmodeller för 5000:- (exkl skärm). Om du sedan kompletterar internminnet och skaffar dig ett vettigt grafikkort (hörde jag Matrox?) så har du något som du inte borde behöva att skämmas för. Dessutom är märkestillverkarnas kontorsdatorer ofta gjorda för att vara tysta. Det sista frågetecknet är hårddisken men jag ser inte det som ett stort problem. Deras hastighet ska inte föraktas och utrymmet räcker ett tag om man inte är en filhamster. Se bara till att du kan stoppa in en ny disk i framtiden eller skaffa dig en större disk på en gång.

Det här förslaget lär väl bli sågat men se det som ett alternativ. Själv har jag provat bägge varianterna och jag tycker de har sina respektive för- och nackdelar.

En märkesdator är ju kass när man ska uppgradera den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.