Annons

hårdvarutips till bildbehandlingsPC-bygge

Produkter
(logga in för att koppla)
"ASUS P4C800 DLX I875P S-478 800MHZ SATA FW LAN ATX"

Är ett sjysst moderkort! :D

Likadant som jag ska ha.

Patrik
 
Senast ändrad:
Maila pcdatorn och säg att du har 11000 och att du vill ha mycket RAM och ett sjysst Grafikkort optimerat till 2D (matrox).

Det gjorde jag och får et bra paket. Om nu inte minnet hade gått upp dvs... Såg att ett 512 kort gick från 550 till 1100 ... helst sjukt...


Patrik
 
Jag byggde min första pc för några månader sedan och är helnöjd.
Jag gick in på Pricerunner och valde de delar jag ville ha och såg var det var billigast.

Hamnade hos pcbutiken.com till slut för alla komponenter utan minne och låda som jag hämtade på inetdata.se

Jag gjorde iofs misstaget som Jim skrev man inte skulle göra och har en dator som låter lite. Men det fixar sig med lite musik i bakgrunden...

Det var inte så svårt att bygga ihop allt heller. Det var bruksanvisningar till allt så det gick ganska smärtfritt. Det enda som var lite bökigt var att installera XP.

Lycka till.
Stergios
 
Det är säkert inte svårt att säta ihop.

Håller med angående lådan!! Köp en med tyst PSU
(Power Supply Unit) Och gärna isolerat chassi...



Å andra sidan så har jag förstått att tex pcdatorn köper in till inköpspris och ägger på en liten summa för att bygga ihop. Och då blir det ändå billigare än att bygga själv. Jag valde detta alternativ istället för att sitta och svära i timmar med en massa komponenter i hand ;) (Känner mig själv)

Patrik
 
Christel: Kom och kolla in mitt bygge.

Matrox Millenium P750
Asus P4P800-deluxe (allt + firewire, Gigabit-lan)
Pentium 4 2,8 GHz Prescott
Seagate 120.7
1 GB RAM
Windows XP pro

Det är som inte blev bra är att jag snålade på lådan. Den är inte tyst.

Pris 10600 kr.
 
Senast ändrad:
PerFogelberg skrev:
Christel: Kom och kolla in mitt bygge.

Matrox Millenium P750
Asus P4P800-deluxe (allt + firewire, Gigabit-lan)
Pentium 4 2,8 GHz Prescott
Seagate 120.7
1 GB RAM

Det är som inte blev bra är att jag snålade på lådan. Den är inte tyst.

Pris 10600 kr.

Per. Är du nöjd med Grafikkortet? Funderar på att strunta i det dyra Parhelia kortet..

Patrik
 
here goes..

Vad jag skulle köpa om jag var du: =)

Jag tycker verkligen inte du ska snåla in på lådan, det finns t.ex. mycket bättre lådor än Chieftecs lådor. Började själv att bygga med en chieftec för några år sen för att få en tyst och kall dator men placeringen av 80mm fläktarna gjorde det väldigt svårt att få bra luftcirkulation så jag köpte ett annat chassi tillslut =)

Ett av de absolut bästa just nu tycker jag är Antec Sonata. Miditowerlåda (finns liknande vita modeller) med gummiupphängda hårddiskplatser (minskar vibrationer->oljud) och 120mm fläktplatser. Enkelt förklarat - desto större fläktar, desto mindre snabbt behöver de snurra för att få in lite luft - därmed mindre surr.
http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=ANTSONATABL

Ingår ett av dom bästa nätaggregaten du kan hitta. Tyst och stabilt.

1GB ram (2x512mb) blir nog bra, annars får du köpa mer sen =)

Hårddisk: Satsa på Serial-ATA diskar. Vet inte hur stora krav du har på att hårddisken är blixtsnabb, förmodligen klarar du dig med en 7200rpm disk. Kanske en 200gb Maxtor? Bra prestanda och tyst gång,
http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=MAXDMO9200S

Bästa alternativet tycker jag är Hitachis 250gb, men då får du lägga ca 1200:- mer för den.

Ang ljudnivåerna på Seagates Barracuda 7200.7 och Hitachin anser jag att du måste krypa nära med örat mot disken för att höra vilken som låter mest.. Maxtorn är även den riktigt tyst.

Om du vill bli riktigt teknisk så finns ett färskt hårddisktest att läsa här: http://www.xbitlabs.com/articles/storage/display/20hdd-80.html
Maxtorn verkar ge riktigt bra prestanda enligt det testet.

Processor: Funderar själv på att bygga ihop en ny arbetsburk, har försökt läsa och klura ut vad som ger bäst prestanda i Photoshop. AMDs Athlon 64 processor verkar helt klart vara det som gäller om man spela iaf. Verkar inte skilja särskilt mycket i photoshopprestanda mellan den och Intels P4. Kanske en Athlon 64 3000/3200+?
Alternativt t.ex. en P4-2.8 med HyperThreading.

Grafikkort: Du klarar dig fint med ett billigt Matroxkort, alternativt ett ATI Radeon-kort. Inte lönt att slänga dyra slantar på ett grafikkort om du inte tänker spela dom senaste krävande spelen. Försök få ett som saknar fläkt, just fläktar på grafikkort är högvarviga saker som väsnas.

DVD-brännare: Som någon annan sa, NEC ND-2500. Testvinnare, finns även svart för din kommande Antec Sonatalåda =)

Moderkort: Vill du ha ett stabilt så köpt ett MSI =) Vet inte hur många Abitkort som har gått sönder för mig personligen (läckande kondensatorer m.m), men det är nog närmare 5st.

Om du tänker köra Athlon 64 så rekommenderar jag starkt det här kortet:
http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=MSIK8T

Har allt som du behöver, gigabitnätverkskort, 8st usbportar, firewire, inbyggt ljudkort m.m. Det enda som kan bli snålt är tre minnesplatser, men du bör klara dig på det.

Om du tänker köpa Intel P4 så har MSI ett liknande moderkort för den processorn. Asus gör även dem bra prylar.

Cpufläktar, kylfläktar osv:
Kosta på dig en riktigt tyst cpufläkt, speciellt de billiga kan ha en tendens att föra en massa oväsen. Finns en djungel av cpufläktar att välja bland, kan rekommendera en Zalmans modeller. Ju större desto bättre =)

Till det kan du köpa en tyst 120mm lågvarvig fläkt som du monterar i fronten på lådan för att kyla hårddiskarna.

---

Det enda som fattas nu förutom mus och tangentbord är ups, bandstation, hemliga agenter som vaktar din dator osv. ;-)

Det kan du skippa om du vill, men det som är viktigt är att kolla så du har bra backuprutiner och kör ett uppdaterat antivirusprogram. Glöm inte kolla så du kan återta säkerhetskopian också lite då och då. Det kan löna sig att satsa på backup till flera olika medier (dvd/hårddisk). Om du kör dvd kanske du ska satsa på ett datamediaskåp?

(Det kanske fungerar bra redan nu för dig, ville bara tipsa om det)

---

Med dom här prylarna har du en bra grund för att bygga en tyst dator. Sen kan du, om du vill, isolera lådan invändigt rätt ordentligt. Brukar få bort dom vassaste ljuden, men du ska inte behöva några vassa ljud med dom här prylarna ändå =)

Om du vill kan du maila mig om du behöver support.

/Herman - sjukskriven.

EDIT: Ok såg inte maxpriset på 11k, har inte räknat på vad summan av ovanstående blir.
 
Senast ändrad:
Med de kraven du har och att du nämnde att du hade dåligt med plats skulle jag välja ett barebone system istället.

Kommer själv att göra det inom en snar framtid.

Eftersom du bara behöver ett bra grafikkort och många USB-portar så fungerar dom utmärkt, är dessutom snygg.

Till exempel den här.


Plocka in ett grafikkort, processor, minneskretsar, hårddisk(max 2st) och DVD-brännaren så är det klart.

Köp senaste Mikrodatorn och läs testen där (nr5).
 

Bilagor

  • 5010066135.jpg
    5010066135.jpg
    17.8 KB · Visningar: 534
PatrikAdolfsson skrev:
Per. Är du nöjd med Grafikkortet? Funderar på att strunta i det dyra Parhelia kortet..

Patrik
Jag har inte så mycket att jämföra P750 med. Datorn står i Kallhäll och alla som vill får titta och göra en egen uppfattning. Själv tycker jag kortet fungerar ypperligt med en Dell Trinitron 21"-skärm och en Eizo 17"-skärm.
 
Skulle kunna rekomendera följande paket

Låda
Aspire X-Sonic Miditower Aluminium black 400W
779.00
Verkar vara en hyffsad låda med ordentligt nätagg.

Moderkort
Abit IS7 i865PE 4DDR-DIMM 5PCI SATA Raid Audio LAN Socket478 ATX
979.00
Detta moderkort har Nätverk, Ljud och Seriel ATA inbyggt allt till ett trevligt pris

Processor
Intel Pentium 4 Northwood 2.8GHz -C Hyperthreading 512Kb 800MHz bulk/tray Socket 478
1705.00
Verkar vara den processor idag som ger mest Mhz per krona, i alla fall av intels. Personligen skulle jag rekommedera köra Intel, tycker det brukar vara minder strul.

Minne
Kingston KVR400X64C3A/512 2x512Mb (tot. 1024Mb, 1Gb) DDR PC3200 400MHz 184pin
2495.00
1 Gb minne går ju att uppgradera senare vid behov

Systemdisk
Seagate Barracuda 7200.7 ST380013AS 80Gb 7200rpm 8Mb cache S-ATA
755.00
En billig men ändå snabb hårddisk för att köra systemet och tempfiler ifrån. Kan vara bra att skilja påp system och lagringsdisk det minskar risken för HD krascher där viktiga filer försvinner, kan även ge lite mer hastighet.

Lagrings Hårddisk
Western Digital Caviar WD2000JB-00FUA0 200Gb 7200rpm 8Mb Fluid UDMA100 IDE
1449.00
En hyffsat stor lagringsdisk med tillräcklig hastighet och ganska tyst.

Floppy
Standard 1.44Mb 3.5" floppy Black
229.00
Kan man kanske vara utan idag, men pengen är ju inte så stor...

DVD Brännare
NEC ND-2500 DVD +RW/R -RW/R 8X DVD+R 4X DVD+RW 8X DVD-R 2X DVD-RW 32X CDR 16X CDRW Black bulk IDE
999.00
En kompetent DVD-brännare som klarar alla format och är ganska snabb till et mycket bra pris.

Grafikkort
Matrox Parhelia 128Mb DDR 3XRGB OUT 2xDVI-Out TV-out (220MHz Core / 275MHz DDR) RETAIL AGP
3485.00
Denna burks hjärta, ska man hålla på med 2D har Matrox alltid varit att lita på, här får man även Dual head för ev. uppgradering till två skärmars system i framtiden.

Mus, Tangentbord, Högtalare
3in1 Desktop Trådlöst Tangentbord, Trådlös Mus, Högtalare black PS/2, svenskt
395.00

Kanske kan man kasta in en USB hubb för att öka USB platserna, kostar nån hundring

Men detta är nog en kompetent dator som klarar dina behov ett tag framöver...

Totalt ca: 10500 plus moms på datorbutiken.com
 
Inte för att vara tvärsöver men jag har provat precis det systemet och det är inte tyst. Om det nu inte är gamla Barracuda V som är tyst.

I dagens läge finns tyvärr inga tysta hårddiskar inte ens om man hänger upp dom.

Iofs är det ju den som har datorn som bestämmer.

I min dator är det i alla fall en Barracuda 7200.7 som lever om mest och den är ny.

I övrigt håller ja med totalt om din a kloka ord.

Johan P skrev:

När det gäller hårddisken använder jag själv Seagate Barracuda med 8Mb cache (tyst hårddisk) tillsammans med Zalmans hårddisk kylare - det blir totalt ljudlöst.
 
Att påstå att den kombination är helt ljudlös kanske var att ta i.

Men jag kan definitivt inte höra när hårddisken arbetar (inte ens när det är helt tyst i rummet) - jag är tvungen att se på lampan att hårddisken jobbar.

Men jag tycker att det låter lite märkligt om du har en ny Barracuda och du säger att den lever om - jag har 2 st (i olika datorer) och de är som sagt nästan ljudlösa.
 
Damocles skrev:


HD, maxtor eller Seagate barracuda.
Seagates SATA 7200.7 på 160GB är en ruggigt bra modell. Och jag har inte hört ett smack om att det kraschar. Har du några mer vedertagna studier på detta som inte bara är lösryckta från forumposter.

[/B]

Ursäkta mitt fel! Jag var lite dum i huvudet. Det jag syftade på var Desktar-diskarna som fått många felrapporter m.m

Seagate är det självklart inget fel på
 
ah - tyckte att det lät lite konstigt även jag.

Har haft 2 deskstar hårddiskar som har totalkrashat - men mina Seagate har fungerat felfritt.
 
Många har givit väldigt bra datorpaket så det känns som lite overkill att ge ytterligare ett :)
Men lite snabba råd är nog att satsa mest på processor, grafikkort och minne. Personligen hade jag nog valt en amd hellre än en P4 mest för att de oftast är lite billigare för samma prestandard.
Sen sparar man ofta mycket pengar på att köpa en lite långsamare processor t.ex. verkar priset mellan en 2700 och en 3000 ligga på ca 600 kr, vilket du i så fall kan använda till minne.

Sen är en annan sak som är värd att tänka på hur mycket får den låta.

En av de viktigare sakerna tycker jag är att du även ska fundera på vilken typ av garanti du får på grejerna.

Jag och en kompis bygde våra datorer som komponenter från massa olika ställen. Men ett av våra moderkort var trasiga. Vi testade nogrant och kom fram på att det var helt klart moderkortet som det var fel på. Skickade in det till datorbutiken och det tog över 1 månad innan vi fick ett nytt.

Tänkte att det kunde vara värt att varna för den risken att du sitter där i över en månad och väntar på någon liten del.
 
Re: Re: matrox?

Calle S skrev:
Vilket kort är det?


Mill G200...hade haft ett annat Millenium innan som jag var störtkär i..men sen gjorde de bort sig med G200 anser jag..de tappade iaf mig som kund men har säkert återhämtat sig från den förlusten för länge sedan : )
 
nätverkskort (ett bra)
120mm fläktar
grafikkort ifall du ska köra flera skärmar

det får du av mig, så oroa dig inte =)
 
Något som är väldigt viktigt för mig är att datorn är så tyst som möjligt. Men jag har aldrig blivit nöjd med dyra "tysta" fläktar, även om de är markant tystare än standard. Jag kör med långa kablar och har datorn i en garderob (med tysta fläktar),
DVD-brännare och CD i externt USB kabinett. Köpt kabinetten hos Clas Ohlson för 595 kr och de går till USB2, finns även Firewire.
Datorn startar jag med mellanslag på tangentbordet, så datorn rör jag aldrig.
 
RAID

Svar till Johan Palm:
Nu är ju inte raid något problem eftersom hårddiskar är hyfsat billiga. Bäst är att satsa på ett RAID-kontrollerkort istället för ett moderkort med RAID-funktion (mjukvaruraid)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.