Annons

Funkar "gaming"dator för bildbearbetning också?

Produkter
(logga in för att koppla)
Trådskaparen har precis kommit in i foto och skaffat en digital kamera...Tror inte att han eller hon bhöver en skärm för 15 tusen för det eller hur ?
Trådskaparen har inte heller skrivit om att han ska sälja bilder eller att han har kunder överhuvudtaget.

Alltid bra att läsa inlägget man svarar på.

Till trådskaparen, den första "gaming" dator duger mycket bra för Photoshop och Lightroom. Angående skärmen finns bokstavligen hundratals redan besvarade trådar. Sökfunktionen är din vän ;)

Du kanske skulle ha läst hela mitt inlägg innan du påstår att jag föreslaget en skärm på 15 000 kr. Jag har föreslaget en enklare skärm för någon tusenlapp, vad nu en IPS skärm som visar sRGB kan kosta idag.

Den delen råkade du visst radera i din citering av mitt inlägg ... mystiskt.

Jag har utöver det gett TS tips om vad som kan vara bra information att läsa om.

Tack för att du (inte) gör som du själv vill att andra ska göra ... nämligen läsa.

Den andra datorn är inte en gamingdator utan en vanlig kontorsmaskin med snurrdisk. Om du måste köpa en SSD och mer RAM tycker jag att priset blir ganska högt för en gammal dator.

Gamingdatorn fungerar bra för fotoredigering, men den är trots allt 5 år gammal och kan haft ett hårt liv där flera komponenter kan vara slitna. Bli inte förvånad om lagringsmedia och kraftaggregat snart ger upp.

Historiskt sett brukar datorer äldre än 7 år vara märkbart slöa jämfört med nya. Du köper alltså en dator som du har glädje av i 2-3 år. Om du desutom inte skall spela på datorn betalar du för komponenter som du inte kommer använda.
Om du ledsnar på fotoredigering inom 2-3 år är det ett bra köp, men om du fortsätter får du mer dator per krona och år om du köper en ny.

Mycket bra kommentar. tack

Håller inte riktigt med.
En disk kan gå sönder efter 30 år eller 1 timme, det vet man aldrig. Det enda man är säker på är ATT den kommer att gå sönder. Därför behöver man backup.

Medianlivslängden brukar mätas till 6 år för en disk. Man brukar uppleva några krascher under sitt liv. Så var säker på att allt finns på minst 2 diskar.
Har ni upplevt en diskkrasch ännu så är den nog på lut.

Visst har jag upplevt diskkraschar.... men på jobbet.
Splitternya diskar som kraschar efter ett par månader.
Just dessa gånger gällde det diskar i labb o de var utan backuper.
Ena fallet försvann ca 6 månaders prototyping. Tog 3 man ett par veckor att komma tillbaka på banan.
Andra fallet var det bara o köpa en ny disk o läsa installationsinstruktionerna i labbkalendern.

Man vet aldrig när en disk skall haverera.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar