Annons

hårdvarutips till bildbehandlingsPC-bygge

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm... Vet inte om Alina Systems finns i Stockholm, men det är ju inte blodigt långt till Uppsala för dig och där finns de. Min erfarnehet är att de är kunniga och att de har bra priser.

När min burk pajade pga en elektriker åkte jag dit och uppgraderade i stort sett hela min burk. Jag flyttade över CD-brännare, CD-spelare, diskettstation och hårddiskar, dvs sånt som inte kostar nått igentligen.

Jag skaffade 512mb ram, en AMD 2200+, moderkort, grafikkort, låda(Chieftech) och kalaset kostande knappt 4000:- så min din budget borde du kunna få ihop ett riktigt bra paket.

Jag har personligen inga invändningar mot Chieftechs låder utan tycker de är bra. AMD processorer tycker jag också är bra, de är billigare och i många fall snabbare, dock kräver de mer kylning sägs det och därmed ökar ljudnivån.

Grafikkort med två skärmutgångar är nog en hit tror jag. Tydligen ska det gå att få Photoshops paneler på ena skärman och bilden du jobbar med på den andra. Vilken dröm säger jag, fast jag vet inte hur det ställs in.

Nätverkskort kan du antingen köpa ett vilket som helst för en hundring eller så. Eller så slår du till på en gång och skaffar ett GB-kort. Det kan vara aktuellt om du senare vill köra backupper på en seperat burk och det är mycket data att flytta över. Dock så är väl inte priserna riktigt fördelaktiga på GB-kort ännu.

RAID ska du inte bry dig om förrän du har har råd att skaffa en hårdvaruraid. Detta då det även med med hårdvaruraiderna uppstår problem när man minst vill ha det och det är inte på något sätt en garanti för att du kan återskapa förlorat data. RAID är mest en bekvämlighetsgrej för administratörer och det går fortare att återskapa data under förutsättning att det fungerar, vilket jag varit med om flera gånger att det inte gör. Så det ersätter således inte en backup på något vis. Fast nu är vi igentligen inne på att skapa en server snarare än en arbetsstation.

Min erfarenhet generellt är att det inte spelar så stor roll vad man sätter in för prylar i en burk så länge de uppfyller kraven. Visst kan man få en snabbare burk genom att matcha komponenter men det är sällan värt besväret. Jag har nog sett kraschade diskar från de flesta märken så jag tycker inte att det är någon avgörande skillnad där heller.

Mvh
Maverick

Bootar från CDn. Eller också stoppar man tillfälligt in en lånad diskettstation.

/AnnaKarin

Edit: Attarns, jag var en (eller några) sekund för sen ;).

ohls skrev:
En märkesdator är ju kass när man ska uppgradera den.
Kass? På vilket sätt? Min erfarenhet är att de är byggda för smidig support. Tidigare hade de en del hyss för sig men de maskinerna som jag har sett de senaste åren har varit rätt snygga inuti. Dessutom hade lådan och moderkortet annan livslängd förr än idag. Idag känns det som om man ändå måste uppgradera hela rasket och då är frågan inte ens aktuell. Nåja... det var ett alternativ och om hon inte gillar det så är det inte min sak.

Proboarder skrev:
dessutom brukar väldigt sällan supporten täckas om du ens öppnat burken själv.
Det är väl inte konstigare än att man beställer datorn med extraprylarna monterade från början. Det har fungerat för mig.

Sedan ska man inte underskatta värdet i att köra med komponenter som är testade tillsammans.

Maverick skrev:
Tydligen ska det gå att få Photoshops paneler på ena skärman och bilden du jobbar med på den andra. Vilken dröm säger jag, fast jag vet inte hur det ställs in.
Det är rätt fort gjort i inställningarna till monitorn under WinXP. Ett kort med dubbla utgångar är att föredra. Man vill ofta inte köra med moderkortets utgång kombinerat med ett separat kort; dels är utgången på moderkortet inte alltid så roligt och dels har jag varit med om moderkort som har fimpat den egna utgången när det har känt ett AGP-kort.

Det har ''alltid'' fungerat under Mac och för den som har koll på UNIX är det inte heller några problem att få igång det där.

Maverick skrev:
Tydligen ska det gå att få Photoshops paneler på ena skärman och bilden du jobbar med på den andra. Vilken dröm säger jag, fast jag vet inte hur det ställs in.
Japp, så här ser en skärmdump från min burk ut.
Och nästan inga inställningar alls, jag installerade bara ett kort till, XP hittade det själv och sedan var det bara att plugga in den andra skärmen.

Bilagor

• skärm.jpg
    skärm.jpg
    32.2 KB · Visningar: 364
Håller med Jörgen, har tidigare alltid byggt ihop mina egna datorer men känner att det knappt är värt det längre om man inte ska uppgradera datorn relativt ofta. Funderar man på att ha den minst på två års sikt så kommer man troligtvis inte kunna/vilja behålla så många komponenter vid en eventuell uppgradering. Har för närvarande en Dell som jag är grymt nöjd med
, stabil som bara den. En av de få nackdelarna som jag märkt av är att jag inte kan hålla koll på temperaturer på diverse komponetenter inne i lådan då de snålat in på givare, ser endast hårdisktemperaturen.

Dell har förövrigt 5% rabatt fram till 28/4 så jag skulle definitivt kolla in vad de har att erbjuda.

Ta t.ex detta paket
Dimension 8300
Microsoft Windows XP Home
Pentium4 HT 3.2GHz 800MHz
1024MB Dual Channel DDR400
160GB (2x 80GB) IDE Hårddisk (7200RPM)
128MB GeForce FX5200 (kanske borde uppgraderas)
Dell 2001FP 20" TFT
8x/4x DVD+R/RW

Detta för 17289:-, enda nackdelen som jag ser det är att deras dvdbrännare endast stöder +R/RW.
Denna 20" TFT från Dell verkar funka väldigt bra för fotoredigering om man inte har väldigt höga krav.
//Dell 2001FP länkar
http://www.robgalbraith.com/ubbthre...umber=209300&page=&view=&sb=5&o=&fpart=1&vc=1
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1918
//Dell erbjudande
http://commerce.euro.dell.com/dells...&pch=1&pn=4518&demo=&gc=&sbc=none&co=&b=43836

eller detta paket

Dimension 4600
Microsoft Windows XP Home
Pentium4 HT 3.0 GHz 800MHz
1024MB Dual Channel DDR
120GB IDE Hårddisk (7200RPM)
128MB GeForce FX5200
Dell E172FP 17" TFT
48x/32x/48x/16x CD-RW/DVD-ROM combo-enhet

Detta för 10401:-, återanvänder du den dvdbrännare som du verkar ha så hamnar du på under 11000:- med 17" tft och sedan när du skaffar en 21" monitor så kan du använda två monitorer, trevligt.
//Dell erbjudande
http://commerce.euro.dell.com/dells...&pch=1&pn=4597&demo=&gc=&sbc=none&co=&b=50453

Men som sagt alla får välja fritt, men jag själv kommer nog skaffa något färdigtbyggt även nästa gång. Och angående garantier o.dyl så ska det det inte vara några problem även om man byter grafikkort eller sätter i annan ny hårdvara.

/joakim

jpersson skrev:
Kass? På vilket sätt? Min erfarenhet är att de är byggda för smidig support. Tidigare hade de en del hyss för sig men de maskinerna som jag har sett de senaste åren har varit rätt snygga inuti. Dessutom hade lådan och moderkortet annan livslängd förr än idag. Idag känns det som om man ändå måste uppgradera hela rasket och då är frågan inte ens aktuell. Nåja... det var ett alternativ och om hon inte gillar det så är det inte min sak.

Ang Märkesdatorer.
Dom som bör bygga egna är dom som har kunnandet, tiden och pengarna. Det är svårare, dyrare och kräver mer. Men har du dessa blir slutresultat bättre. Nu för tiden tror varenda kotte att med hjälp av mikrodatorns skola kan dom bygga ihop en perfekt fungerande dator bara sådär... Visst, det kan dom, men dom som arbetat med det i 10 år bygger ihop den, men får den dessutom att fungera felfritt och optimerat. Och framförallt, en balanserad burk. Vet inte hur många finniga fjortisar jag sett som har värsta processorn och grymmaste grafikkortet och sen sitter med en 14 eller 15 tums skärm. Gärna i dom mest oergonimska positioner som någon sett.

Märkesdatorer har i regel mängder av kompromisser som inverkar på prestanda. Oftast negativt. Det finns skäl till att dom är billiga. Du får vad du betalar för i regel.

Dell har bland annat sparat massor med pengar på att ta bort mellanlager, vill du ändra en årder under gång måste dom dumpa den och beställa på nytt, varpå det kan vara en månads väntetid, detta för att dom kör med Built-to-order och inte kör med lagerhållning. Dom har dumpat ner sin support i ett svart hål, och sparat in en del på felkontroll. På jobbet tar vi emot en kanske 2-3000 burkar/skärmar från Dell varje år. Man märker väldigt väl om det är en modell eller en serie som är fel på. Och deras support STINKER när det gäller dom volymerna.

Decibelsiffrorna brukar annars inte stämma särskilt bra mellan tillverkarna då det gäller fläktar. Läste ett test tidigare där de hade jämfört 80mm cpufläktar. Tillverkaren Pabst har en fläkt som de specificerar som "12dB", jämför det med en fläkt från tillverkaren Zalman som var specad till 20dB. I oljudstestet landade Pabst "12dB" på 35dB och Zalmanfläkten på 33dB.
Har tyvärr inte kvar länken, så jag kan inte säga på vilket avstånd från fläkten det var, men man kan hursomhelst ta decibelsiffror med en nypa grovsalt.
Allt beror på hur du utför testerna, fläktar vibrerar en hel del, och mindre fläktar snurrar snabbare än större och brukar ha högre vibrationer i förhållande till sin massa. Ställer du den fritt på ett bord utan att hålla fast den låter den som få, monterar du den korrekt eller håller den fritt är den ljudlös. Jag har själv papst fläktar. Papst är troligen världens främsta tillverkare av fläktar och elmotorer. Ingen annan jag sett kommer ens i närheten. Dom balanserar tom sina fläktar med små vikter för att inga avvikelser ska förekomma.

Det största problemet med att få en låda tyst är att komma tillrätta med vibrationer och turbulens på luften från fläktarna, inte fläktarna i sig. Desigenen på fläktbladet och avstånd till kylflänsen samt designen på denna är viktiga saker. Detsamma gäller hårddiskar, det är oftast inte dom själva som låter, utan vibrationer. Speciellt om man har två hårddiskar av samma varvtal. Cykliska sympatiska vibrationer är vanliga då. Kan låta som allt från ett dovt pulserande ljud till nåt som närmast kan vara Darth Vader.

Vad tror ni om följande:
310528 ASRock P4VT8+, VIA PT800, Sokkel 478 489,00
750580 NEC ND-2500B DVD±RW, Black, Bulk 882,00
340233 Matrox G550 Dualhead/DVI 32 MB DDR ram 931,00
420201 Seagate Barracuda 7200.7 160GB, SATA150 1.225,00
420170 SATA Power Cable 36,00
320559 Pentium4 Prescott 2800MHz, 1MB, 800FSB 1.716,00
410019 Diskdrev 3.5" Sony, Black 121,00
740589 LiteOn DVD 16x/48x, 16xMax, Black bulk 269,00
350428 Kingston DDR3200, 512 MB, CAS 2.5 1.152,00

+

Compucase Ultra Silent Chassit.

Priset blir mycket attraktivt! 7500! Ingen firewire men det går att köpa ett kort för 200 om det skulle bli aktuellt med firewire för mig.
Mer minne köper jag då priserna går ner. Vilket de alltid verkar göra :)

Patrik

Säkrad lagring är a och o. Hårddiskar som pajar och arbetet går förlorat är aldrig bra i längden. Ett företag som förlorat sin data kan lika gärna lägga ned verksamheten, det kommer ändå att konkureras ut inom sex månader.

Jag föreslår följande upplägg, vilket sannolikt kostar betydligt mer än 11 000:-.

Ett hårddisksystem som består av minst två diskar som är spegalde. Det finns så kallade NAS-enheter som innehåller disksystem som klarar haveri av en disk utan att data tappas. Inkopllingen sker som en server på ett ethernetbaserat lokalt nätverk. På denna enhet lagras oersättlig data. Detta system placera i lokal med jämn temperatur, inte allt för varmt.

Till detta system behövs även ett system för utlagring av data till annat media för förvaring i annan lokal. Ett backupsystem som skall prövas med jämna mellanrum så att det säkerstäålls attd et fungerar. Genom att förvara mediat i annan lokal förhindras förlust av oerasättlig data vid totalhaveri, som brand eller stölder. Originalkopiab av programvarans distributionsmedia kan med fördel placeras på annan ort, så att det är säkerställt att det finns en kopia programvaran för återläsning av datat tillgänglig.

För att sedan få en fungerande arbetsplats så kan en dator med ethernetkort, lämplig mängd USB-portar och normalstor disk inköpas. Disken ska användas till att lagra operativsystem och de programvarar som ska användas. Bildbehandling är till stor del ett beräkningsarbete och presentation av resulatet på skärmen. Detta bör innebära att det är processorintesivt och behöver mycket primärminne för att arbetet ska fungera utan fördröjningar som innebär mellanlagring i växlingsfil på hårddisk. Bildskärmskoret och tillhörande bildskärm ska naturligtvis ha kalibreringsmöjligheter. Ett tilllägg är att använda ett bildskärmskort som klarar av att hantera fler än en bildskärm,vilket gör att bildytan blir större, så t ex verktygsfält och handbok eller fler bilder kan hanteras samtidigt. Arbetsplatsens dator kan med fördel vara liten och kompakt tillutförandet och den ska vara tyst.

Koppling till Internet avrådes, utom i de fall i samband när de platser som kräver det för registrering av programvara och uppdatering av den. I övrigt bör programvara införas från leverantörernas cd-skivor eller överföras efter kontroll från annan dator till arbetsstationen.

Inget exakt svar men väl tankar kring hur jag anser system som ska fungera i en näring ska var byggda.

jpersson skrev:

För det första med garantin då och sen så brukar typ moderkortet vara svårt att byta på en sådan dator utan att kasera hela lådan.

Nu kommer jag att bli hatad för alltid av alla datorexperter på fotosidan.

Ju mer jag använder och meckar med min nya pc, ju mer inser jag att jag satsat pengarna fel. Skulle ha satsat på en annan plattform.

bildbehandlingsdator

Nejdå, men är det inte så att gräset alltid är grönare på andra sidan? Det finns både för och nackdelar med alla plattformar, men den diskussionen hör hemma i en annan tråd ;)

/AnnaKarin

Johan P skrev:
I en annan tråd kommer jag ihåg att en del klagade på att PC-datorer oftast är ganska fula.

bild på ett nytt PC-chassi

Det finns väl några små likheter med ett chassi från en annan tillverkare ;-)
Haha.
Kul med gamla trådar.

Har precis byggt ihop en ny dator, tog en vecka att hitta det chassi jag gillade bäst, det blev ett med små likheter med en annan tillverkare...

Bilagor

• arbetsplats.jpg
    arbetsplats.jpg
    39.6 KB · Visningar: 606
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar