Annons

Håller Canon på att tappa greppet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Ett nytt grepp på Canon-gluggar......

Lieden.se skrev:
Porträtt. Välj den autofokuspunkt som ligger vid modellens öga.
Jag fotograferar en del porträtt. Jag fokuserar med mittpunkten på ögat (eller var jag vill skärpan ska ligga) och komponerar om. Det är ganska låg sannolikhet att någon av autofokuspunkterna hamnar exakt där jag vill ha fokusen vid slutkomponeringen.
 
Re: Re: Re: Ett nytt grepp på Canon-gluggar......

timofej skrev:
Varför hus med EF-fattning är ett patentintrång men inte objektiv med samma fattning?

Därför att ett objektiv med EF-fattning bara går att använda på en Canon-kamera. Men att göra en kamera med EF-fattning skulle innebära att man kan skippa Canons hus, men använda deras objektiv, eller helt skippa Canon. Men jag kanske har fel,, det var rena spekulationer från min sida,
 
Re: Re: Re: Re: Re: Ett nytt grepp på Canon-gluggar......

timofej skrev:
Det är ganska låg sannolikhet att någon av autofokuspunkterna hamnar exakt där jag vill ha fokusen vid slutkomponeringen.
Ju fler autofokuspunkter du har, desto högre är sannolikheten att du kan välja en i ögats absoluta närhet ;-). Så där finns en uppenbar fördel för många autofokuspunkter.
Själv föredrar jag att inte komponera om, speciellt om det är lite knepigt ljus i bilden, vilket kan leda till felexponering. Kan man dock säkert ställa in någonstans, att kameran skall fortsätta att beräkna exponeringen trots att man låst fokuseringen.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Ett nytt grepp på Canon-gluggar......

timofej skrev:
Jag fotograferar en del porträtt. Jag fokuserar med mittpunkten på ögat (eller var jag vill skärpan ska ligga) och komponerar om. Det är ganska låg sannolikhet att någon av autofokuspunkterna hamnar exakt där jag vill ha fokusen vid slutkomponeringen.

Med den metoden så finns alltid risken att fokusplanet inte hamnar där du vill, eftrspm du flyttar kameran efter fokusering.
 
Inte många millimeter det handlar om. Kolla in Pythagoras sats Jesper ;-)

Dessutom tror jag att en korssensor mäter mer exakt än en enkel (speciellt i lite dåligt ljus) och därför blir nog sannolikheten högre för bra fokus.

Men du har ju ett sånt där proffshus med massor av korssensorer.

Men handlar det om extremt kort skärpedjup är det ändå bättre att fokusera manuellt (om man har en bra sökare vilket ju billigare Canon inte har)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ett nytt grepp på Canon-gluggar......

Lieden.se skrev:
Kan man dock säkert ställa in någonstans, att kameran skall fortsätta att beräkna exponeringen trots att man låst fokuseringen.

Jepp,, man kan välja att låsa, eller inte låsa ljusmätningen med avtryckaren, om man t.ex har AF på *-knappen
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ett nytt grepp på Canon-gluggar......

Jeppe skrev:
Jepp,, man kan välja att låsa, eller inte låsa ljusmätningen med avtryckaren, om man t.ex har AF på *-knappen
Visst, mycket praktiskt. Men det är ytterligare en inställning som man måste växla fram och tillbaka mellan varven. Nä, hellre fokusera och mäta ljus då bilden är färdigkomponerad ;-)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ett nytt grepp på Canon-gluggar......

Lieden.se skrev:
Visst, mycket praktiskt. Men det är ytterligare en inställning som man måste växla fram och tillbaka mellan varven. Nä, hellre fokusera och mäta ljus då bilden är färdigkomponerad ;-)

Nähä - med den inställningen behöver man aldrig ändra. Det är ju det som är det fiffiga. Kameran står alltid i Servo AF.

Fokusera med *

Släpp knappen när du är klar

Lås exponeringen med avtryckaren om du vill

Komponera om
 
Jeppe skrev:
några mm är allt som skall till om man använder ett EF 85/1.8 @ 1.8 på nära avstånd ;)
Just det, vid makrofotografering, speciellt på stativ, är det uteslutet att komponera om. Där väljer man den autofokuspunkt man behöver, och med 30D:ns nio punkter finns det nästan alltid en som ligger tillräckligt rätt.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ett nytt grepp på Canon-gluggar......

Slowfinger skrev:
Nähä - med den inställningen behöver man aldrig ändra. Det är ju det som är det fiffiga. Kameran står alltid i Servo AF.

Fokusera med *

Släpp knappen när du är klar

Lås exponeringen med avtryckaren om du vill

Komponera om
Det där att fokusera med * låter intressant, måste jag prova vid tillfälle. Jobbar du så?
 
GPS

Jag har en 350D och förutom att sökaren är alldeles för liten så har jag inga klagomål på kameran.

Högre upplösning, fler fokuspunkter, spot-mätning och vad det nu kan vara skulle förstås vara bra att ha, men det kan jag få om jag betalar mer.

Det som jag saknar på alla modeller är dock en GPS. Det är så fundamentalt att man vill registrerara var en bild är tagen istället för att manuellt göra detta efteråt.

Så i nästa generations kameror borde detta vara standard eller ännu hellre så borde det finnas ett standardgränssnitt för tredje part att tillhandahålla dessa förbättringar.
 
Slowfinger skrev:
Inte många millimeter det handlar om. Kolla in Pythagoras sats Jesper ;-)
Om man tar ett porträtt där man vill ha med ganska mycket av kroppen så att den mittersta fokuspunkten ligger 50 cm under ögonen på modellen och man står två meter ifrån så skiljer det 6 cm i avstånd mellan att låsa mittpunkten vid ögat eller vid magen (50 cm ner). Fokus hamnar alltså 6 cm bakom ögat vid omkomponering och låsning av fokus. Ganska mycket vid porträtt och användning av stora bländare.
 
Jo, det har du rätt i förstås. Men vad jag hört av de flesta porträttfotografer som använder kort skärpedjup så använder de manuellt fokus i de lägena. Jag kanske har frågat för få...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ett nytt grepp på Canon-gluggar......

Lieden.se skrev:
Det där att fokusera med * låter intressant, måste jag prova vid tillfälle. Jobbar du så?

Det var ju ovant i början men när man vant sig går det inte att byta tillbaka. Jag är inte proffsfotograf, men jag gissar att 90% av alla press- och sportfotografer använder tumfokus i alla lägen. Då är kameran alltid beredd på rörelse.
 
Och och båda.....

Alla varianter av exp.mätning och focusering är vel lika goda, tycker jag. Men det avhänger jo helt av situasionen.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ett nytt grepp på Canon-gluggar......

Lieden.se skrev:
Det där att fokusera med * låter intressant, måste jag prova vid tillfälle. Jobbar du så?

Jag jobbar så. Kameran står alltid i det läget i default.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.