Annons

Håller Canon på att tappa greppet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Graal skrev:

För övrigt diskuterar du nu inte sak utan person och sprider dessutom rena vantolkningar som t.ex att jag inte skulle kunna acceptera att vi har olika behov. På den låga nivån vill jag dock inte delta i debatten. Hoppas du förstår det som vuxen mänjniska?

God Jul och ett Gott Nytt Teknikår!

Det handlar varken om personangrepp eller vantolkningar Nils. Och jag tycker inte att debatten befinner sig på en låg nivå förren du gör entré.

Så här kliver du in i denna tråd till exempel:

Graal skrev:
Hur många i denna diskussion har inte tappat greppet?

Om du nu tycker att du ständigt ska ha rätten att gå in och droppa surheter så kanske du får räkna med mothugg.

/Joakim
 
Liax skrev:
Det handlar varken om personangrepp eller vantolkningar Nils. Och jag tycker inte att debatten befinner sig på en låg nivå förren du gör entré.

Så här kliver du in i denna tråd till exempel:



Om du nu tycker att du ständigt ska ha rätten att gå in och droppa surheter så kanske du får räkna med mothugg.

/Joakim

Nej det var ditt förra inlägg som sänkte diskussionen. Och jag tycker ärligt att det finns en del tappade grepp här. Personligen har jag bara besvarat andras inlägg om diverse teorier vad olika kameror duger till.
 
Liax skrev:
....Om du nu tycker att du ständigt ska ha rätten att gå in och droppa surheter så kanske du får räkna med mothugg.

/Joakim
Nu börjar du igen. Jag ber dig hålla dig till sak och inte person! Jag har lika stor rätt som dig att skriva inlägg i vilken debatt som det behagar och så länge jag håller mig till sak och inte person kan ingen hindra mig från det. Mothugg får man räkna med och kan man inte accptera att det finns olika åsikter är det bara att beklaga.
 
Nils, ta några djupa andetag, släpp tangentbordet och läs igenom tråden i lugn och ro.

Om du försöker läsa med lite objektiva ögon tror jag du ser att Joakim har en poäng i det han skriver. Det är lite samma sak som när digitalförespråkarna hoppar in i analogtrådarna, något som jag vet att du har stört dig på tidigare.

Tråden handlar om hur olika tillverkare av moderna kameror förhåller sig till varandra i konkurrensen. Jag tycker lika lite som du att det är något som är intressant, men låt den återgå till det för de som tycker så.
 
Graal skrev:
Nu börjar du igen. Jag ber dig hålla dig till sak och inte person! Jag har lika stor rätt som dig att skriva inlägg i vilken debatt som det behagar och så länge jag håller mig till sak och inte person kan ingen hindra mig från det. Mothugg får man räkna med och kan man inte accptera att det finns olika åsikter är det bara att beklaga.

Återigen - det handlar inte om dig som person. Det handlar om din debattstil här på fotosidan.

/Joakim
 
Jag vet att det inte är det här den handlar om men man får väl svara?

Om min debattstil inte passar här så ber jag om ursäkt!
 
Jag trodde i min enfald att julen var en tid då man skulle vara snäll, men nej istället haglar det in anmälningar om kränkade inlägg. Så därför har jag bestämt att ni inte får en enda julklapp, någon av er. Så det så!

Det är f-n inte klokt.. vuxna människor...
 
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!

Då blir det kanske ett hårt paket till mig från tomten ändå... fast i efterskott då...

Kanske i Februari...
 
Slowfinger skrev:
Grattis!

Hörni. Var lite glada nu. Snart kommer tomten.

Och han har garanterat både Holgor och 1DsMkII i säcken. Bara att välja. Alla kommer att bli nöjda...

Har du förbindelser med Tomten kan du väl fixa så en av hans renar droppar en slik maskin hos mig också! Jag är jättesnäll men anses ha för många tomtar på loftet av många.

Risken är bara att de som får en 1DsMkII inte är glada så länge efter nyår. Då inträffar PMA-mässan och nya smällor presenteras som ersättare för 1Ds MkII. De kommer att ha 86mp, ta 22bps, och fordra att man har tillgång till NASA:s stordator. Och då får de stackare som äger en 1DSMkII fördjupad pixelångest.

Nej, allvarligt talat: Som gammal teknikfetischist (har varit på avvänjningskur och går regelbundet på AC-möten=Anonyma Canonuppgraderingsmissbrukare och har lugnat ned mig) har jag har följt denna tråd med intresse...och jag håller till stor del med Mr Slowfinger Ignell.
Jag är övertygad om att Canon kommer att förlora ganska stora delar inom nischen billiga/bra instegskameror till förstagångsköpare som inte tidigare har någon optik som passar till något märke. Där tror jag att Sony kommer att kapa åt sig en stor bit av kakan i förstaläget.

Men jag tror inte att Canon kommer att förlora någonting alls hos de som redan har samlat på sig optik och är skickliga amatörer eller yrkesmän. Däremot tror vet man ju att den som tappar för mycket av instegsmarknaden kommer att sakna medel att utveckla nya supermodeller, där IDsMkII fortfarande tronar i ensamt majestät (Nikon D2X saknar FF-sensor och går i högre sekvensläge ned på 6mp). Här får även Nikon se upp och troligen Olympus vars 4/3-läge med små sensorer riskerar att köra fast.

Hotet kommer mot Canon kommer också från Canon självt beroende på det Ignell pekat på; att de är för styva i korken.

Sonys dslr, som jag testat, brusar för mycket för min smak, men är i övrigt en attraktiv kamera med lågt pris och hög prestanda. Dessutom är Sony oerhört rika och kan tillsammans med Zeissoptiker kapa åt sig stora marknadsandelar.

Men glöm inte Fuji som är helt outstanding när det gäller ideer om hur en sensor ska designas. Eller Sigma som är ett jätteföretag och också har en mycket intressant sensor där man inte räknar pixlar utan sammanlagd faktisk upplösning. Där är mycket på gång.

Men jag tycker också att Nils Bergqvist har en stor poäng i det han skriver och jag kan därför inte låta bli att skriva:

Har man en bra bildidé, oavsett genré, klarar man sig oftast med nästan vilken kamera som helst. Det finns ingen riktigt dålig dslr på marknaden idag och står man där med en kompakt fixar den säkert det hela också.

Utan bra bildidéer tappar man själv greppet oavsett hur fin kamera/optik man har och betraktaren skiter fullständigt i vad det står för logga på kameran.

Men till grundfrågan om Canon tappar greppet: Det får vi se! Men frågan är befogad och jag har försökt lägga min aspekt på den ovan. Men jag har haft fel förr.
 
Det är inte osannolikt att de som säger att Canon tappat greppet själva kommer att tappa hakan alternativt förlora ansiktet efter nästa runda produktreleaser. Eller inte. Who cares. :)
 
Photocon skrev:

Men glöm inte Fuji som är helt outstanding när det gäller ideer om hur en sensor ska designas.

Ja, Fuji S5 kan bli nästa års intressantaste nyhet. Heder åt ett företag som hoppat av pixelracet och istället koncentrerar sig på dynamiskt omfång och högsta möjliga bildkvalitet. Nu dessutom med ett av marknadens finaste kamerahus. Hoppas att dom fått in en fullträff den här gången...
 
Anders Östberg skrev:
Det är inte osannolikt att de som säger att Canon tappat greppet själva kommer att tappa hakan alternativt förlora ansiktet efter nästa runda produktreleaser. Eller inte. Who cares. :)

Bryr mig inte alls, faktiskt. Är väldigt nöjd med prestanda i mina Canonkameror som de är idag. De presterar rent tekniskt bilder i storlekar 30x40 och t o m 70x50 på ett bättre sätt än mina analoga gjorde med iso 200-1600.

Däremot bryr jag mig mer om min egen prestanda. Tycker jag har "fastnat" och har svårt att få bilder med "själ" i sedan en tid. Vet sådant går i perioder. Men vet också att ingen ny kamera råder bot på det.

Fast skulle tappa hakan om Canon fixade lite bättre optiker i vidvinkelområdet så de matchade deras FF-sensorer. Dessvärre skulle jag väl då också tappa det som hakan satt fast i när jag fick reda på priset. En rejäl haktappare skulle vara ordentligare firmwareuppgraderingar iofs.

Tror att bildbehandlingsprogrammen kommer att få allt större betydelse tillsammans med kamerans mjukvara. Där kommer vi att få se en helt annan utveckling.

Ex plug-inprogrammet Blow up från Alien Skin. Tog en fil från en Nikon D100 som har 6mp och körde det genom Blow up så det skulle motsvara 24 mp. Dvs 4x och körde ut i 300dpi, Förvånansvärt bra resultat. Bilden blir dubbelt så stor vilket motsvarar 4x när man räknar kvadratytan. Exempelvis skulle då en 2mp kamera som leverar 10x15 då kunna prestera 20x30.
Ska försöka ladda upp ett exempel om en stund.
 
Jeppe skrev:
Jag trodde i min enfald att julen var en tid då man skulle vara snäll, men nej istället haglar det in anmälningar om kränkade inlägg. Så därför har jag bestämt att ni inte får en enda julklapp, någon av er. Så det så!

Det är f-n inte klokt.. vuxna människor...

Usch, moralpolis som har åsikter om att människor diskuterar. Det är för mig mest kränkande.
Välkommen till verkligheten, vuxna människa.
/ Barn för alltid
 
Blow up bild

Ett par procents utsnitt ur en bild på ursprungliga 6 mp. Nu uppblåst till 24mp
 

Bilagor

  • blowup2.jpg
    blowup2.jpg
    60.1 KB · Visningar: 287
Håller just nu på med inslagning av julklappar, som tomten har levererat, han kom gående, eftersom här finns ingen snö, släden glider dåligt utan glatt före.
Alltså, alla får ställa om sig, efter bästa förmåga ...

Olympus XA konkurrerar inte med en SLR kamera, så varför bråka, ha-ha.
XA:an har stora fördelar, förutsättningarna för fina bilder finns, med den fasta optiken!
Nackdelarna, vet vi alla, antingen får man ställa om sina krav eller ta andra lösningar, i form av systemkameror, där optiken går att byta!
Canon har haft en liknande skarping, Canonet, inte heller någon skitkamera, fungerade till många olika motiv, minsann, en klassiker m.a.o!

Jag tror knappast att Canon har tappat greppet,
- säg att deras 5D kommer ut i en budget version, bantad i vikt och storlek, med FF sensor om några år?
Då, huka månne alla andra tillverkare, Canon gör ju allt själva, såsom elektronik och optik.
Detsamma gäller även Sony, en gigant inom media, har ofta varit en trendsättare.
Går vi inte mot mindre D-SLR, kanske?
En FF sensor i en instegsmodell, vem blir först?
Troligen en tillverkare med totalt grepp om sin tillverkning!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.