Slowfinger skrev:
Grattis!
Hörni. Var lite glada nu. Snart kommer tomten.
Och han har garanterat både Holgor och 1DsMkII i säcken. Bara att välja. Alla kommer att bli nöjda...
Har du förbindelser med Tomten kan du väl fixa så en av hans renar droppar en slik maskin hos mig också! Jag är jättesnäll men anses ha för många tomtar på loftet av många.
Risken är bara att de som får en 1DsMkII inte är glada så länge efter nyår. Då inträffar PMA-mässan och nya smällor presenteras som ersättare för 1Ds MkII. De kommer att ha 86mp, ta 22bps, och fordra att man har tillgång till NASA:s stordator. Och då får de stackare som äger en 1DSMkII fördjupad pixelångest.
Nej, allvarligt talat: Som gammal teknikfetischist (har varit på avvänjningskur och går regelbundet på AC-möten=Anonyma Canonuppgraderingsmissbrukare och har lugnat ned mig) har jag har följt denna tråd med intresse...och jag håller till stor del med Mr Slowfinger Ignell.
Jag är övertygad om att Canon kommer att förlora ganska stora delar inom nischen billiga/bra instegskameror till förstagångsköpare som inte tidigare har någon optik som passar till något märke. Där tror jag att Sony kommer att kapa åt sig en stor bit av kakan i förstaläget.
Men jag tror inte att Canon kommer att förlora någonting alls hos de som redan har samlat på sig optik och är skickliga amatörer eller yrkesmän. Däremot tror vet man ju att den som tappar för mycket av instegsmarknaden kommer att sakna medel att utveckla nya supermodeller, där IDsMkII fortfarande tronar i ensamt majestät (Nikon D2X saknar FF-sensor och går i högre sekvensläge ned på 6mp). Här får även Nikon se upp och troligen Olympus vars 4/3-läge med små sensorer riskerar att köra fast.
Hotet kommer mot Canon kommer också från Canon självt beroende på det Ignell pekat på; att de är för styva i korken.
Sonys dslr, som jag testat, brusar för mycket för min smak, men är i övrigt en attraktiv kamera med lågt pris och hög prestanda. Dessutom är Sony oerhört rika och kan tillsammans med Zeissoptiker kapa åt sig stora marknadsandelar.
Men glöm inte Fuji som är helt outstanding när det gäller ideer om hur en sensor ska designas. Eller Sigma som är ett jätteföretag och också har en mycket intressant sensor där man inte räknar pixlar utan sammanlagd faktisk upplösning. Där är mycket på gång.
Men jag tycker också att Nils Bergqvist har en stor poäng i det han skriver och jag kan därför inte låta bli att skriva:
Har man en bra bildidé, oavsett genré, klarar man sig oftast med nästan vilken kamera som helst. Det finns ingen riktigt dålig dslr på marknaden idag och står man där med en kompakt fixar den säkert det hela också.
Utan bra bildidéer tappar man själv greppet oavsett hur fin kamera/optik man har och betraktaren skiter fullständigt i vad det står för logga på kameran.
Men till grundfrågan om Canon tappar greppet: Det får vi se! Men frågan är befogad och jag har försökt lägga min aspekt på den ovan. Men jag har haft fel förr.