Annons

Håller Canon på att tappa greppet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror att bildbehandlingsprogrammen kommer att få allt större betydelse tillsammans med kamerans mjukvara. Där kommer vi att få se en helt annan utveckling.

Ex plug-inprogrammet Blow up från Alien Skin. Tog en fil från en Nikon D100 som har 6mp och körde det genom Blow up så det skulle motsvara 24 mp. Dvs 4x och körde ut i 300dpi, Förvånansvärt bra resultat. Bilden blir dubbelt så stor vilket motsvarar 4x när man räknar kvadratytan. Exempelvis skulle då en 2mp kamera som leverar 10x15 då kunna prestera 20x30.
Ska försöka ladda upp ett exempel om en stund. [/B][/QUOTE]

Lennart.
Mycket intressant. Om "blow up" plug-in programmet kan leverera så pass bra bilder undrar man ju om det behövs fler pixlar i dagens kameror överhuvudtaget??
Mvh Thomas
 
larsborg skrev:
Håller just nu på med inslagning av julklappar, som tomten har levererat, han kom gående, eftersom här finns ingen snö, släden glider dåligt utan glatt före.
Alltså, alla får ställa om sig, efter bästa förmåga ...

Olympus XA konkurrerar inte med en SLR kamera, så varför bråka, ha-ha.
XA:an har stora fördelar, förutsättningarna för fina bilder finns, med den fasta optiken!
Nackdelarna, vet vi alla, antingen får man ställa om sina krav eller ta andra lösningar, i form av systemkameror, där optiken går att byta!
Canon har haft en liknande skarping, Canonet, inte heller någon skitkamera, fungerade till många olika motiv, minsann, en klassiker m.a.o!

Jag tror knappast att Canon har tappat greppet,


- säg att deras 5D kommer ut i en budget version, bantad i vikt och storlek, med FF sensor om några år?
Då, huka månne alla andra tillverkare, Canon gör ju allt själva, såsom elektronik och optik.
Detsamma gäller även Sony, en gigant inom media, har ofta varit en trendsättare.
Går vi inte mot mindre D-SLR, kanske?
En FF sensor i en instegsmodell, vem blir först?
Troligen en tillverkare med totalt grepp om sin tillverkning!

Trots ikonen ligger det en del i vad du säger, men en FF-sensor i en bantad 5D får isåfall inte komma om några år. Den ska ut snarast. Annars är det precis som du skriver att Sony (nästan) o Canon (definitivt) har kontroll över hela tillverkningskedjan. Men vad hindrar Fuji från att göra en dslr? De har kunnandet att definitivt visionerna/kompetensen att kunna skapa en FF-sensor. Sigma har förresten hela kedjan med sina intressanta Foveonsensorer.

Men oavsett om en FF-kamera blir billigare så fordrar den toppoptik som inte går att göra så mycket billigare. Tvärtom kommer den att bli dyrare då den inte förmår återge vad en sensor i en 5D eller (huga mig) i en 1DsMkII skapar. Kolla bara priserna på dagens L-optiker. Man skrattar inte direkt när man ser prislistan. Om det ska konstrueras bättre L-optiker som klarar ljusböjningen som en FF-sensor kräver blir det dyrare.

Sätter man det mot att övervägande majoritet av dslr-marknaden översvämmas av crop 1.5-1.6 x och t o m crop 2X (Olympus) gäller det nog att instegsmodellerna fungerar som bas. Och där råder fullt krig.

Skulle inte förvåna mig om vinnaren i ett slag mellan Canon, Nikon och Sony blir ett helt annat märke. Folk i allmänhet slänger inte iväg sin 1.5-1.6 crop dslr utan vidare. Speciellt inte om de skaffat ett par optiker som bara klarar det sk APS-formatet.

Kanske vi kan gräva upp den här tråden om några år igen med facit i hand. Personligen tror jag ff på att många missar kan fixas med firmwareuppgraderingar och bättre datorprogram för de är minst lika viktiga som kameran/optiken.
 
solvargen skrev:
Tror att bildbehandlingsprogrammen kommer att få allt större betydelse tillsammans med kamerans mjukvara. Där kommer vi att få se en helt annan utveckling.

Ex plug-inprogrammet Blow up från Alien Skin. Tog en fil från en Nikon D100 som har 6mp och körde det genom Blow up så det skulle motsvara 24 mp. Dvs 4x och körde ut i 300dpi, Förvånansvärt bra resultat. Bilden blir dubbelt så stor vilket motsvarar 4x när man räknar kvadratytan. Exempelvis skulle då en 2mp kamera som leverar 10x15 då kunna prestera 20x30.
Ska försöka ladda upp ett exempel om en stund.

Lennart.
Mycket intressant. Om "blow up" plug-in programmet kan leverera så pass bra bilder undrar man ju om det behövs fler pixlar i dagens kameror överhuvudtaget??
Mvh Thomas [/B][/QUOTE]

Där satte du fingret på precis det jag ville framhålla. Kamerornas prestanda leder över mjukvaran. Det går att ta upp en fil från en gammal Nikon D1 från 1999. Den hade 2,7 mp på en sensor crop 1.5. Ryms mycket dynamik i de pixlarna. Rawkonverteringsprogrammet var kass då och likaså mjukvaran i kameran som inte fixade att sprida de 3 grundfärgerna i rätt proportioner.

Bearbetar man en fil från den gamla Nikon D1 idag på rätt sätt med den betydligt bättre mjukvaran i exempelvis PS CS2 och olika plug-ins går det utan vidare att få den gamla "häcken" att konkurrera med en jpeg-fil från en Canon 400D som är 8 år yngre.

Kanske aningen överdrivet, men att pressa filen så den motsvarar 10mp hyfsat är fullt möjligt.
Tilläggas bör att bildfilen från Nikon D100 som visas i mina exempel var en jpegfil i normalkvalitet ( d v s inte den bästa kvaliteten av jpegkompression och därtill på iso 400).

Det är också därför som jag tror att normalanvändaren av en dslr lugnt kan sitta med sin 6 mp-kamera. För hur ofta gör normalanvändaren bilder som måste ut i 300dpi i affischstorlek?

Tror de flesta nöjer sig med 18x24 och någon gång 30x40.

Så bättre rawkonverterare (eller billigare av god kvalitet) samt smarta plug-ins kombinerat med kameror vars sensorer bygger på dynamik istället för sensorer där pixlarna kväver varandra är vad jag tror på.

Men Alien Skins Blow Up kan ju för ägaren av en en 300D bli "fattigmans 1DsMkII", de gånger han/hon behöver en förstoring i affischformat.

Tidigare testade jag ett plug in som hette Genuine Fractals med liknande funktion som Blow Up. Inte alls lika bra, enligt min åsikt.
 
Jordi skrev:
Usch, moralpolis som har åsikter om att människor diskuterar. Det är för mig mest kränkande.
Välkommen till verkligheten, vuxna människa.
/ Barn för alltid

Jordi, jag är ingen moralpolis, tvärtom så tycker jag att diskussionen är okej, kanske på gränsen. Men det jag reagerade över var de anmälningar som andra medlemmar har lämnat idag. Det gäller inte bara denna diskutionen. Så döm inte mig, jag får se det som många missar och ibland blir det bara för mycket. Så koppla av, jag har befunnit mig i verkligheten länge nu och du känner inte mig tillräckligt för att kunna fälla en sådan personlig kommentar.
 
Kan du berätta vad du tycker är en personlig
kommentar och vad som är kränkande?
Du menar att folk som har postat kommentarer
i denna tråd har känt sig kränkta och anmält
detta? Då ber jag så mycket om ursäkt.
I min värld är "kränkt" något som kan förknippas
med fysisk eller psykisk misshandel och inte
något man frivilligt läser i ett "hobby"-forum.
 
Jeppe skrev:
Jordi, jag är ingen moralpolis, tvärtom så tycker jag att diskussionen är okej, kanske på gränsen. Men det jag reagerade över var de anmälningar som andra medlemmar har lämnat idag. Det gäller inte bara denna diskutionen. Så döm inte mig...
Det var nog bra att du skrev det här Jesper, för jag (och säkert fler med mig) tolkade ditt inlägg som att du skällde ut oss allihop som deltagit i denna tråd. Och jag kunde inte riktigt förstå vad jag hade gjort för att förtjäna det (även om tonen var lite småhård, så var ju debatten åtminstone hyfsat saklig). Bra att du klargjorde att det var *anmälningarna* du syftade på...
 
Ber om ursäkt till alla som kände sig påhoppade. Det var ett väldigt otydligt inlägg av mig. Men nu kan vi fortsätta diskussionen om Canon - som inte tappat greppet ;)

Nästa år får vi se frukterna av utvecklingsåret 2006. Det blir spännande, även om jag personligen trivs väldigt bra med min kamera, som kommer att räcka ett tag till.
 
Lite OT men skoj ändå....

Arbetar lite med Canon XL H1 och årets julklapp blev faktiskt att använda befintliga EF objektiv på densamma. Här visar Canon verkligen muskler med HDV,1,67MP per sensor och EF adapter.

Exempel test 500/4IS x 7,2 (3600mm)
(komprimerat och slö server)

http://www.jerrygladh.se/film/hager500mm.mov

IS får en helt ny dimension på denna brännvidd och kombinationen blir fullt användbar.

Jerry
 
Ett nytt grepp på Canon-gluggar......

....vorde kanskje en Sigma SD 14++?
Vad skal till för at Sigma skal produsera ett hus med valfri eller utskiftbar fatning?
Foveon sensor'en är ju en interessant manick; som värkligen riktar sig på att ta digitaltekniken ett steg i rätt riktning.
Men det ville nog bli kalabalik i markedet om Sigma kör reverse/reverse-engeneering; men roligt.........

God Jul, og Canongott Nytt År!
mvh Erik J
 
Slowfinger skrev:
Håller Canon på att tappa greppet som ledande tillverkare av digitala systemkameror? [...] Canon verkar ha blivit lite för rika och lata. Medan de andra tillverkarna inför smarta funktioner i sina kameror travar Canon på i tofflorna och presenterar samma kameror fast i lätt uppstylade versioner.

Ja och nej.

En kamera i annat än konsumensklassen kan inte ha så många andra funktioner än att ta en bild och smidigt få över den till annat media. I konsumentklassen, visst, att som SonyEricssons Cybershot, även peta in en telefon & kalender, är det visserligen andra regler som gäller.

Canon snodde halva marknaden för digitala systemkameror genom att under ett par år lansera modeller som kostade nästan hälften av vad konkurrenternas kostade. Men Canon har missat att konkurrensen har ökat sedan dess. 400D med objektiv kostar nästan 8.000:- på Cyberphoto idag. Nikons motsvarighet kostar 6.000:-. Olympus ligger på 5.500:-, liksom Pentax.

I de prisklasserna är kunderna väldigt priskänsliga. Canon spelar inte ens i samma division som konkurrenterna längre, och det tappar Canon marknadsandelar på.

Antagligen (förhoppningsvis) håller Canon på att ta fram en ny generation innamäte som kan produceras till lägre pris, så de kan lansera billigare konsumentmodeller.
 
Re: Re: Håller Canon på att tappa greppet?

flutte skrev:

I de prisklasserna är kunderna väldigt priskänsliga. Canon spelar inte ens i samma division som konkurrenterna längre, och det tappar Canon marknadsandelar på.

Antagligen (förhoppningsvis) håller Canon på att ta fram en ny generation innamäte som kan produceras till lägre pris, så de kan lansera billigare konsumentmodeller.

Håller helt med, där ligger Canon efter konkurenterna prismässigt. Det är rätt sällan man gör ett systembyte, så instegsmodellerna för att få in folk i just deras system borde vara väldigt viktig (sen är det dock säkerligen många av dom som köper instegskameror med kitobjektiv som aldrig kommer att köpa några fler objektiv mm till kameran).

Helt övertygad om att det kommer en riktigt billig 4000D i mars för runt 4000:-. Frågan är vad dom bantar bort från 400D? Tror inte dom vill gå ner i antal pixlar. Verkar vara viktigast med många pixlar i instegskameror, det säljer (tyvärr). Säkert plastigare, kanske ännu mindre, inget batterigrepp som tillbehör, fler motivprogram, men färre övriga funktioner samt avsaknad av RAW. Men det skulle inte förvåna mig om dom kastar in en IS....

En 40D, 4D och en 1D New kan nog dyka upp nästa år också.
 
Re: Re: Håller Canon på att tappa greppet?

flutte skrev:
Men Canon har missat att konkurrensen har ökat sedan dess. 400D med objektiv kostar nästan 8.000:- på Cyberphoto idag. Nikons motsvarighet kostar 6.000:-. Olympus ligger på 5.500:-, liksom Pentax.

I de prisklasserna är kunderna väldigt priskänsliga. Canon spelar inte ens i samma division som konkurrenterna längre, och det tappar Canon marknadsandelar på.
Kan inte riktigt se att Nikons nya D40 skulle vara en konkurrent för 400D. Visst är D40 billigare, men jag tror att även de mest ignoranta nybörjarna fattar att de med 400D får 4 MP mer, och tre gånger så många autofokuspunkter. Så det högre priset är i det fallet berättigat, 400D ligger i ett annat segment.
Fast jag tror som du att Canon är på väg ut med en ännu billigare nybörjarmodell, för att konkurrera även i D40-segmentet.

Mvh, Ulf
 
Re: Ett nytt grepp på Canon-gluggar......

fujicanon skrev:
[BMen det ville nog bli kalabalik i markedet om Sigma kör reverse/reverse-engeneering[/B]

Men det gör de redan, med EF-fattningen. Att göra ett hus med EF-fattning är nog ett patentintrång.
 
Re: Re: Re: Håller Canon på att tappa greppet?

Lieden.se skrev:
, men jag tror att även de mest ignoranta nybörjarna fattar att de med 400D får 4 MP mer, och tre gånger så många autofokuspunkter. Så det högre priset är i det fallet berättigat,
Mvh, Ulf

Handen på hjärtat: hur ofta använder du annat än den mittersta fokuspunkten? Själv har jag i princip helt slutat med att använda alla utom den mittersta. Bara den har korssensor på min 30D och är följaktligen mer exakt än de andra...

Och jo, tyvärr tror nybörjarna att de får mycket bättre bildkvalitet med en tio megapixelkamera så visst kommer 400D att sälja bättre än D40 (som nog ändå är en bättre kamera på flera punkter)
 
Re: Re: Håller Canon på att tappa greppet?

flutte skrev:
Men Canon har missat att konkurrensen har ökat sedan dess. 400D med objektiv kostar nästan 8.000:- på Cyberphoto idag. Nikons motsvarighet kostar 6.000:-. Olympus ligger på 5.500:-, liksom Pentax.

I de prisklasserna är kunderna väldigt priskänsliga. Canon spelar inte ens i samma division som konkurrenterna längre, och det tappar Canon marknadsandelar på.

Jag är inte så säker på det:

jag tycker du tittar på fel kameror i din jämförelse. 400D ska ju inte jämföras med D40, eller K110D eller Olympus E-330. Snarare D80, K10D och E-400 som alla kostar samma eller mer. Men beroende på hur man ser det så får man mer eller mindre för pengarna. Men either way you cut it, it's still 10 megapixels och det är DET som kunderna tittar på.

Var så säker, Canon kommer med utmanare till de i lågprissegmentet. Bara för att 400D just nu är Canons ingångsmodell, innebär inte att man kan jämföra den med andras instegsmodeller.
 
Re: Re: Re: Re: Håller Canon på att tappa greppet?

Slowfinger skrev:
Bara den har korssensor på min 30D och är följaktligen mer exakt än de andra...
Om man använder f/2.8-gluggar eller snabbare...vilket inte merparten av användarna av varken 400D eller 30D gör (bortsett då från många FS-medlemmar, men de är inte merparten ;)

Själv använder jag en hel del av mina fokuspunkter, men en del av dem är förstås av korstyp. Inget jag reflekterar över, bara det att de blir noggrannare när man arbetar med objektiv med just stora bländaröppningar (vilket förklarar hela iden med noggrannare AF-punkter ;))
 
Re: Re: Ett nytt grepp på Canon-gluggar......

Jeppe skrev:
Men det gör de redan, med EF-fattningen. Att göra ett hus med EF-fattning är nog ett patentintrång.
Jo, så är det; men om Canon ikke handhavar sitt patent på han-delen av fattningen, så..........?
Erik J
 
Re: Re: Re: Re: Håller Canon på att tappa greppet?

Slowfinger skrev:
Handen på hjärtat: hur ofta använder du annat än den mittersta fokuspunkten?
Med handen på hjärtat: När jag fotar folk använder jag gärna A-DEP-programmet, då kameran dynamiskt väljer autofokuspunkter. Och när jag fotar fåglar byter jag ofta mellan autofokuspunkterna, antingen alla för mer rörliga objekt, eller enbart en enstaka för lite mer riktade kompositioner. Men det är jag det... ;-)
 
Re: Re: Ett nytt grepp på Canon-gluggar......

Jeppe skrev:
Men det gör de redan, med EF-fattningen. Att göra ett hus med EF-fattning är nog ett patentintrång.
Varför hus med EF-fattning är ett patentintrång men inte objektiv med samma fattning?

Slowfinger skrev:
Handen på hjärtat: hur ofta använder du annat än den mittersta fokuspunkten?
Ser inte heller någon vits med flera punkter än en om man inte fotograferar med dynamisk autofokus (sport, fåglar). Alla är välkomna att komma med idéer hur man ska använda andra fokuseringspunkter med "vanlig" fotografering. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.