Zoso
Aktiv medlem
Re: Varför inte....
Eller en digital Canonflex kanske
/kent
fujicanon skrev:
ett bakstycke till F-1
Eller en digital Canonflex kanske
/kent
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
fujicanon skrev:
ett bakstycke till F-1
Anders Östberg skrev:
Det är väl jättebra att det kommer nya kameror med förbättrade funktioner. Det enda som inte är bra är att så många inte har insikt eller självsäkerhet nog att hoppa över varannan modell eller mer.
Nämen det vet ju alla att följande saker står till orsak för detta.Anders Östberg skrev:
Förstår inte varför folk envisas med att snacka om Nikon i Canon-forumet. Har ni inga egna spekulationstrådar?
Anders Östberg skrev:
Utnyttja läget och köp begagnat då.
Zoso skrev:
Jeppe tog upp tidigare i tråden att produktionscykeln är aldeles för kort hos Canons instegs och semi-pro kameror, och jag håller med fullständigt.
Jag förstår inte vitsen med att uppdatera med lite krimskrams och kalla det en helt ny modell efter bara ett och ett halvt år, det känns ju bara löjligt, och gör att kunderna förlorar pengar snabbt på kamerorna eftersom dom sjunker i värde när den nya modellen kommer ut, även om den är snarlik.
Men jag undrar om inte Nikon också har anammat det förfaringssättet, det kommer lite väl mycket nytt hela tiden från dom numera också, det är synd, det vore bättre för oss konsumenter om cyklarna låg på ca: 3 år, då skulle våra kameror hålla värdet längre, samt att vi verkligen skulle få en rejäl uppdatering när den väl kom.
Nu tror jag inte på något underverk från Canon den här gången heller när det gäller 40D, samma sensor som i 400D samt den så kallade sensorrengöringen, and that's it, inget att sukta efter om man sitter med en 20-30D idag alltså, därimot så tror jag på en rejäl updatering på 1D kamerorna, men dom har ju också längre produktionscykel.
/kent.
Sten-Åke Sändh skrev:
Jag undrar om tillverkarna överhuvudtaget bryr sig om andrahandsvärdet på det folk sitter med. Det är klart att om man får bra betalt för sin gamla utrustning har man ju lättare att efterfråga nytt, men jag är tveksam att det står så högt på agendan hos tillverkarnas marknadsfolk.
Att produktcyklerna blivit kortare på DSLR-marknaden är väl inte så konstigt. Tidigare har ju Canon och Nikon ägt marknaden fullständigt och i lugn och ro kunnat positionera sina olika produkter i respektive segment. De har kunnat dela upp markanden segmenten har varit ganska väldefinierade.
När nya konkurrenter gör entre på allvar, som Pentax och Sony nu är på väg att göra, bl.a. med ny teknik de gamla saknar och ger en hel del mer i de lägre segenten, så blir det snabbt mycket rörigare när det gäller vad man kan förvänta sig för prestanda och funktioner i respektive segment.
När konkurenterna hotar Canons och Nikons stora kassakor, så känner dessa sig tvingade att ge mer för mindre de också. Då kortas produktcyclerna och det blir det snabbt mer oklart var gränserna mellan de olika segmenten går. Om Pentax och Sony eller nån annan för den delen dessutom skulle lyckas knåpa ihop vassa semi-pro och proffssystem det närmaste året/åren, så kommer nog både Canon och Nikon att släppa nya värstingkameror med betydligt tätare intervaller än hitills.
Även om det kanske inte blir som på PC-markanden, där man ofta byter en stor del av modellerna varje kvartal, så kommer vi nog få leva med betydligt kortare produktcykler än nu under överskådlig tid. Det kommer dessutom bli allt svårare på kort sikt att positionera de olika tillverkarnas olika modeller i marknadssegment. Hur skiljer man på kameror som redan i "instegssegmentet" byggts enligt formeln"extra allt"? Det är verkligen inte mycket man behöver avstå idag om man köper en del av de kameror som säljs billigt på massmarknaden idag (förutom byggkvalitet, ergonomi och kanske viktigast - status).
Hur mycket extra får man egentligen om man köper en värstingmodell från Canon eller Nikon för 3x, 4x eller kanske 5x det kostar att köpa en Pentax K10D, som förmodligen är det som ger mest för pengarna idag och hur ofta använder man i så fall detta extra (det är säkert fler än jag som undrar hur man kan motivera en sån avgrundsstor skillnad i pris)? Det är klart att Canon:s och Nikon:s marknadsavdelningar har problem idag, som de inte haft på väldigt länge. Det är nästan korsdrag i den skyddade verkstan och det börjar bli kallt om både tår och öron!
Tyckaren skrev:
timofej skrev:
Förstår inte resonemanget om minskat andrahandsvärde vid tätta släpp av nya kameramodeller. Jag tycker faktiskt att det är precis tvärt om.
Som det ser ut nu skiljer modellerna inte speciellt mycket mellan olika "generationer". Därför finns det människor som kan avstå från "new camera smell" och köpa en generation gamla modeller och skapar därmed efterfrågan på andrahandsmarknaden.
Ponera nu att kameratillverkarna skulle släppa en ny modell säg var tredje år. Med stora och efterfrågade ändringar som följd. Alla (och inte bara vill_ha_senaste freaks) skulle vilja byta sina kameror samtidigt. Och väldigt få skulle vilja köpa en begagnad kamera då den är gammal inte bara moraliskt utan även tekniskt.
De gamla kamerornas andrahandsvärde skulle sjunka till nada över en natt.
Om det inte framgick från mitt inlägg var det mest svar på Kents klagomål om att tätta uppdateringar av kameramodeller leder till sänkt andrahandsvärde.Sten-Åke Sändh skrev:
Nä det gör inte jag heller om det inte är nån större skillnad på de nygamla modellerna exv D400 och D30 i förhållande till resp. D350 och D20 och det är det ju inte heller.
timofej skrev:
Om det inte framgick från mitt inlägg var det mest svar på Kents klagomål om att tätta uppdateringar av kameramodeller leder till sänkt andrahandsvärde.
PMD skrev:
Det är en hel del som är programvara i en digital systemkamera. Var det inte Pentax som införde trådlös blixtstyrning nyligen bara genom att erbjuda en firmwareuppgradering?
PMD skrev:
Det är en hel del som är programvara i en digital systemkamera. Var det inte Pentax som införde trådlös blixtstyrning nyligen bara genom att erbjuda en firmwareuppgradering?