Annons

Håller Canon på att tappa greppet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu såg jag att jag hade använt Nikonblixten trådlöst styrd av kamerahuset. Det blev kanske lite orättvis fördel Nikon pga av det.

Men bara möjligheten att kunna fjärrstyra den externa blixten från kameran är ju en jättefördel. Hoppas att Canon inför det snarast.
 
Just när ni trodde att ni äntligen sluppit den här tråden ;-)

Ser att Pentax släpper en firmware-uppgradering till sin K10D som bland annat ger möjlighet till fjärrstyrning av extern blixt.

Ett gott exempel på det som gjorde att jag startade den här tråden: varför inte Canon kan ha samma generösa policy som Nikon och Pentax och ge möjligheter till användarvänliga uppgraderingar efter hand eller implementera dem redan från början. Jag gissar att man kan införa både fjärrstyrning av extern blixt, möjlighet till auto-iso mm genom firmwareuppdateringar.

Om bara viljan fanns alltså...
 
Det får man ju hålla med om att Canon verkar dåligt intresserade av att uppgradera funktioner i kameran även om det borde vara fullt möjligt. 1D Mark II n-modellen är ett exempel, några av dom användbara nyheterna ser ut att vara rena programvaruändringar, det är lite snålt att inte bjuda på dom till 1D Mark II-ägarna.
 
Ja, när jag hade Nikon D70 och Nikon kom med sin förbättrade modell D70s bjussade Nikon på alla nya funktioner till befintliga D70-ägare. Man fick en "ny" kamera förutom den större skärmen.

Likadant när D2Xs kom nyligen. Gamla D2X-ägare fick tillgång till alla nya mjukvarufunktioner genom en firmwareuppdatering.

Det ser man tyvärr aldrig hos Canon...
 
Slowfinger skrev:
varför inte Canon kan ha samma generösa policy som Nikon och Pentax och ge möjligheter till användarvänliga uppgraderingar efter hand eller implementera dem redan från början.
*host*

Nikon generösa? Tillåt mig småle! ;-)
 
Slowfinger skrev:
Satt och tittade på lite bilder här från ett jobb tidigare i somras där jag använde både Nikons och Canons blixtsystem och dessutom tog bilder på höga iso med både en D70 och en Canon 30D. Visst var Canonbilderna bättre på höga iso jämfört med D70:n men oj vad mycket bättre blixtbilderna blev med Nikon. Väldigt fint exponerade. När jag körde dom i Capture one låg exponeringarna bang on.

Annars håller jag med Sten-Åke som tyckte att tråden hade tappat fokus. Ursprungsfrågan var aldrig att Canon inte gör bra kameror. Absolut inte. Frågan var om Canon inte är ifattsprunget nu när de andra märkena OCKSÅ gör mycket bra kameror som på VISSA områden är bättre än Canon.


Å jag som inte kan så mycket om det tekniska,
och alla digitala finesser,
tycker att Canon är den enda "riktiga" digitalkameran än så länge,
just genom sin "fullformatsensor"...! :)

Så tappat greppet...inte ännu! ;) :)
 
Jag har inte läst alla 24 sidorna så någon har säkert sagt det redan... "Rätt många kameraköpare håller på att tappa greppet". Jag själv är inräknad så klart. :)
 
Eller träna lite extra. Jag har nog någon gammal styrketräningsmoj liggandes i garderoben avsedd just för fingrarna :)
 
Ja just, en sån där pryl som man får en bättre kropp av bara man köper hem den. Jag har ett gäng i förrådet också. Ger ungefär motsvarande snabba effekt som en ny kamera gör för fotografin. :-D
 
Ajaj - fick just det här mejlet från en kompis som är journalist/fotograf...

"Vi har alla systemkameror på marknaden från Canon o Nikon på jobbet! Klurigt att lära sig handahavandet på dem alla. Sämst ergonomi när det gäller knappar o funktioner har 1D Mark II."

Så visst tycks Canon ha en del att lära...
 
Det är ju en ren vanesak och smaksak, jag har inga problem med knapparna på 1D-husen. Däremot skulle jag säkert känna mig rätt vilsen med Nikon eftersom jag inte använt dom förut.
 
Slowfinger skrev:
"Vi har alla systemkameror på marknaden från Canon o Nikon på jobbet! Klurigt att lära sig handahavandet på dem alla. Sämst ergonomi när det gäller knappar o funktioner har 1D Mark II."

Så visst tycks Canon ha en del att lära...
Visst kan en bra produkt alltid bli ännu bättre. Men behöver man en riktigt snabb kamera för natur eller sport och står i valet mellan 1DMkII eller D2Hs är väl valet ganska självklart. Trots evtl sämre knapplayout. Så i det segmentet verkar det snarare vara de andra tillverkarna som har lite att lära.
 
Det finns väl någon anledning till att man nästan bara ser vita objektiv och 1D Mark II-hus på alla sportevenemang... hanteringen av knapparna verkar inte vara något direkt hinder. Men visst, allting kan göras bättre. :)
 
Inlägget om 1D Mk2 gällde handhavandet. Inte om kameran var dålig eller inte. Det är säkert den bästa sportkameran men tråden handlar ju om att Canon kanske har en del att lära av andra märken på VISSA områden. Befria er från det ryggmärgsmässiga försvaret av det egna märket nu ;-)

Jag är själv Canonägare, men inget är så bra att det inte kan göras bättre...
 
Men om man nu tycker att handhavandet är jättebra, har man fel då? ;-)
 
Nä, vad vet jag. Jag har ingen Mk2 - jag bara tyckte att det var en intressant iakttagelse från han som hade alla modellerna på jobbet och använde dem. Är helt övertygad om att 1D Mk2 är en kanonkamera.

Men även en annan kompis som är sport- och pressfotograf (och helt Canoniserad) hade gärna sett auto-iso på sin 1D mk2.
 
Visst kan Canonkamerorna bli bättre. Hade Canon varit bäst på allt så hade väl Nikon, Pentax etc gått i konkurs vid det här laget.
Trots Canons omtalade bra brusegenskaper tycker jag att det blir lite mycket färgbrus ibland. Och skulle de trycka in auto-iso är jag den siste som skulle bli olycklig för det ;-).

Men visst är Canons försprång inom sportsektorn fenomenalt: 1DMkII är snart tre år gammal, men är fortfarande king of the hill. Och utvecklingen hos Canon lär inte ha stått still sedan dess. Jag (och fler med mig) tror att vi kommer att få se en ny 1D i år, som kommer att bygga ut Canons försprång ytterligare.
 
Lieden.se skrev:
Men visst är Canons försprång inom sportsektorn fenomenalt: 1DMkII är snart tre år gammal, men är fortfarande king of the hill. Och utvecklingen hos Canon lär inte ha stått still sedan dess. Jag (och fler med mig) tror att vi kommer att få se en ny 1D i år, som kommer att bygga ut Canons försprång ytterligare.

På vilket sätt har dom ett försprång innom sportsektorn, bara för dom har dubbla pixelmängden än Nikon ?

Det finns väl annat som är viktigt för en sportfotograf, lättare utrustning, bättre autofokussystem, bättre batteriprestanda, möjlighet att sända bilderna snabbare via WiFi till redaktionen samt snabbare hantering av kameran kanske....

Megapixlar är inte allt, hur många megapixlar tror du det behövs för att trycka en helsida i tex Aftonbladet ?

Visst finns det fördelar med mycket pixlar, men det finns nackdelar också, och en sportfotograf kanske tycker annat är viktigare, om han nu inte fått sin Canon utrustning från sin arbetsgivare, som i sin tur har fått väldigt förmånligt avtal med Canon.

/kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.