Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Håller Canon på att tappa greppet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att lesa historie.....

...är som att lesa bibeln; man måsste nog fördjupa seg. Det värkar som Ulf's histore-interesse bara handlar om den digitala perioden :)
Canon's ledande position på sportsidan hänger nog samman med den tunga satsningen på OS-sponringen från -70, -80 och -90 tallet; och senn har kunderna hängt med.
Men det är vel ikke i tvivl att Nikon/Canon idag är close-race.
Men gammal vana, och ovana, är vond att vända.
Båda har hatt sina nischer. Nikon på det tekniska, Canon mer mot action; + t.ex Fuji i studio.(mellan- och stor-format frånsett).
Nu brakar konkurrenterna tillsammans på alla områden, och det är bara detaljer (och religiösitet) som skilljer.

Ingen tappar greppet, men konkurrensen hårdnar, och vi måsste köpa nya modeller varje år. Snart går jorden rundt 4 ggr. i dygnet.......
/Erik J
 
Även om man inte håller på och byter upp sig hela tiden är det ju jättebra att konkurrensen hårdnar. Och Nikon har sålt mest av alla under hösten. Tycker att det står Nikon på varenda systemkamera jag sett på stan de senaste månaderna. Det är bra - för det kommer att tvinga Canon att göra ännu bättre kameror.
 
Re: Att lesa historie.....

fujicanon skrev:
Det värkar som Ulf's histore-interesse bara handlar om den digitala perioden :)
Varför inte? Känner du någon sportfotograf som fortfarande fotograferar analogt? ;-)
Visst är pixlar inte allt här på Jorden, och det går säkert inte åt många att göra en bild i aftonbladet, men det förhåller sig nog annorlunda med idolplanscherna i pojkrummen. Med 8MP har man helt andra möjligheter att beskära och fortfarande få en användbar bild, än med enbart 4MP. Och jag hör ideligen från Nikonägare att sportredaktionerna skulle ha förmånliga avtal med Canon, alltså i princip ha blivit mutade för att vända sig från Nikon. Tror snarare att anledningen är Canons relativt billiga, bildstabiliserade supertelen, som helt dominerar varje fotbollsmatch. Skulle alla de vara mutade? Knappast.
Snart går jorden rundt 4 ggr. i dygnet.......
Bra sagt! Visst gäller det att inte förfalla åt funktionshysteri, och det går säkert också bra att fotografera sport och natur med Nikon. Men enligt mitt sätt att se på saken har Canon näsan före, både vad gäller funktion och pris ;-).
 
Jag hajar inte vittsen med nyare kameror...dom är ju så bra man kan önska sig... Surast är ju på objektivsidan. Där kan man önska sig bättre teknik för att få fram bättre men billigare objektiv.
 
Om dina behov täcks av existerande produkter så är det ju jättebra - för dig. Det finns ju andra personer med annorlunda krav och annan smak, och för dom kan det väl få finnas en "vits" med vidareutvecklade funktioner och prestanda. Som redan sagts tidigare i tråden - "allt kan göras bättre"...
 
Re: Re: Att lesa historie.....

Lieden.se skrev:
Och jag hör ideligen från Nikonägare att sportredaktionerna skulle ha förmånliga avtal med Canon, alltså i princip ha blivit mutade för att vända sig från Nikon. Tror snarare att anledningen är Canons relativt billiga, bildstabiliserade supertelen, som helt dominerar varje fotbollsmatch. Skulle alla de vara mutade? Knappast.

Å andra sidan - varför skulle det vara konstigt. Ordet produktplacering är ju just detta - att placera produkter tillsammans med rätt användare vid rätt tillfälle.

Sen är det ju fel att säga att alla grågluggar vid sportevenemangen är sponsrade. Men säg att bildbyrån Gettys har fått t.ex. 30st Canonuppsättningar, då är det ju inte så svårt för de andra akrediterade fotograferna att låna gluggar men då måste de ju ha Canonfattning. Finns det inte så mycket Nikonutrustning, så blir det ju automatiskt svårare att göra ett bra jobb.

Tror ni Klum, Widstrand, Assur, Elander betalat sina Nikonutrustningar? Det är bara det att Canon har satsat "lite" (=massor) mer. Och det får ju gemene man att tro att Canon är proffsens val.

Hälsningar

Adam
 
Anders Östberg skrev:
Om dina behov täcks av existerande produkter så är det ju jättebra - för dig. Det finns ju andra personer med annorlunda krav och annan smak, och för dom kan det väl få finnas en "vits" med vidareutvecklade funktioner och prestanda. Som redan sagts tidigare i tråden - "allt kan göras bättre"...

Frågan var om Canon ligger på latsidan... Vad vill du ha i en ny canon radio? 20 mpix? Jag försökte se behovet för vad man behöver...
 
Clubson skrev:
Frågan var om Canon ligger på latsidan... Vad vill du ha i en ny canon radio? 20 mpix? Jag försökte se behovet för vad man behöver...

Skulle förvåna mycket om Canon "ligger på latsidan"... det kommer förstås nya produkter så småningom. Eller ganska snart.

Fick jag designa nästa kamera för mina egna önskemål så skulle det vara 10-12 MP, 1.6x, väderskyddad, AF från pro-husen, lågt brus på höga ISO, 5 fps. Inget revolutionerande, bara en vidareutveckling och kombination av egenskaper som skulle sitta fint för fågelobjektivet.
 
Anders Östberg skrev:
Fick jag designa nästa kamera för mina egna önskemål så skulle det vara 10-12 MP, 1.6x, väderskyddad, AF från pro-husen, lågt brus på höga ISO, 5 fps. Inget revolutionerande, bara en vidareutveckling och kombination av egenskaper som skulle sitta fint för fågelobjektivet.
Låter som en D200... Eller vill du ha en EF fattning också? ;-)
 
Förstår inte varför folk envisas med att snacka om Nikon i Canon-forumet. Har ni inga egna spekulationstrådar? :)
 
Anders Östberg skrev:
Förstår inte varför folk envisas med att snacka om Nikon i Canon-forumet. Har ni inga egna spekulationstrådar? :)
Nää, vi är ju såpass nöjda... :) Förlåt, men din beskrivning stämde ju ordagrant med D200, kunde inte låta bli... Peace... :)
 
Hehe, jag har inga problem med om det står Nikon eller Canon på kameran... fast EF-fattning är förstås inte helt oväsentligt. :)

Och sedan var det ju det där med lågt brus på höga ISO... ;-)
 
timofej skrev:
Nää, vi är ju såpass nöjda... :) Förlåt, men din beskrivning stämde ju ordagrant med D200, kunde inte låta bli... Peace... :)

Nåja.. inte ordagrant..om vi nu ska märka ord.. D200 har inte lågt brus på höga ISO och inte heller 1.6x APS-C sensor ;)
 
Vad är det för fel på 5D ??? Bara sänka priset på den så är det ju en ny kamera för en helt annan grupp... Det jag var ute efter var nog att canon har en kamera för allas våta... Det som kan vara trist är ju givetvis prisen!
 
5D är en mycket bra kamera... men inte bästa valet för sport eller fågelfoto.
 
Jeppe tog upp tidigare i tråden att produktionscykeln är aldeles för kort hos Canons instegs och semi-pro kameror, och jag håller med fullständigt.

Jag förstår inte vitsen med att uppdatera med lite krimskrams och kalla det en helt ny modell efter bara ett och ett halvt år, det känns ju bara löjligt, och gör att kunderna förlorar pengar snabbt på kamerorna eftersom dom sjunker i värde när den nya modellen kommer ut, även om den är snarlik.

Men jag undrar om inte Nikon också har anammat det förfaringssättet, det kommer lite väl mycket nytt hela tiden från dom numera också, det är synd, det vore bättre för oss konsumenter om cyklarna låg på ca: 3 år, då skulle våra kameror hålla värdet längre, samt att vi verkligen skulle få en rejäl uppdatering när den väl kom.

Nu tror jag inte på något underverk från Canon den här gången heller när det gäller 40D, samma sensor som i 400D samt den så kallade sensorrengöringen, and that's it, inget att sukta efter om man sitter med en 20-30D idag alltså, därimot så tror jag på en rejäl updatering på 1D kamerorna, men dom har ju också längre produktionscykel.

/kent.
 
Zoso skrev:
Jeppe tog upp tidigare i tråden att produktionscykeln är aldeles för kort hos Canons instegs och semi-pro kameror, och jag håller med fullständigt.
Den är väl ungefär som den alltid har varit sen EOS-systemet introducerades?
Under 1990-talet spottade Canon ut enormt många EOS-kameror.
 
Det är väl jättebra att det kommer nya kameror med förbättrade funktioner. Det enda som inte är bra är att så många inte har insikt eller självsäkerhet nog att hoppa över varannan modell eller mer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.