Annons

Håller Canon på att tappa greppet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Håller Canon på att tappa greppet?

Photocon skrev:
Men då får man också tillbaks från många följande: man är bakåtsträvare, utvecklingsfientlig och att "många har det som en hobby i hobbyn" att byta kameror.

Man är inte bakåtsträvare eller utvecklingsfientlig bara för att man föredrar att använda sin 2 år gamla 1DMkII t ex. Den är, som många gånger påpektas ett verktyg som fortfarande fungerar.
Håller med i det mesta du skriver Lennart; som vanligt, ett bra inlägg!

Samtidigt kan man ju konstatera att man som hyfsat teknikintresserad inte helt sällan får gliringar i stil med att man inte är en "riktig" fotograf och att man är totalt oförmögen att prioritera vad som är "viktigt" inom denna hobby/yrke (som om det nu stod inhugget i stenplattor, en gång för alla...)

Som med mycket annat här i livet, så är kanske det optimala "en hälsosam kombination av både och"? Visst, jag är intresserad av ny fototeknik, men det hindrar faktiskt inte att jag arbetar på i min lilla firma med min snart 4 år gamla (4MP!) D2H -- som fortfarande är en lysande kamera! -- och min drygt 3-åriga D70. Det är väl den bara årsgamla D200:an som är min lilla "uppgraderings-synd", då kanske...? ;-)
 
Anders Östberg skrev:
Jag har full respekt för att många antingen vill eller måste använda enklare och färre prylar, och jag kan se tjusningen med att utnyttja enkel utrustning men ändå få bra resultat. Det är dock bara ett sätt att arbeta och en variant av fotohobbyn/yrket, samma respekt borde visas för dom som vill och kan göra andra val. :)

Hade en diskussion med en fotograf igar under en session med ett par modeller, dar han kommenterade att jag har battre utrustning an manga professionella fotografer (alltsa i kategorin overutrustad). Men faktum ar ju att foto ar inte mitt yrke, det ar en hobby, hur mycket pengar jag slanger pa min hobby ar ju min ensak, och det ar ju det som blir over efter att jag betalat hyra, bil, etc, etc. Skillnaden mot professionella fotografer, sa maste jag inte absolut inte ha ett syfte med allt jag koper, utan kan bara kopa det for att det vore kul att leka med. En professionell fotograf maste ju ha ett syfte, och syftet kan sen inte kosta mer an vad det smakar.

Det tror jag ar den stora skillnaden, och det ar formodligen flest hobbyfotografer som hetsjagar det nyaste ocksa, eller?
 
Visst är det så, en hobbyfotograf behöver inte bry sig om sånt som affärsplan, vinstmarginal, avskrivningar m.m. Har man det som yrke måste man vara lite mer realistisk. :)
 
fredriklindstrom skrev:
Skillnaden mot professionella fotografer, sa maste jag inte absolut inte ha ett syfte med allt jag koper, utan kan bara kopa det for att det vore kul att leka med. En professionell fotograf maste ju ha ett syfte, och syftet kan sen inte kosta mer an vad det smakar.

Jag tänker jobba som fotograf och tänker fanemej aldrig ha ett syfte med allt jag köper, för mig räcker det att jag vill ha något, då fixar jag så att jag kan få det.. Hur många fotografer behöver verkligen en H2D i förhållande till hur många som äger en tror ni?

Jag vet flera riktiga reklamfotografer som kör med en Nikon D2x!!?? Att de vågar leverera bilder till kund med en sån kamera?
Det är ju helt fantastiskt att det går, och att hela teknikmegapixelFF-tjafset är så enormt överdrivet.

Hallå 5D!(FF) -Finns det nåt som du då inte klarar av?!?!?!?

(Hm.. lite dubbelt budskap kanske.. men men, guess I was suposed to have been born in USA)
 
Danlo skrev:
Jag tänker jobba som fotograf och tänker fanemej aldrig ha ett syfte med allt jag köper, för mig räcker det att jag vill ha något, då fixar jag så att jag kan få det.. Hur många fotografer behöver verkligen en H2D i förhållande till hur många som äger en tror ni?

Jag vet flera riktiga reklamfotografer som kör med en Nikon D2x!!?? Att de vågar leverera bilder till kund med en sån kamera?
Det är ju helt fantastiskt att det går, och att hela teknikmegapixelFF-tjafset är så enormt överdrivet.

Hallå 5D!(FF) -Finns det nåt som du då inte klarar av?!?!?!?

(Hm.. lite dubbelt budskap kanske.. men men, guess I was suposed to have been born in USA)


Jag tror inte att du som ung nyborjare kan bara kopa allt du vill ha eller kan peka pa som yrkesfotograf. Da kommer du valdigt snart leva pa vatten och brod och pa ruinens brant.

Jag har svart att se att fotografer borjar med H2D, det ar nagot de jobbar emot att ha rad med.

Absolut ar en D2X en bra kamera, och jag kanner ocksa reklamfotografer som anvander den, men det ar inte det basta for stora billboards.

5D anvander jag sjalv, och den fungerar hur bra som helst.
 
Vad jag menade var att jag inte behöver ha ett syfte eller känna att "först nu när bilderna ska tryckas upp en husvägg" så behöver jag en digital mellanformat. Jag kanske bara vill ha en?

Och för mig är det en precis lika bra (eller bättre) investering som en lyxbil för 350.000. Herregud, vad är egentligen ett billån på 350.000 idag? Inte mycket, nä just det!
Det är pengar som jag aldrig skulle lägga på en bil, men däremot på en kamera.
 
Absolut, det är därför jag älskar gamla enkla bälgkameror från 50 talet.. Mmm Det är en så skön känsla när man vet att man har gjort bilden helt själv.
Att man kan vad man gör. Skönt att inte behöva förlita sig på att tekniken fungerar jämt.
Det är en trygghet.

Men hallå? Har inte Canon visat något mer än Mk3:an än? Jag är ínte intresserad av sportfoto nämligen..
Nån uppgraderad 5D eller 30D?? Eller ännu bättre, en uppgraderad Mk2 (Mk4?) kanske Haha :D
 
Hmmm.

Danlo skrev:

Men hallå? Har inte Canon visat något mer än Mk3:an än? Jag är ínte intresserad av sportfoto nämligen..
Nån uppgraderad 5D eller 30D?? Eller ännu bättre, en uppgraderad Mk2 (Mk4?) kanske Haha :D

Du har ju nog att välja på; om du skall uppgradera från 350D.
Ett steg i taget, Daniel.
/Erik J
 
Jeppe skrev:
Jag har innan sagt att det finns utrymme för en 4000D, som i såfall skulle konkurrera direkt i lågprissegmentet med D40 och K100D, men det är möjligt att Canon inte ser några vinster med att ha en sådan modell.

Jag tror de ser vinsterna med att få in även de mest prismedvetna i systemet, därav att man fortfarande säljer 350D. Den är nog inte billigare att tillverka än 400D (om den fortfarande tillverkas?), men man behöver något för prismedvetna förstagångssköpare och kan sälja den med lägre marginaler till dem man annars inte sålt något alls till. Antagligen jobbar man för fullt på en billigare fyrsiffrig modell, men vad ska man ta bort på den? Man kan ju inte gärna göra en ännu mindre och lättare kamera. Nikon hade ju ett enklare utgångsläge med sin D70.
 
Re: Hmmm.

fujicanon skrev:
Du har ju nog att välja på; om du skall uppgradera från 350D.
Ett steg i taget, Daniel.
/Erik J

Och där kom avundsjukan fram... Vet inte om det bara är jag som har höga krav på fotografer.. men jag skulle aldrig kunna vara nöjd med att leverera en aps-s (10 megapixel) fil till kund. Jag skulle skämmas.

Då jag är i färd med att starta eget så tänker jag inte uppgradera till nån konsumentkamera(pappas semesterkamera)-stuket.
Jag tänker bli proffsig och leverera proffsiga, högupplösta bilder, alltså, inte någon 30D iaf.
Men kanske framförallt för att jag är analog från början och därför ganska besatt av upplösning när det gäller digitala filer.
Kräver således enormt mycket mer av digitala filer än någon som aldrig fotat analogt gör.
Även om jag fortfarande skulle varit amatör, har jag inte rätt att ha ett teknikintresse?

Oj oj vad det kommer tjafsas av alla som inte har råd att köpa och de som inte kan tillräckligt mycket för att se skillnad mellan en bild från aps-c-sensor och en från fullformat *suck*

Ps, jag har full förståelse för att man inte alltid har behov högre upplösning än en konsumentkamera har.
Skillnaden är att jag SKA jobba som fotograf, och kräver således mycket mer.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Hmmm.

Danlo skrev:
Och där kom avundsjukan fram... Vet inte om det bara är jag som har höga krav på fotografer.. men jag skulle aldrig kunna vara nöjd med att leverera en aps-s (10 megapixel) fil till kund. Jag skulle skämmas.

Då jag är i färd med att starta eget så tänker jag inte uppgradera till nån konsumentkamera(pappas semesterkamera)-stuket.

Avundsjuk???? Nej du; inte önskar jag att ärva dina värderingar.....
Jag antar att du skojar; for makan till svammel har jag inte hört på lenge.
God Natt. Erik J
 
Re: Re: Hmmm.

Danlo skrev:

Jag tänker bli proffsig och leverera proffsiga, högupplösta bilder, alltså, inte någon 30D iaf.
...

Även om jag fortfarande skulle varit amatör, har jag inte rätt att ha ett teknikintresse?

Nu vet jag inte vad du tänker arbeta med för bilder, men du kommer antagligen bli förvånad över hur mycket högre dina egna krav är än kundens. De köpte ju t ex bilder även när en 1 Ds låg på 11 Mpixel och var relativt brusig vid högre ISO. En kund har ju ofta en tänkt användning för bilden, och där finns det en gräns för hur stor bilden kan bli innan skillnaden slutar synas, den går ofta under 8 MPixel med, men sedan kan ju en mer avancerad kamera kanske hjälpa till att t ex sätta fokus rätt i en snabb sitution. För bildkvaliteten skulle jag börja med att bygga upp objektivparken först, det gör större skillnad än en vassare kamera än 30D. Sedan är det klart att det ibland kan underlätta om man kan impa på en del kunder med utrustning som ser proffsig ut, men de flesta kollar nog främst på bilderna.

...

Sedan är det klart att du ska köpa den utrustning du finner störst nöje i att arbeta med. Ovanstående är bara sett ur vilken ände jag skulle optimerat inköpen ur affärsmässig synpunkt. Dessutom finns det ju kunder som kanske kräver 12 MPixel eller så, men det är nog inte dem de flesta börjar med.
 
Näe, en digital spegelreflex som är lika befriande enkel som en Leica M8 är vad som saknas idag, nästan oavsett prissegment. Fler gröna-rutor-kameror är inte något som marknaden lider brist på..
 
Re: Re: Hmmm.

Danlo skrev:
Och där kom avundsjukan fram... Vet inte om det bara är jag som har höga krav på fotografer.. men jag skulle aldrig kunna vara nöjd med att leverera en aps-s (10 megapixel) fil till kund. Jag skulle skämmas.

... Men kanske framförallt för att jag är analog från början och därför ganska besatt av upplösning när det gäller digitala filer.
Kräver således enormt mycket mer av digitala filer än någon som aldrig fotat analogt gör.
Även om jag fortfarande skulle varit amatör, har jag inte rätt att ha ett teknikintresse?

Oj oj vad det kommer tjafsas av alla som inte har råd att köpa och de som inte kan tillräckligt mycket för att se skillnad mellan en bild från aps-c-sensor och en från fullformat *suck*

Ps, jag har full förståelse för att man inte alltid har behov högre upplösning än en konsumentkamera har.
Skillnaden är att jag SKA jobba som fotograf, och kräver således mycket mer.

Självklart har du rätt att välja den utrustning du tror dig trivas bäst med.

Däremot tror jag ingen, vare sig fattig eller rik, blir det minsta avundsjuk. Detta är ett seriöst forum där man respekterar varandras åsikter, hur avvikande de än må vara från sina egna.

Men, jag undrar om du inte skulle bli förvånad över hur många bilder du sett, och som imponerat på dig, som tagits med crop 1.3, 1.5 resp 1.6.
Många hänger som affischer lite varstans, på gallerier, andra dragna stort i 300 dpi i fototidningar.

Besitter du förmågan att i alla lägen tala om huruvida en bild är tagen med 8mp APS-sensor eller en s k fullframe (24x36) är du unik och ska naturligtvis vara stolt över det isåfall.
Men jag betvivlar att du kan det!

En välbehandlad bild av en kunnig person kan ge det mest fantastiska resultat. Även från en gammal häck med 6mp.

Jag känner många yrkesmän och de kan, liksom jag inte på en bild se om sk ff-sensor eller aps-sensor använts utan att att ha tillgång till exif-data.

Upplösning på 10mp från en konsumentkamera? Jo, men det är hög upplösning. Tror du att upplösningen är så fantastiskt mycket bättre på en FF med 11,1, 12.8 eller 16.7 mp tror jag du lurar dig själv.

Ang parallellen med analoga bilder: Den enda riktigt stora fördelen, enl MIN åsikt, är det dynamiska omfång en sådan bild får. Men den ska ju omvandlas till digital fil i alla fall. Och då behövs det rejäla scanners för att ta vara på den möjligheten om bilden ska ut i stort format.

Men, fasiken du har ju ambitioner. Förverkliga dem! Ingen kommer att bli avundsjuk.

Det är bara det faktum att många i detta forum har långt högre erfarenhet än vad du och även jag har.

Deras intentioner med sina inlägg är att hjälpa, inte att stjälpa. Och de skriver självjklart utifrån egna och i förekommande fall kollegors, erfrenheter.

Sedan är det upp till dig att ta eller förkasta inläggen.

Jag vågar göra mig till talesman för hela forumet och säga: Ingen är avundsjuk på dig!

Istället: Lycka till och hoppas du lyckas! Även om jag inte håller med dig. Det är alltid bra för hela fotografkåren när någon lyckas och lyckas du kommer du att finna kollegor ute på fältet som är väldigt generösa med råd och beredda att ta råd av dig.

That´s how it works!
 
Re: Re: Hmmm.

Danlo skrev:
Vet inte om det bara är jag som har höga krav på fotografer.. men jag skulle aldrig kunna vara nöjd med att leverera en aps-s (10 megapixel) fil till kund. Jag skulle skämmas.

Oj oj vad det kommer tjafsas av alla som inte har råd att köpa och de som inte kan tillräckligt mycket för att se skillnad mellan en bild från aps-c-sensor och en från fullformat *suck*
"Jag skulle skämmas..."
"Som inte kan tillräckligt mycket för att..."

Driver du med oss, eller? Jag kan skicka dig 10 bilder, och du kommer inte ha den blekaste aning om vilken som är från en 24*36-sensor och vilken som är från en 18*24-sensor.

Och innan du behärskar fundamenta, så kanske du inte skall sticka ut hakan fullt så långt som du gör nu? Hur som helst, så kan du nog vara säker på att inte många här kommer att vara särskilt "avundsjuka"...
 
Re: Re: Hmmm.

Danlo skrev:
Och där kom avundsjukan fram... Vet inte om det bara är jag som har höga krav på fotografer.. men jag skulle aldrig kunna vara nöjd med att leverera en aps-s (10 megapixel) fil till kund. Jag skulle skämmas.

Då jag är i färd med att starta eget så tänker jag inte uppgradera till nån konsumentkamera(pappas semesterkamera)-stuket.
Jag tänker bli proffsig och leverera proffsiga, högupplösta bilder, alltså, inte någon 30D iaf.
Men kanske framförallt för att jag är analog från början och därför ganska besatt av upplösning när det gäller digitala filer.
Kräver således enormt mycket mer av digitala filer än någon som aldrig fotat analogt gör.
Även om jag fortfarande skulle varit amatör, har jag inte rätt att ha ett teknikintresse?

Oj oj vad det kommer tjafsas av alla som inte har råd att köpa och de som inte kan tillräckligt mycket för att se skillnad mellan en bild från aps-c-sensor och en från fullformat *suck*

Ps, jag har full förståelse för att man inte alltid har behov högre upplösning än en konsumentkamera har.
Skillnaden är att jag SKA jobba som fotograf, och kräver således mycket mer.

Lycka till min vän. Hoppas att du lyckas realisera dina högtflygande planer. Tyvärr tror jag att du måste tänka om.

Att lyckas i denna bransch handlar inte enbart om att fotografera med den bästa utrustningen eller att ha ett fantastiskt bildsinne, långt i från tyvärr. Du måste kunna sälja oxå. Och en av egenskaperna man bör ha som säljare är att kunna använda de två saker man har på varje sida om huvudet....öronen alltså. Ödmjukhet är en annan rätt trevlig egenskap för att inte tala om självinsikt.

Men hur som helst så önskar jag dig lycka till. Lyckas du med så blir du i alla fall en frisk fläkt i branschen.
 
Klart han ska sticka ut hakan. Det är det enda sättet att komma nånvart. Frågan är väl om han gör det på rätt grunder. Antagligen inte.
 
Vilken utrustning en yrkesfotograf behöver är lite vid sidan av ämnet, men alla andra kommenterar ju så ... :)

I en affärsverksamhet är det vettigaste att använda den minsta möjliga (dvs billigast möjliga) utrustning som klarar uppgiften. Det är meningslöst att skaffa utrustning som är mer kapabel än vad som behövs helt enkelt eftersom det minskar vinsten, och tillför inget mervärde för kunden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.