Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Håller Canon på att tappa greppet?
- Trådstartare Slowfinger
- Start datum
Mankan G
Aktiv medlem
Hi folks
Jag anser inte heller att Canon tappat greppet. Inte alls faktiskt men dom leder inte utvecklingen längre som dom gjorde för ett par år sedan. Det är nog svårt att leda utvecklingen generellt nu för den delen. Känns som det mesta som kommer är gammal skåpmat. Det är inte mycket som är unikt i enklida finesser vare sig hos D200, A100 eller Pentaxen. Det som är unikt och där Canon möjligen har missat tåget med 400D och 30D är att man har plockat in rätt många av de enskilda (gamla) finesserna i ett rätt prisvärt hus. D200 är i princip en D2 utan handgrepp med dess fantastiska ergonomi + vädertätningen etc. Pentaxen har IS + vädertätning + DNG + antidust etc, Sonyn har .... ja ni förstår mitt resonemang.
Vad har 30D som inte de andra har? Inget mer eller mindre! Jämför den med 20D då? 2,5 tums skärm (skåpmat idag) spotmätning! Hade Nikon D100 redan vid tiden för dinosaurierna.....
Observera att jag anser 30D vara en kanonkamera men ingen kan väl säga att den leder utveckligen idag. Nu tror jag inte att Canon kommer att vila speciellt länge på hanen. Kommer säkert något intressant inom kort. Jodå, jag vet att tex 5D är en unik kamera som inte har en motsvarighet på marknaden men även den består av skåpmat om än en fantastisk sådan. Ett 20D hus med sensorn från Eos 1DS. Fanns säkert på hyllan och Canon lyckades pricka rätt. Observera att jag överdriver en smula.
Jag tror att den som vågar ta ut svängarna rejält nästa gång kommmer att leda stort före de andra. Skippa spegeln och gör en BRA elektronisk sökare (inte den skit som finns idag på dagens kompakter)för att kunna omdesigna huset ordentligt. Dessutom medför det bättre förutsättningar för kantskärpa etc. Vem behöver den utstående västra sidan på dagens hus? Där filmen eller filmmekaniskem fanns tidigare. Ta bort skiten eller gör något vettigt av den.
Själv önskar jag en LITEN kamera med fantastisk bildkvalitet. Behöver inte varje gång ha 8FPS, vädertätning, batteri för 1500 bilder. sjuttiofjorton fokuspunkter. Ge mig en Nikon D40 med sensorn från D200 eller D2X och jag skulle gladeligen köpa den.
Jag anser inte heller att Canon tappat greppet. Inte alls faktiskt men dom leder inte utvecklingen längre som dom gjorde för ett par år sedan. Det är nog svårt att leda utvecklingen generellt nu för den delen. Känns som det mesta som kommer är gammal skåpmat. Det är inte mycket som är unikt i enklida finesser vare sig hos D200, A100 eller Pentaxen. Det som är unikt och där Canon möjligen har missat tåget med 400D och 30D är att man har plockat in rätt många av de enskilda (gamla) finesserna i ett rätt prisvärt hus. D200 är i princip en D2 utan handgrepp med dess fantastiska ergonomi + vädertätningen etc. Pentaxen har IS + vädertätning + DNG + antidust etc, Sonyn har .... ja ni förstår mitt resonemang.
Vad har 30D som inte de andra har? Inget mer eller mindre! Jämför den med 20D då? 2,5 tums skärm (skåpmat idag) spotmätning! Hade Nikon D100 redan vid tiden för dinosaurierna.....
Observera att jag anser 30D vara en kanonkamera men ingen kan väl säga att den leder utveckligen idag. Nu tror jag inte att Canon kommer att vila speciellt länge på hanen. Kommer säkert något intressant inom kort. Jodå, jag vet att tex 5D är en unik kamera som inte har en motsvarighet på marknaden men även den består av skåpmat om än en fantastisk sådan. Ett 20D hus med sensorn från Eos 1DS. Fanns säkert på hyllan och Canon lyckades pricka rätt. Observera att jag överdriver en smula.
Jag tror att den som vågar ta ut svängarna rejält nästa gång kommmer att leda stort före de andra. Skippa spegeln och gör en BRA elektronisk sökare (inte den skit som finns idag på dagens kompakter)för att kunna omdesigna huset ordentligt. Dessutom medför det bättre förutsättningar för kantskärpa etc. Vem behöver den utstående västra sidan på dagens hus? Där filmen eller filmmekaniskem fanns tidigare. Ta bort skiten eller gör något vettigt av den.
Själv önskar jag en LITEN kamera med fantastisk bildkvalitet. Behöver inte varje gång ha 8FPS, vädertätning, batteri för 1500 bilder. sjuttiofjorton fokuspunkter. Ge mig en Nikon D40 med sensorn från D200 eller D2X och jag skulle gladeligen köpa den.
PMD
Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Det förutsätter ju att kameran redan har den hårdvara som behövs, så den uppdateringen var nog planerad, kanske t.o.m. en försenad funktion som fick levereras i efterhand.
Och Fredrik Lindström (fredriklindstrom) skrev:
Detta var ju redan forberett i kameran, det ar ju inte som sa att ny mjukvara kan skapa hardvaran som behovs for att ha tradlos blixtstyrning.
Sa ett annat satt att se pa det ar att Pentax stressade ut kameran pa marknaden utan att vara klara med mjukvaran. Ungefar som Microsoft, dvs vanta till Service Pack 1, garna 2, innan du installerar, i Pentax fall, koper.
För trådlösblixtstyrning behövs ingen extra hårdvara förutom den inbyggda blixten som redan finns. Signaleringen till den externa blixten kan göras genom att skicka en binär kod med den inbyggda blixten, dvs tända och släcka den i ett bestämt mönster. Det enda som behövs är programvara som kan styra blixten.
En annan ren mjukvarugrej i digitala kameror är att kunna spara filer i råformat. Canon skulle kunna uppgradera sin Powershot G7 till att kunna hantera råformatsfiler genom en mjukvaruuppgradering.
Anders Östberg
Guest
Ingen extra hårdvara kanske men väl hårdvara som kan kontrolleras på detta sätt, skulle inte tro att vilken blixt som helst duger.
Slowfinger
Aktiv medlem
Nej, och nu verkar ju Canon äntligen ha infört en auto-iso-funktion (bara några år efter Nikon ;-)
Bara det nu kommer i konsumentmodellerna också...
Lieden.se
Aktiv medlem
Det får vi hoppas. Verkar ha blivit en standardgrej.Slowfinger skrev:
Photocon
Aktiv medlem
Lieden.se skrev:
Går det också att få "Jean" i kvinnlig form? ;-)
Enl vad som läckt ut från vanligtvis ovederhäftigt håll finns endast "Hulda" med nominell vikt på 104 kg som option. Men Hulda lär vara försedd med inbyggt stativ oxå.
Slowfinger
Aktiv medlem
Lieden.se skrev:
Det får vi hoppas. Verkar ha blivit en standardgrej.
Canon kallar Auto-ISO för "Safety Shift" på 1D Mk3:
"If the correct exposure cannot be obtained with the P, Tv, or Av mode, the ISO
speed is automatically shifted within ISO 100 - 3200 to obtain the correct exposure.
Safety Shift is a practical feature that is enabled/disabled through C.Fn I-8. The function makes it less likely that a busy shooter will get caught out as conditions change rapidly."
Härligt att läsa att Canon nu lägger till sådana valbara funktioner för användarna. Tyvärr verkar den inte vara programmeringsbar (valbar max-ISO-gräns och valbar slutartid där den ska börja jobba) som Nikons men det är i alla fall en bra början...
Senast ändrad:
foto totto
Aktiv medlem
Idag kom nikons pressrelease om D40X, känns faktiskt som att canon börjar halka lite efter på consumer nivån. D40x ska utmana 400D skriver bland annat DPreview.
D40 - ingen riktig motsvarighet hos canon.
D40x - ska motsvara EOS 400D
D80 - ska motsvara EOS 30D (enl. mig snäppet sämre)
D200 - lite bättre än EOS 30D
canon borde ju börja bli oroliga? Eller är det jag som överdriver det hela?
Slowfinger
Aktiv medlem
Som du skriver har Nikon tagit konsumentmarknaden med storm och fullständigt radar upp intressanta modeller med användarvänliga funktioner.
Jag är övertygad om att Canon snart slår tillbaka men framför allt är det här nya "kriget" ju väldigt bra för oss konsumenter. D80 och D200 har ju gjort att vi nu kan räkna med större sökare, auto-iso och kanske vädertätning i Canons kommande entusiastmodell, 40D eller vad den nu kommer att heta. Detta till ett bra pris.
Vad gäller bildkvalitet tycker jag nog ändå att Canon fortfarande är ett litet snäpp bättre än Nikon i motsvarande prisklass, men bildkvalitet är ju inte allt ;-)
Jag är övertygad om att Canon snart slår tillbaka men framför allt är det här nya "kriget" ju väldigt bra för oss konsumenter. D80 och D200 har ju gjort att vi nu kan räkna med större sökare, auto-iso och kanske vädertätning i Canons kommande entusiastmodell, 40D eller vad den nu kommer att heta. Detta till ett bra pris.
Vad gäller bildkvalitet tycker jag nog ändå att Canon fortfarande är ett litet snäpp bättre än Nikon i motsvarande prisklass, men bildkvalitet är ju inte allt ;-)
StaffanW
Aktiv medlem
Foto Totto skrev:
Idag kom nikons pressrelease om D40X, känns faktiskt som att canon börjar halka lite efter på consumer nivån. D40x ska utmana 400D skriver bland annat DPreview.
Håller helt med. Förut har det känts som att Canon legat 1/2 steg före Nikon. Så fort Nikon hade kommit ut med en nyhet, tog det 1 vecka så slog Canon till med en värre modell i samma prisklass. Nu är det omvänt, Canon som ligger lite på efterkälken.
D40 vs 400D med kitobjektiv, Nikons objektiv klart bättre, Nikon-Canon 1-0
D80 vs 30D, Canon har 5b/s mot Nikons 3b/s, men Nikon har bättre sökare. Nikons däremot 1000:- billigare, så därför segern till Nikon:
Ställning, Nikon-Canon 2-0
D200 vs ?, Canon har ingen i det segmentet, så seger till Nikon även där, totalt 3-0
Sen vinner väl iofs Canon med 3-0 på hus över 25.000:- med 5D, 1DMKIII och 1DsMKII...
Känns som att Canon får sparka fram en 40D snart om dom vill hänga med.
PS! Håller med Slowfinger om att det i slutändan gynnar oss konsumenter. Större/bättre sökare i Canons konsumentmodeller skulle absolut inte skada..
Jeppe
Aktiv medlem
Foto Totto skrev:
Varför det?
EOS350D var den mest sålda modellen i sin klass och 400D lär ju inte sälja sämre. Lite konkurrens är alltid bra, men oroliga lär de inte vara.
Slowfinger
Aktiv medlem
StaffanW skrev:
D80 vs 30D, Canon har 5b/s mot Nikons 3b/s, men Nikon har bättre sökare. Nikons däremot 1000:- billigare, så därför segern till Nikon:
Ställning, Nikon-Canon 2-0
D200 vs ?, Canon har ingen i det segmentet, så seger till Nikon även där, totalt 3-0
Just där håller jag inte med dig - jag skulle inte byta min 30D mot en D80. Metallhus mot plasthus? 5 bilder per sekund mot 3 bilder per sekund?
Till nuvarande pris är 30D en grym konkurrent både till D200 och D80. Inte så himla sexig men fruktansvärt förnuftig och prisvärd.
Peter Nessler
Aktiv medlem
StaffanW skrev:
Sen vinner väl iofs Canon med 3-0 på hus över 25.000:- med 5D, 1DMKIII och 1DsMKII...
Läste nånstans att Nikon har typ 82% av marknaden på kameror över 10 000:-
Låter ju onekligen mycket...
//P
foto totto
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Varför det?
EOS350D var den mest sålda modellen i sin klass och 400D lär ju inte sälja sämre. Lite konkurrens är alltid bra, men oroliga lär de inte vara.
I den nya teknikvärlden så brukar många resonera att nyast är bäst (vilket inte alltid stämmer), nu är Nikons samtliga "billigare" kameror nyare än canons motsvarigheter... Förutom deras D200, men den är nog däremot de flesta överens om att den är bättre än 30D.
Slowfinger
Aktiv medlem
Inte jag. Och jag har haft båda. Men vi gör inte det här till en vs-tråd tycker jag.
Photocon
Aktiv medlem
Foto Totto skrev:
Upplever att Canon ff sitter rätt tryggt. I instegsklassen är numera konkurrensen väldigt hård och jämn.
På sikt bör nog Canon därför oroa sig. Det är ju via instegsklassen man sedan får folk som köper fler objektiv och byter upp sig i då och då vad gäller kamerahusen.
En väldigt stor orsak till att ex Canon 400D, liksom föregångarna 300D/350D får lite taskiga testresultat är att man envisas med att skicka med en kitoptik som är ganska usel. Det gör att när de modellerna ställts i duell med ex Nikon som haft färre mp så har Nikon gått vinnade ur bataljen.
I testerna står det ofta typ: "Canonkameran med annan optik hade klarat väsentligt bättre återgivning, men vi har valt att testa instegsmodellerna just med deras kitoptiker".
Att Canon sedan envisats med att även köra samma optik i kit med ex 20D gör ju inte saken bättre.
Här är Canon slarviga. Och det kan kosta dem i framtiden.
Men Canon gör ff formidabla framsteg i de högre klasserna och ligger före de andra märkena. Men ssv, det gäller ju att bygga underifrån för att toppen ska hålla.
Det är väl egentligen nu som det verkliga kriget i integsklasserna börjar. Många världen över går i funderingar att köpa sin första dslr och utbudet är stort.
Egentligen riskerar väl alla märken att tappa greppet.
Och där känner sig nog canon för självsäkra. För varje ny dslr-ägare ett märke kan få, desto mer tillbehör och uppdaterade kamerahus kommer det märket att sälja.
Dagens intstegsköpare är morgondagens prosumer- resp proköpare. Och det verkar inte som om Canon insett det.
Att de sedan producerar, enl mitt tycke, världens bästa yrkeskameror (nya 1DMkIII verkar ju närmast oslagbar och de dominerar FF-klassen helt med sin 5D o 1DsMkII), lär inte hjälpa så mycket då de modellerna är marginalsäljare på marknaden jämfört med instegssegmentet och klassen 30D/Nikon D200 (prosumer).
Senast ändrad: