Makten
Aktiv medlem
Javisst, men det var det som var poängen. Herrn som du opponerade mot kanske använder kameran på ett annat sätt;-) Som alltid så finns det inget rätt svar i alla avseendenMankan G skrev:
Snygg jämförelse men den haltar högst betänkligt. Jag skrev att för MIG och MIN fotografering så blir det mindre glas att släpa på.
Det gjorde ju saken bara ännu värre:-DDessutom såg inte marknaden ut riktigt som den gör idag när jag valde att gå med APS-C. Fanns faktiskt överhuvud taget ingen annan vidvinkelzoom än Nikkor 12-24 för APS-C vid den tidpunkten.
Det är väl när man kommer upp i över 100-150 mm i småbildsformat som det slår över till fördel för APS-C. Om vi då bortser från problemen med kantoskärpa och vinjettering hos vidvinklar förstås. En smaksak, som vanligt.Att täcka 18-300 (450 med konverter) + fisheye blir tyngre med 35mm. I mitt fall är det dessutom önskvärt med 2,8 gluggar och ett måste med zoomar. Jo jag vet att 12-24:an inte är en f4 glugg men vid just vidvinkelfotografering har jag inget behov av 2,8. Att vissa (fasta) gluggar är bättre, lättare eller vad det nu kan vara är endast av akademiskt intresse för mig.
Det handlar om vilken bildvinkel man föredrar, nu igen. För mig som fotar mycket i vidvinkel- och normalområdet så är det rent av svårt att få nåt artistiskt kort skärpedjup med den mindre sensorn. F/2,8 räcker inte på långa vägar, och när det dessutom är stört omöjligt att få tag i ens en vettig ljusstark normal så hade jag alla gånger valt FF om jag haft råd.Klart är att mitt sätt att fotografera har förändrats under tiden. Jag hade tex inget större behov av en glugg motsvarande 105-300 (AF-S 70-200) under min analoga tid, ägde faktiskt ingen under lång tid. Dessa brännvidder har jag upptäckt under min digitala tid. Likaså använde jag aldrig en fisheye tidigare. Så det kanske är så att ens arbetssätt förändras med de verktyg man för tillfället använder eller har möjlighet att införskaffa.
Ditt påstående "att skärpedjupet ofta blir tråkigt stort med den mindre sensorn" har diskuterats till döddagar här på Fotosidan och jag säger samma sak nu som då. Det skiljer enligt de flesta ca 1 steg. Med min 50mm f1,4 eller 85mm f1,4 är skärpedjupet snarast för kort vid praktisk fotografering, även porträtt. Samma sak med min 70-200. 85mm f1,4 ger ett skärpedjup på ca 10-15 mm mellan 1,4-2 och för mig är det kort nog. Dessutom har jag har aldrig stött på en enda situation där jag har haft behöv av kortare skärpedjup än vad jag har kunnat fixa med mina gluggar (ett enda undantag finns faktiskt av mina ca 50000 bilder.)
Mina argument om att optiken kan bli billigare är förstås inte relevant för egen del, eftersom kostnaden för kamerahuset i sig skulle äta upp den fördelen. Men ska man ha många gluggar så är det en annan femma.
Allt har sina sidor