Mankan G skrev:
Hi folks
Jag har klippt lite i Eeros inlägg ovan.
Att förlora marknadsandelar i konsumentklassen för Canon är katasrofalt för en tillverkare som Canon (och Nikon). De stora intäkterna kommer garanterat (nästan) därifrån. Att företag som Nikon och Canon finns på proffsmarknaden är endast (nästan) beroende på att det är bra för att sälja konsumentkameror rent marknadsföringsmässigt. Den imagemässiga vinsten av att synas på stora evenemang ska inte underskattas. Jag har givetvis inga exakta siffror men vis av erfarenhet från andra branscher med ungefär samma verksamhet säger mig att det är så. Volymerna av de så kallade proffsmodellerna är en droppe i havet jämfört med konsumentmodellerna. Visst är vinsten högre per enhet, dock inte alltid, för toppmodellerna. Däremot har man oftast en mycket högre kostnad för R & D för dessa modeller som förväntas ligga i täten av allt. Forskning, fineser, material, kvalitet etc kostar stora pengar om man vill spela med de stora grabbarna.
Jo, jag håller oxå med om att Canon har tappat farten. Av alla kamereror som Canon har idag så känns det som ingen har något extra jämfört med konkurrenterna. Jag säger inte att dom är dåliga, tvärt om men det unika saknas förutom det låga bruset som inte är något nytt (och ff men det är inget försäljningsargument för mig och den stora massan). Canon har inte lanserat något riktigt nytt på många år. Det kan i och för sig bero på att teknologin har mognat och att många konkurrenter har kommit ikapp Canons försprång.
Att detta betyder tappade marknadsandelar är rätt naturligt men problemen för börsnoterade företag ökar dramatiskt när marknadsandelarna minskar. Investerare drar sig för att satsa kapital. Aktiekursen rasar. Dessa problem är för många företagsledare det primära problemet och är större än något annat. Jag har varit med om det själv vid ett par tillfällen och genomlidit :-( omställningen.
Jag har lite av samma känsla som en tidigare skribent skrev. Canon känns rätt nöjda och proppmätta eller varför inte använda ordet "förmer". Och har man kommit dit så är man ute på farligt djupt vatten. Förändringar och utveckling är det som driver företag och teknologin framåt jämfört med konkurrensen.
Mankan