Annons

Håller Canon på att tappa greppet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mankan G skrev:
.......................

Tyvärr bygger dom för fina produkter för att bara strunta i företaget, annrs vore det det bästa med detta sätt att sköta sina kundkontakter...

Nej nu har jag grinat färdig och spytt klart.

God jul och ett gott nytt år..

Mankan

God Jul till dej oxå , Mankan. Håppas för din, och alla andras skuld, att du blir bättre i magen i det nya året.
/Erik J
 
Om det känns bättre så anser jag inte att Nikon är bättre i sina kundrelationer. Dom har visserligen en bra mycket bättre attityd till kunderna när det gäller manualer men att lansera en modell som D2Xs utan att kunna erbjuda en raw konverterare på månader är inte ens dåligt, det är uruselt och respektlöst mot kunderna. NX fanns som testverion som fungerade i 30 dagar men problemet var att det tog Nikon bra mycket längre än så med att släppa den skarpa versionen av NX. Kul att ha köpt en toppmodell som D2Xs och inte kunna använda den fullt ut.

Ett annat exempel var att Nikon gjorde om sin hemsida (mycket bättre numera) och la ner den gamla.....innan den nya var klar.

Vi som använder Nikon stod utan supportsidan under ett par veckor där alla programvaror och manualer finns. Just under denna period valde min dator att somna in och jag behövde just då komma åt supportsidan för att ladda ner programvarorna......jättekul. Det gick att komma åt programvarorna via engelska siter men då utan de svenska språkversionerna....

Canons i allmänhet och Nikons i synnerhet stora svårigheter med leveranser är väl ett annat exempel som har retat kunderna till vansinne...

Vad jag vill komma åt är att jag efterlyser ett mer proffisionellt synsätt på respektive företags kunder. En mer konkret kommunikation med kunderna. Känns som om dom bägge tar kunderna lite för givet. Det är nog tur för Canon OCH Nikon att dom inte har några konkurrenter (nästan i alla fall)......

Jag skulle inte tolerera att däcken till min Volvo kommer om tre månader efter leverans av själva bilen. Tutan fungerar bara om du har vridit om nyckeln två extra varv och luftkonditioneringen är avstängd... Visst överdriver jag nu men lite så känns det faktiskt. Jag hade köpt en annan bil helt enkelt men inom kameravärlden går det inte.....
 
Mankan G skrev:
...
Vad jag vill komma åt är att jag efterlyser ett mer proffisionellt synsätt på respektive företags kunder. En mer konkret kommunikation med kunderna. Känns som om dom bägge tar kunderna lite för givet. Det är nog tur för Canon OCH Nikon att dom inte har några konkurrenter (nästan i alla fall)......
...
Vet inte hur det är med Nikon med i alla fall för Canon så verkar det vara natt och dag om man är vanlig konsument eller yrkesfotograf.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ett nytt grepp på Canon-gluggar......

Lieden.se skrev:
Det där att fokusera med * låter intressant, måste jag prova vid tillfälle. Jobbar du så?

Jag fokuserar alltid med * när jag fotar sport, eller annat snabbt för den delen, exempelvis lekande barn eller flygande fågel. Då är sannolikheten för att bilden får fokus på rätt ställe enormt mycket större än om jag hade fokus på avtryckaren. När jag sen trycker ner avtryckaren, så låses exponeringen samtidigt som bilden tas, vilket oftast resulterar i rätt exponering. Lite ovant var det i början, men bara man testat det så inser man snabbt hur överlägsen den metoden är.
 
Lieden.se skrev:
Den perfekta firman finns nog inte. Den skulle man behöva starta själv. Fast det är frågan om man själv skulle få till det bättre ;-)
Den perfekta firman skulle bara finnas om det bara fanns perfekta kunder. :)
 
Anders Östberg skrev:
Den perfekta firman skulle bara finnas om det bara fanns perfekta kunder. :)

Den perfekta kunden finns.

Det är vi alla som köper en produkt av ett företag och gladeligen kommer tillbaka gång på gång. Detta ska även ske på en konkurrensutsatt marknad. Först då har företaget lyckats skapa/hitta en perfekt kund.

Alla kunder som köper en produkt och är 100% nöjd och som samtidigt sprider ett gott rykte om företaget är oxå den perfekta kunden.

Visst är jag medveten om att inget företag kan ha 100% nöjda kunder. Det går bara inte. Nu anser jag emellertid att ambitionen från många företag är för låg för att skapa den perfekta kunden. Det är inte världsfreden som C o N behöver lösa direkt. Kommunikation är ingen raket teknologi. Sunt förnuft räcker långt.

Det finns tyvärr för många exempel på marknaden över företag som arbetar i något slags temporärt monopol eller oligopol och inte behöver anstränga sig eftersom dom är ensamma eller har bundit upp kunden så att ett byte av leverantör är uteslutet.
 
Senast ändrad:
Och inga tog skulle bli försenade om det inte fanns passagerare! Sagt av en förre detta VD för DSB (danska SL).

Hälsningar, Thorsten
 
t_mauritsen skrev:
Och inga tog skulle bli försenade om det inte fanns passagerare! Sagt av en förre detta VD för DSB (danska SL).

Hälsningar, Thorsten

Dom skulle inte bara oförsenade utan de skulle överhuvud taget inte finnas. Kunder regerar men det har alltför många glömt bort. Utan kunder inga företag......
 
Mankan G skrev:
Den perfekta kunden finns.

Alla kunder som köper en produkt och är 100% nöjd och som samtidigt sprider ett gott rykte om företaget är oxå den perfekta kunden.
Då är väl jag mycket nära att vara den perfekte kunden. Jag är 100% nöjd med vad min 30D och mina Canonobjektiv levererar, med tanke på priset.

Jag inser att vill jag ställa högre krav så måste jag köpa en dyrare utrustning. Och det är i så fall inte Canons fel - snarare tvärt om! Canon gör det möjligt för mig att höja kraven och uppgradera till en modell som har bättre och fler funktioner.
Och det är en möjlighet som saknas hos flera tillverkare som har fina instegsmodeller: det finns inget att uppgradera till.
 
Jag är likaså nöjd med mitt val av leverantör. Inte till 100% men tämligen nära även om jag har haft mina duster med Nikon genom åren. Produkterna har alltid fungerat som avsett medan kommunikationen har brustit en del.

Det är en del detaljer som jag skulle ändra på hos Nikon om jag arbetade på deras kommunikationsavdelning men som sagt i stort är jag nöjd. Nu är jag rätt prestigelös och skulle gladeligen rekommedera en Canon om jag anser det vara ett bättre val. Gjorde också så under lång tid när Nikon (och Pentax mfl) låg efter.

Numera...anser jag att andra märken ger mer valuta för pengarna i instegsmodellerna medan kamererorna ett steg upp på skalan är tämligen likvärdiga oavsett märke. Köp den som sitter skönast i handen

Mankan
 
Lieden.se skrev:
Och det är en möjlighet som saknas hos flera tillverkare som har fina instegsmodeller: det finns inget att uppgradera till.
Jag borde säga billiga instegsmodeller. Canons instegsmodeller är det inget fel på, de är bara kanske inte lika billiga som konkurrenternas.
 
4000D utan slutare?

Vore inte det ett genialt sätt att glida förbi konkurrenterna i budgetSLR-klassen? För konsumenten måste väl det se ut som bara fördelar: displayen som sökare och billigare hus.

Lanserat med en 18-180 kombo ?
 
Det kräver istället en sensor med konternuerlig avläsning, vilket jag inte är helt säker på är förenligt med CMOS-tekniken. Förvisso har de gjort någon sorts lösning på 20Da som ger förhandstitt på LCD-skärmen. Men det är en knölig lösning.
 
Re: 4000D utan slutare?

Jeppe skrev:
Det kräver istället en sensor med konternuerlig avläsning, vilket jag inte är helt säker på är förenligt med CMOS-tekniken. Förvisso har de gjort någon sorts lösning på 20Da som ger förhandstitt på LCD-skärmen. Men det är en knölig lösning.
Jag undrar varför man inte använder elektronisk slutare på DSLR? D70 hade ju en kombinerad. Varför går det inte att skippa den mekaniska helt och hållet?
 
Re: 4000D utan slutare?

lusidor skrev:
Vore inte det ett genialt sätt att glida förbi konkurrenterna i budgetSLR-klassen? För konsumenten måste väl det se ut som bara fördelar: displayen som sökare och billigare hus.

Lanserat med en 18-180 kombo ?

Ingen dum idé, men det är väl egentligen att uppfinna hjulet på nytt delvis. Blir som en kompakt fast med möjlighet att byta optik.

Tror optikbytet blir svårt att genomföra. Men tillsammans med 28-400 så ma slipper byta optik vore väl mer praktiskt?

Fast sådana kompaktkameror finns ju redan :)
Annat vore det om man satte en 1.6 cropensor i en kompakt utrustad som ovan. Men det blir en rejäl snabel då.

(..."tänkte inte på det" som uppfinnaren från Sundbyberg sade i Lorry)

Nej, jag tror inte på det, men grundtanken är inte dum!

GOD HJUL till Er alla på FS!
 

Bilagor

  • godjul2.jpg
    godjul2.jpg
    72.5 KB · Visningar: 529
Re: Re: 4000D utan slutare?

timofej skrev:
Jag undrar varför man inte använder elektronisk slutare på DSLR? D70 hade ju en kombinerad. Varför går det inte att skippa den mekaniska helt och hållet?
Jag tror det har att göra med hur sensorn läses av, man får bäst bild om sensorn är i mörker före exponeringen ("nollställs") och efter (stoppa för mer ljus medan datat skiftas ut från sensorn radvis).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.