Om det känns bättre så anser jag inte att Nikon är bättre i sina kundrelationer. Dom har visserligen en bra mycket bättre attityd till kunderna när det gäller manualer men att lansera en modell som D2Xs utan att kunna erbjuda en raw konverterare på månader är inte ens dåligt, det är uruselt och respektlöst mot kunderna. NX fanns som testverion som fungerade i 30 dagar men problemet var att det tog Nikon bra mycket längre än så med att släppa den skarpa versionen av NX. Kul att ha köpt en toppmodell som D2Xs och inte kunna använda den fullt ut.
Ett annat exempel var att Nikon gjorde om sin hemsida (mycket bättre numera) och la ner den gamla.....innan den nya var klar.
Vi som använder Nikon stod utan supportsidan under ett par veckor där alla programvaror och manualer finns. Just under denna period valde min dator att somna in och jag behövde just då komma åt supportsidan för att ladda ner programvarorna......jättekul. Det gick att komma åt programvarorna via engelska siter men då utan de svenska språkversionerna....
Canons i allmänhet och Nikons i synnerhet stora svårigheter med leveranser är väl ett annat exempel som har retat kunderna till vansinne...
Vad jag vill komma åt är att jag efterlyser ett mer proffisionellt synsätt på respektive företags kunder. En mer konkret kommunikation med kunderna. Känns som om dom bägge tar kunderna lite för givet. Det är nog tur för Canon OCH Nikon att dom inte har några konkurrenter (nästan i alla fall)......
Jag skulle inte tolerera att däcken till min Volvo kommer om tre månader efter leverans av själva bilen. Tutan fungerar bara om du har vridit om nyckeln två extra varv och luftkonditioneringen är avstängd... Visst överdriver jag nu men lite så känns det faktiskt. Jag hade köpt en annan bil helt enkelt men inom kameravärlden går det inte.....