Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hålla naturfotokurs, hur lång?

Produkter
(logga in för att koppla)

objernulf

Aktiv medlem
Jag funderar på att hålla naturfotokurser i vår/sommar. Vad tror ni är lagom längd? Helg, 3 dagar eller en vecka? Med 3 dagar eller en vecka kan framkallning eller bildbehandling möjliggöra tidig feedback och bilddiskussion.

Tanken är att blanda teori/bildvisning med praktik ute i naturen. Gemensamt boende på vandrarhem.

Jag är iaf intresserad om bilderna lovas att bli lika bra som dina ;)

Ne, men jag är intresserad iaf! Digitalt..

// Jocke

Vart geografiskt?
/NiclasNyfiken;)!

Ps, generellt så ser jag 5-7 dagar som idealet för en seriös Workshop. Men 3 dagar är OK om man krymper destinationen och aktiviteterna i geografaiskt omfång + att det ofta lockar fler...

En lite mer vågad resa är att använda vaxholmsbolagets båtar och luffa runt. Problemet är dock boende. Det finns vandrahem i skärgården, men man måste boka i god tid!

Det Är ju Olle Bjernulf,s kurs,, han vet nog vad han vill både när det gäller kursinnehåll och plats.

Hade varit spännande å höra resultatet av dina funderingar vid ett senare tillfälle, Olle.
Jag är nog själv lite föör upptagen den aktuella perioden,,

/Vh Niclas,

Låter hur roligt som helst! Kan jag bara slita mej loss vill jag komma.
Det låter lättare att komma loss 3 dagar än en vecka men en hel vecka vore kul. Bra initiativ!

Kursen eller kurserna kommer att köras i samarbete med Fotosidan.se och det blir tidigast i maj. Av praktiska skäl blir det max en timme från Uppsala och där det går att ordna boende och kurslokal. Tips mottages!

Helt klart intressant men jag förstår inte riktigt varför ni diskuterar tid utan innehåll. Det enda innehåll jag hittade var att man hinner till Gävle på en timme ;)

Tänk ut vad du vill ha med i kursen och sedan får vi se hur många dagar det blir. Jag fick en kännsla av att en helg var lagom när jag läste de andra inläggen(det är även min åsikt). Fast det är ju helt klart intressant med en fyllig långhelg med kameran och naturen som bästa vän!!

Jaja, vilket som.. Jag är jätteintresserad. Sen beror det till större delen på innehåll vs. kostnad om jag hakar på eller inte.

Mycket trevligt när man sen den här formen av initiativ.

Det går göra kurser för 1 - 7 dagar. Ju fler dagar desto djupare kan man gå. Kursen kommer även att innehålla praktiska övningar och tillfälle till fotografering i skiftande miljöer och tid på dygnet. Ju fler dagar man har desto fler utflykter blir det och dessutom möjlighet till bildvisning av gjorda bilder.

Jag har bestämt mig för antingen helg eller utökad helg (3 dagar). Det blir nog inte Gävle utan kring Uppsala, kanske ner mot Stockholm. Det svåra är att hitta ett ställe där vi kan bo och hålla lektioner/bildvisningar samtidigt som det finns intressanta naturområden i närheten. Vi ska ju sitta i bilar under kursen. Dessutom måste det ligga hyfsat nära. Eftersom jag är noggrann vill jag åka ut och "reka" på platserna ordentligt i förväg.

En weekend (fredag - söndag) är ju för de flesta av oss ganska lätt att klara rent tidsmässigt.
på 3 dagar kanske man hinner med lite bilsnackeri på söndagen också.

Låter riktigt intressant, hoppas det blir en kurs ganska tidigt i vår och en (med lite fortsätningsstuk) i sommar :)

objernulf skrev:
Jag funderar på att hålla naturfotokurser i vår/sommar. Vad tror ni är lagom längd? Helg, 3 dagar eller en vecka? Med 3 dagar eller en vecka kan framkallning eller bildbehandling möjliggöra tidig feedback och bilddiskussion.

Tanken är att blanda teori/bildvisning med praktik ute i naturen. Gemensamt boende på vandrarhem.

Jag tror att det skulle vara mycket bra om man kunde få lite kritik på sina bilder och därigenom tror jag på en lite längre kurs, rimligt tror jag är tre dagar till en vecka.

/Johnny

Jag kan ev. fixa sovlokaler och lite konferensstuk på mitt extrajobb, Värmdö kommun dock.

Finns alla möjliga tekniska detaljer också, såsom projektor till dator, bärbara datorer mm.

// Jocke

Om vi istället hamnar mer mot Stockholm skulle jag kunna kolla med en skola för ev övernattning (sängar finns inte). Projektor finns där iallf samt skapliga lokaler att diskutera i.

Skolan ligger i Långbro park precis brevid fruängen.

/Johnny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar