Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
hålkamera
- Trådstartare tarot
- Start datum
perstromgren
Aktiv medlem
Har du alltså provat att bara göra ett hål i kamerahuslocket?
http://www.camerahacker.com/EOS_Pin-Hole_Lens/index.shtml
Varför blev det inte bra?
Per.
http://www.camerahacker.com/EOS_Pin-Hole_Lens/index.shtml
Varför blev det inte bra?
Per.
kiwawa
Aktiv medlem
Jag gjorde en själv av ett kamerahuslock och ett filmburkslock som jag smälte ett hål i, dock är det svårt att få hålet riktigt runt men det är ju lite av tjusningen att det inte blir så "perfekt".
Provade även folievarianten men den gick så lätt sönder.
Ska nu testa en annan variant som jag beställt från 3rd Eye Cameraworks som är "fabrikstillverkad" och där hålet är 0,3mm, brännvidd 45mm och f/153.
Provade även folievarianten men den gick så lätt sönder.
Ska nu testa en annan variant som jag beställt från 3rd Eye Cameraworks som är "fabrikstillverkad" och där hålet är 0,3mm, brännvidd 45mm och f/153.
perstromgren
Aktiv medlem
Va' kul att det går att räkna ut bländaren för en gångs skull!
45mm / 153 = 0.3 mm
Lite roar en nörd, jag vet...
Per.
PS. Fast att ge bländaren med tre värdesiffror är åtminstone en för mycket, kanske två. DS
green
Avslutat medlemskap
Klipp ut en bit plåt ur en ölburk, går lätt med sax. Så lägger du den mot bordet och trycker en nål tillräckligt hårt för att få en fördjupning men utan att det går hål - tryck ned nålen och rotera plåtbiten så blir hålet tillräckligt runt, att bara trycka får aluminiumet att spricka.
När du har en fördjupning på ena sidan har du fått en upphöjning på den andra, då är det bara att slipa fram hålet med ett fint sandpapper, och voila! ett litet runt hål med tunna avfasade kanter. Glöm inte att måla insidan svart.
Om du inte har möjlighet att bestämma håldiametern med projektor eller förstoringsapparat, eller med nån annan metod, så är det bara att pröva sig fram.
På det här sättet har jag gjort mängder av glaslösa objektiv till hålkameror som svalt allt från småbildsnegativ till 7x17"- blad.
Gr.
När du har en fördjupning på ena sidan har du fått en upphöjning på den andra, då är det bara att slipa fram hålet med ett fint sandpapper, och voila! ett litet runt hål med tunna avfasade kanter. Glöm inte att måla insidan svart.
Om du inte har möjlighet att bestämma håldiametern med projektor eller förstoringsapparat, eller med nån annan metod, så är det bara att pröva sig fram.
På det här sättet har jag gjort mängder av glaslösa objektiv till hålkameror som svalt allt från småbildsnegativ till 7x17"- blad.
Gr.