Annons

Hästhagar

Produkter
(logga in för att koppla)
Gå aldrig in i en hage med hästar utan att fråga hästägaren. Har själv pysslat med hästar i hela mitt liv och skulle aldrig våga mig in i en hage med hästar som jag inte känner. Man ska ha respekt för hästar. Alla är tyvärr inte av den rara, sällskapliga sorten.
Allemansrätt eller inte. Jag skulle inte våga mig på det och det säger kanske en del med tanke på hur länge jag hållit på med hästar.
Jag har blivit både jagad, biten och sparkad genom åren trots att jag alltid är försiktig och bara går in till hästar som jag känner.

Allemansrätten säger att man får så det finns inget som säger att man måste fråga ägarna. Dock är det ALLTID på egen risk.

Av respekt skulle jag fråga om hagen låg nära bostaden, annars inte.

Efwa skrev:
Allemansrätten säger att man får så det finns inget som säger att man måste fråga ägarna. Dock är det ALLTID på egen risk.

Av respekt skulle jag fråga om hagen låg nära bostaden, annars inte.

Nej, allemansrätten eller lagen kanske inte kräver att du måste fråga ägarna. Utan att ha gjort någon hundraprocentig enkät bland hästägarna så tror jag nog att man undrar nog vilka som rör sig bland hästar när inte ägaren är närvarande.
Det finns ju trots allt en del individer som skadar hästar och andra djur, personer som knappast frågar hästägaren i förväg.Så för att bespara både dig och hästägarna en del obehag om någon skulle undra vad du gör i hästhagen så kan det vara värt att kolla med ägarna i förväg.
Och som föregående talare varit inne på så vet man ju inte hur olika okända hästar reagerar. De är ju individer de också.

Kijana skrev:
Nej, allemansrätten eller lagen kanske inte kräver att du måste fråga ägarna. Utan att ha gjort någon hundraprocentig enkät bland hästägarna så tror jag nog att man undrar nog vilka som rör sig bland hästar när inte ägaren är närvarande.
Det finns ju trots allt en del individer som skadar hästar och andra djur, personer som knappast frågar hästägaren i förväg.

Visst är det så. Vi kan ju förutsätta att folk som gör hästarna illa knappast frågar, men en sommarhage ute i bushen är inte så farligt eftersom vi inte gör illa hästarna.
Men ingen tycker det är konstigt att man går genom stora hagar på sin vandring (därav allemansrättens syn på det hela, att röra sig fritt i skog och mark) Det har inte så mycket med om hästägarna vill det eller inte.

Respekt för ägare och hästar följer med lagen. Du gör det bästa du själv kan, och innefattar det att fråga hästägarna så är det jättebra. Jag skulle gärna själv vilja bli informerad.

Hade för länge sen en hingst som blev ganska folkilsken när sto't i hagen brevid var brunstig...och det fick ett par svampplockare befara, när dom klev in i hagen...lite löjligt var det, för det hade varit 100 meters omväg för dom att gå runt...

Som tur var så klarade dom sig oskadda, fast med hjärtat i halsgropen :)

Allamansrätten säger nog att du får gå in i en hage men att ställa sig där inne bland djuren och fotografera kan vara störande och då kan det vara mera tveksamt. Därför tycker iaf. jag att man först ska fråga djurägaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar