I princip så borde din utrutning vara god nog för att lyckas, men visst finns det vassare objektiv och även vassare hus som sätter lite bättre fart på af om man är intresserad av att lägga pengar på det.
50-150 har är lite känd för att ha haft frontfocus, så kolla att du inte har de problemet - testa även att lära dig hur ditt hus och ditt objektiv presterar ihop i olika af-moder, det kan finnas saker att göra där också. Jag kan inte D80, men på 40D så vinner man fart i af genom att köra enbart centrumpunkten för AF-servo (kameran tillåter sedan att focuspunkten vandrar mellan de osynlig punkterna innom spotmätningscirkeln). Testa, testa och testa - det går få den mesta utrustning att prestera vettigt om man bara lär sig utnyttja den maximalt.
Kolla bilderna som
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=79092 har tagit med samma objektiv som du - det ser ju rätt bra ut, iofs använder hon det utmärkta D300 huset vilket jag tror har bättre af, men ändå - objektivet är inte så dålig och D80 är inte heller så dålig!
Skall du ändå byta något så är det svårt att säga vad som ger mest, normalt sätt så objektivet viktigare än huset, men när det gäller af är det inte helt självklart. Ett 70-200 f/2.8 är självklart rappare i af (så länge det inte står tamron på det...) Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro är ju ett alternativ som om man får ett bra exemplar presterar klart bra - nackdelen är ju att det är tungt. Nikon saknar tyvärr ett bra 70-200 f/4 USM, men men försök lär dig att plocka ut max ur din nuvarande utrustning innan du bestämmer dig för att du behöver något bättre. Men är det så att du VILL köpa nytt så har jag full förståelse för det, men om det är bilderna som är det viktigaste så råder jag att försöka krama ut max ur det du redan har.