Advertisement

Annons

GX10 eller K10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

skarpedjup

Aktiv medlem
Är det någon i forumet som valt GX10 före K10D?
Isåfall varför? Finns det några skillnader som inte syns i specifikationen?
 
Supporten *har jag hört* ska vara sämre med Samsung, även firmware uppdateringar verkar vara mindre förekommande(har de äns fixat support för de senaste DA*?). Annars rent hårdvarumässigt är det ingen skillnad.
 
Har testat båda grundligt. Som tidigare inlägg säger: Ingen skillnad hårvarumässigt. Men håller med om att handgreppet på GX10 känns lite bättre.

Sedan finns det en viss skillnad i menysystemet där det är smaken som får avgöra. Mer struktur och logik, enl min åsikt i GX10.

Focus Trading som är generalagent har lagt ut firmware för GX10.

Kamerorna delar också samma nackdel vad gäller att det är lätt att bränna ut högdagrar vid lågt iso och få lite väl mörka skuggor. Men det kan justeras i personliga inställningar. Den sk "live-vitbalansen" är suverän på båda.

Något problem att köra DA-optik på GX10 upplevde inte jag. Pentaxen tog även Schneideroptik som följde med Samsungkameran. Kitoptiken är identisk förutom loggan och några smådetaljer. Smarta motljusskydd på båda.

Samma antiskaksystem som fungerar identiskt.

Pentax har 2 rawformat att välja emellan: PEF och DNG medan Samsung GX10 enbart kör DNG. Iofs ingen nackdel, men de filerna tar mer plats.

Alltså: jag kan inte se någon direkt vinnare här. Vad som talar för Samsungen är att man kan spara en tusenlapp i vissa affärer.

Men vill man ha Pentaxloggan så...

Båda kamerorna har en liten nackdel: Kör man Adobe Camera Raw så kan det bli lite besvär med högdagrarna IBLAND. Dock sällan med normalmotiv. Har funkar faktiskt medföljande rawkonverterare lite bättre.

Men båda kamerorna ger förbaskat mycket kamera för pengarna. Tror inte det finns så välbyggda och vädertätade kameror med så många smarta finesser i det här prissegmentet än just Pentaxen och Samsungen. Nikon D80 känns inte så gedigen. Ej heller Canon 400D.

Men som sagt var: Det är mina privata åsikter.

Mvh/Lennart
 
Photocon skrev:
Kamerorna delar också samma nackdel vad gäller att det är lätt att bränna ut högdagrar vid lågt iso och få lite väl mörka skuggor. Men det kan justeras i personliga inställningar.

Båda kamerorna har en liten nackdel: Kör man Adobe Camera Raw så kan det bli lite besvär med högdagrarna IBLAND. Dock sällan med normalmotiv. Har funkar faktiskt medföljande rawkonverterare lite bättre.

Med Samsung följer det med Samsung DigiMax Master råformatsomvandlare, med Pentax följer det med Pentax PhotoLab och PhotoBrowser. Jag har aldrig kört Samsungs råformatsomvandlare så jag har ingen aning i hur den står sig jämfört med Pentax Photolab.

Gällande högdagrar och skuggor så har olika råformatsomvandlare olika tonkurvor inlagda i kameraprofilen, med den som finns i LightZone så har jag minskat kontrasten i skuggorna - exempelvis (tog 2 sekunder och två klick att göra :) ). Kör man JPEG så kan det vara en fördel att minska kontrasten med kamerans kontrastreglage (kör man RAW så är det endast PhotoLab som läser bildparametrarna), men detta handlar ju också om tycke och smak vad man föredrar.

Hälsar
R
 
Photocon skrev:
Kamerorna delar också samma nackdel vad gäller att det är lätt att bränna ut högdagrar vid lågt iso och få lite väl mörka skuggor.

Adobe Camera Raws standardprofil för Pentax RAW är inställd på en hög kontrast vilket ger utbrända högdagrar och mörka skuggor. I RAW-filerna från kameran finns all information, så det är ingen nackdel i kameran utan nackdelen är Adobes profil.

Här finns en profil för Adobe Camera Raw som ger ett utökat dynamiskt omfång och mer täckning i hög- och lågdagrar jämfört med Adobes standardprofil för Pentax, dessutom ger profilen färger som är mer Pentax än Adobe:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=24508194&q=acr+profile&qf=m

Jag har flera gånger i detta forum visat på Adobes bristande anpassning för Pentax, och man bör vara medveten om att om man väljer Adobe så kan man behöva trixa lite för att få ut det bästa från kameran. Som tur är så finns det användare som har gjort detta trixande och lagt upp nya profiler på nätet som är mer Pentax anpassade. :)

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Hur får man in de i Bridge?

Hur gör man för att ladda in inställningarna i Bridge eller Lightroom?

Tack på förhand
 
I Photoshop går man in på "Settings" - "Load settings" och där kan man välja ladda in XMP-filen.
Hur man gör i Lightroom har jag ingen aning om. XMP-filen talar om för Adobe hur de ska behandla bilder. Adobe skapar XMP-filer för de RAW-bilder man bearbetar, men det går också att ladda in XMP-filer som utgångsvärden för flera bilder.
Adobe har ett support-forum för sina kunder.
http://www.adobe.com/se/support/forums/

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.