ANNONS
Annons

Gruppbilder på bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

omidino

Aktiv medlem
Hej

Jag ar en fråga angående värden på kameran när det gäller gruppbilder tex på bröllop inomhus både för kameran och blixten. Jag vill ha en krispigt bild med fina kontraster sen en annan sak jag vill ta en jämn och fint ljust när jag tar bild på ett stort lokal med blixt tex ett stort resturang med många gäster i tacksamt för svar.

kameran som jag använder är en canon 5D mark II objektiv 24-70mm L blixt 580 II

Mvh
Omid

Hej

Jag ar en fråga angående värden på kameran när det gäller gruppbilder tex på bröllop inomhus både för kameran och blixten. Jag vill ha en krispigt bild med fina kontraster sen en annan sak jag vill ta en jämn och fint ljust när jag tar bild på ett stort lokal med blixt tex ett stort resturang med många gäster i tacksamt för svar.

Kollade snabbt på en gruppbild jag fotade i höstas inomhus med två vanliga kamerablixtar; 1/60s f/4.5 ISO400. Det säger tyvärr ingenting om hur det skulle bli i ditt fall. Men gör så här om du inte vill ha något omgivningsljus med på dina gruppbilder: Kameran på manuellt, blixten på manuellt. Ställ tiden på högsta synctid som kameran klarar typ 1/200s eller liknande. Lägsta ISO och en bländare som ger en skarp bild, typ f/5,6. Variera blixtstyrkan tills det ser bra ut på kameradisplayen.

För att få en "krispig bild med fina kontraster" ska du mer fokusera på VAR du placerar blixtarna och mindre på inställningar i kameran. Ett enkelt sätt att få bra kontrast i bilderna är att börja med att flytta blixten från kameran. Ett vanligt ställe att placera blixten på är lite ovanför dig och till sidan.

För att få ett jämnt ljus i en stor lokal med blixt måste man reflektera blixtljuset i nåt, förslagsvis tak och hoppas på att det inte är färgat;)

För "lagom" stämningsfulla bilder kan man blanda blixtljuset med lokalens egna. Gör så här: Ställ kameran i manuellt läge och ställ in ISO, tid och bländare så att du underexponerar ca ett-två steg jämfört med vad ljusmätaren i kameran säger. Sätt blixten på auto och fota. På detta sätt får du med lite av omgivningens ljus samtidigt som motivet blir skarpt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar