Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grafikkort för Dell U2713H

Produkter
(logga in för att koppla)

ldn99

Aktiv medlem
Jag använder idag den interna grafikkortet i Intel Core i5-2500K Integrated HD Graphics 3000, men planerar köpa en ny skärm Dell U2713H. Såvitt jag förstår måste jag ha ett nytt grafikkort för att få upplösningen 2560x1440. Användningsområde är Lightroom och Photoshop. Helt ointresserad av spel. Jag funderar på ASUS Geforce GT 610 1GB
Vilket grafikkort och kabeltyp rekommenderar ni? Skall vara utan fläkt.

Jag hittar lite olika påståenden. Men jag hittar på flertalet sidor att Intel HD graphics 3000 ska stödja upp till 2560x1600 vilket är tillräckligt för den skärmen.

Frågan är om det finns rätt anslutningar från den? Antingen måste du använda Display port eller DVI dual-link.

EDIT: Tittar jag bak på mitt nuvarande moderkort med Z77-chipset så sitter det där bak enbart en displayport. Så på det bör det inte vara några problem.

På mitt gamla z68-kort så sitter det enbart HDMI. Vet inte hur det skulle bli på det.

Jag hittar lite olika påståenden. Men jag hittar på flertalet sidor att Intel HD graphics 3000 ska stödja upp till 2560x1600 vilket är tillräckligt för den skärmen.

Frågan är om det finns rätt anslutningar från den? Antingen måste du använda Display port eller DVI dual-link.

EDIT: Tittar jag bak på mitt nuvarande moderkort med Z77-chipset så sitter det där bak enbart en displayport. Så på det bör det inte vara några problem.

På mitt gamla z68-kort så sitter det enbart HDMI. Vet inte hur det skulle bli på det.

Moderkortet är Asus P8Z68-V LE anslutning för DVI-D och HDMI finns

Moderkortet är Asus P8Z68-V LE anslutning för DVI-D och HDMI finns

För HDMI kan jag inte svara på om det stödjer den tänkte upplösningen, det får du google dig till.

För DVI behöver du en Duallink-kontakt. På denna sida kan du se hur en sådan ska se ut:
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface#Dual-link_DVI

Har du en DVI dual link så ska den stödja upplösningar upp till 2560x1600.

Sen är frågan om hur bra det kommer gå med det inbyggda grafikkortet till sådana upplösningar. Det vet jag inte. Men nog bör det väl fungera tycker man.

Då jag kört upplösning 2560x1440 i några år nu på diverse 27" skärmar så har jag prova mig fram med lite olika grafikkort både på pc och mac.
I mitt fall så har HDMI aldrig kunnat leverera över 1920x1080 så du måste ha DVI och som tidigare nämnts så är det duallink som gäller, alltså dvi-d.
Fortsättningsvis så kulle jag absolut inte lita på något inbyggt grafikkort för fotografisk arbete. Min egna erfarenhet är att det kan skilja och svaja i hur bra dom levererar färger och hur konsekventa färgerna är, även om man har ett kalibrerat system.
Så i mina ögon är det ett dedikerat grafikkort som gäller. Det behöver absolut inte vara något "värstingkort" men om du lägger dig kring 500kr och uppåt så kommer korten leverera det som behövs. Här får helt enkelt plånboken bestämma. Du kan ju för säkerhets skuld dubbelkolla så att kortet stödjer din upplösning. Men vad jag vet så stödjer alla dedikerade kort idag 2560x1440 eller 2560x1200.

Vilket märke och modell du väljer, spelar i sig ingen större roll !

Då jag kört upplösning 2560x1440 i några år nu på diverse 27" skärmar så har jag prova mig fram med lite olika grafikkort både på pc och mac.
I mitt fall så har HDMI aldrig kunnat leverera över 1920x1080 så du måste ha DVI och som tidigare nämnts så är det duallink som gäller, alltså dvi-d.
Fortsättningsvis så kulle jag absolut inte lita på något inbyggt grafikkort för fotografisk arbete. Min egna erfarenhet är att det kan skilja och svaja i hur bra dom levererar färger och hur konsekventa färgerna är, även om man har ett kalibrerat system.
Så i mina ögon är det ett dedikerat grafikkort som gäller. Det behöver absolut inte vara något "värstingkort" men om du lägger dig kring 500kr och uppåt så kommer korten leverera det som behövs. Här får helt enkelt plånboken bestämma. Du kan ju för säkerhets skuld dubbelkolla så att kortet stödjer din upplösning. Men vad jag vet så stödjer alla dedikerade kort idag 2560x1440 eller 2560x1200.

Vilket märke och modell du väljer, spelar i sig ingen större roll !

Bara en rättelse, dvi-d är inte dual link. Dvi-d och dvi-d är två olika standarder. Båda kan vara och inte vara dual link.

Bara en rättelse, dvi-d är inte dual link. Dvi-d och dvi-d är två olika standarder. Båda kan vara och inte vara dual link.

Du har så rätt...jag menade dvi-dl.
D kan finnas i både singel och duallink.

Man får kolla noga på förpackningar...har själv råkat ta fel då jag varit minder uppmärksam.

För HDMI kan jag inte svara på om det stödjer den tänkte upplösningen, det får du google dig till.

För DVI behöver du en Duallink-kontakt. På denna sida kan du se hur en sådan ska se ut:
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface#Dual-link_DVI

Har du en DVI dual link så ska den stödja upplösningar upp till 2560x1600.

Sen är frågan om hur bra det kommer gå med det inbyggda grafikkortet till sådana upplösningar. Det vet jag inte. Men nog bör det väl fungera tycker man.

Asus hemsida för moderkortet:
Integrated Graphics Processor
Multi-VGA output support : HDMI/DVI/RGB ports
- Supports HDMI with max. resolution 1920 x 1200 @ 60 Hz
- Supports DVI with max. resolution 1920 x 1200 @ 60 Hz

Så det är nog klart att jag behöver ett nytt grafikkort. För GT610-SL-1GD3-L
Säger Asus hemsida:
Resolution
D-Sub Max Resolution : 2048x1536
DVI Max Resolution : 2560x1600
Interface
D-Sub Output : Yes x 1
DVI Output : Yes x 1
HDMI Output : Yes x 1
Så jag får anta att DVI är DVI dual link, annars skulle det alltså inte kunna visa upplösning 2560x1600. Enligt beskrivningen dock " optimized for smooth 1920x1080 streaming"

Asus hemsida för moderkortet:
Integrated Graphics Processor
Multi-VGA output support : HDMI/DVI/RGB ports
- Supports HDMI with max. resolution 1920 x 1200 @ 60 Hz
- Supports DVI with max. resolution 1920 x 1200 @ 60 Hz

Så det är nog klart att jag behöver ett nytt grafikkort. För GT610-SL-1GD3-L
Säger Asus hemsida:
Resolution
D-Sub Max Resolution : 2048x1536
DVI Max Resolution : 2560x1600
Interface
D-Sub Output : Yes x 1
DVI Output : Yes x 1
HDMI Output : Yes x 1
Så jag får anta att DVI är DVI dual link, annars skulle det alltså inte kunna visa upplösning 2560x1600. Enligt beskrivningen dock " optimized for smooth 1920x1080 streaming"

Har du en tajit budget så funkar det kortet.
Men jag hade nog känt mig tryggare med.t.e.x ett 630 av valfritt märke. Men det bara min personliga åsikt. Vad gäller duallink så har precis som du själ antar alla kort med stöd för 2560x1600 duallink i porten. Det är egentligen kabeln / skärmen som styr det, i de fall man använder dvi gränssnittet.

Sent from my HTC One

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar