Annons

Grådaskiga bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Rumpnissa

Ny medlem
hej!
Jag går just nu en fotokurs på gymnasiet och fotar med en Olympus OM1 från 1978. När jag framkallar blir bilderna grådaskiga istället för svart/vita. Filmen vi använder är 400 Asa (eller Iso).

Vad kan jag göra för att få större kontraster tekniskt när jag fotar? Vi framkallar allt själva.

Har någon ett litet tips?

Tack!
//Elin

Förläng framkallningstiden så ökar kontrasten i negativen (om det är dom som är kontrastlösa). Använder du fotopapper av normal gradation eller filter ca 2-3, och bilderna blir grådaskiga, så är det negativen som är fr mjuka och kontrastlösa. Om negativen inte är allt för mjuka kan du prova att kopiera med kontrastrikare filter (3,5-5) eller använda papper med hårdare gradation. Då blir bilderna inte så grådaskiga. Men hjälper inte det är negativen allt för mjuka och då krävs längre filmframkallningstid.

tack för hjälpen!
jag vet inte riktigt vilken film vi använder, läraren fixar och klipper till. Ska prova med lite längre tid.

Jag läste för ett tag sedan om en som använde multigrade papper men inte visste att man då måste ha filter i förstoringsapparaten (beroende på vilken kontrast man önskar). Men detta borde läraren informerat om väl.
/tj

Exponera efter skuggorna och framkalla efter högljusen!

Bra tips, men såklart förenkling av en långt mer komplicerad process.

Läs det som finns om zoonmetoden på internet vetja;)!

MVH Niclas,

Det skulle kunna vara ströljus som kommer in i kameran eller vid framkallningen? Detta kan man se på negativen men då måste man veta vad man letar efter och hur det ser ut.
/tj

vanligt nybörjarfel

Ett vanligt nybörjarfel är att man belyser pappret för lång tid och sedan avbryter framkallningen innan bilden är klar, resultatet blir kontrastlösa bilder.

Re: vanligt nybörjarfel

Tonyeagle skrev:
Ett vanligt nybörjarfel är att man belyser pappret för lång tid och sedan avbryter framkallningen innan bilden är klar, resultatet blir kontrastlösa bilder.

Ja det kan du ha rätt i men det ska i så fall vara om man tar upp bilden under första halvan av framkallningstiden? Tar du t.ex upp den efter 1½ min när tiden ska vara 2½ så blir kontrasten snarare högre eftersom högdagerdetaljerna inte är utframkallade förrän efter full tid medan skuggorna är i princip "klara" efter 1½ min.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto