Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glasade eller oglasade ramar?

Produkter
(logga in för att koppla)

naylor83

Aktiv medlem
Jag har sökt igenom de diskussioner som handlat om diaramar och har hört en del olika åsikter om detta. En del menar att glasat ska man inte använda för då kan filmen ta skada. Jag har också hört (läst) att oglasat är dåligt om man ska visa på duk, då bilderna kan bli "buktiga". Hur allvarliga är dessa båda problem?

Glasade ramar ökar risken för mögel på bilderna.

Tittar du mycket på bilderna i projektor så kan glas vara motiverat på så sätt att det sprider värmen bättre över diat.

Skickar man iväg bilder för tävlan eller liknande och det är original så skyddar glaset bilden bättre än utan.

För en stunds tittande hemma i projektorn glasar jga inte.

Bilder som är VIKTIGA FÖR MIG som ska hanteras av andra brukar jag glasa inför tävlingar... sedan åker glaset bort igen.

Man klarar sig rätt bra med viss glaslös ram. Jag har provat olika.

Man kan glasa bilderna om man visar offentligt på stor duk, på så sätt får man skärpa över hela bilden. Men det är ett stor arbete att få bort allt damm, och glasramar är dyra.
Jag håller helt med Erik's beskrivning ovanför.

Jag använder GePe's 3mm ramar utan glas, men med metallmask. De vanliga har ingen metallmask.
De är litet dyrare än de vanliga glaslösa ramar, men har en stor fördel. Jag har märkt att bilderna buktar relativt litet, och metallmasken gör att man får man en härlig skarp bildkant på duken.
Bilderna fästes i 2 slitsar, en ovanför och under. Fritt på sidorna och hörnen, vilket gör att bilden kan utvidga sig åt alla håll och buktar på så sätt mindre än med andra glaslösa ramar. Tack vare slitsarna kan jag justera bilden något för att få en rak horisont ifall jag har missat på den punkten. Det är viktigt av skärpesynpunkt att man använder samma sorts ram i hela magasinet och att ramen är 3 mm tjock samt att projektorn står helt vågrätt,
d v s att man inte vinkla upp den med hjälp at skruvfötterna, vilket man tyvärr ser alltför ofta. Det är också viktigt att diakassetterna har funnits ett tag i visningsrummet, så att bilderna har hunnit anpassa sig till rumstemperaturen. Projektorn måste även ha en bra fläkt så att den inte bli för varm under visningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar