Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glappande glugg

Produkter
(logga in för att koppla)
Köpte en ny Eos 1D Mark III och en ny glugg EF 70-200 2,8L IS USM, när jag kommer hem och ska börja fota så uptäcker jag att det glappar mellan objektiv och kamerahus, har alldrig råkat ut för detta tidigare och undrar om någon annan känner till problemet?

/Tobbe
 
Ja den sitter på plats, problemet är att det är så glappt att om jag håller kameran med objektivet nedåt och skakar kameran så hör man hur det låter klick klick, jag pratade med Canon på fotomässan och dom sa att så ska det inte vara utan skicka in kameran till verkstan.
Jag försökte reklamera gluggen/kameran 2 dar efter jag köpt kameran till Fotokumgen där jag köpte det hela, svaret jag fick var att det är inget fel alla glappar lite, när dom fick ta fram en annan kamera så visade det sig att den inte glappade alls, trots detta så ville dom inte reklamera. Dåligt tycker jag.

/Tobbe
 
Tack Kent för tråden, jag hittade inte den tidigare när jag sökte på glappande optik.
Jag är dock osäker på mitt glapp eftersom dom flesta pratar om ett cirkulärt glapp, och ja det har jag på alla mina objektiv och har betraktat som helt normalt, det glapp jag har och inte gillar är i sidledtyp om man vickar på glugen och det är ganska mycket (allt är relativt) låtet klonk klonk.
Jag ska nog be en verksatd titta på det och hoppas att man inte blir av med kameran 2 månader.

/Tobbe
 
Det är ju vansinne att du ska behöva skicka iväg nya grejer till verkstad för att det inte verkar vara som det ska. Om jag vore du skulle jag åka till fotokungen igen och vägra gå därifrån förrän dom låtit dig reklamera grejerna. Det är en rätt du har enligt konsumentköplagen. Stå på dig!

/Fredrik
 
Hej!
Eftersom jag har haft mitt hus lite längre än dig, jag levde i tron att det ska vara så med canon. Mitt hus tillsammans med objektivet ska skickas in på service (kostnadsfritt).

Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.