Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glömda bilder suger!!

Produkter
(logga in för att koppla)

dalgren

Avslutat medlemskap
Har funderingar runt alla bra album som efter sin nedåtvandring i galleriet lätt faller i glömska. Jag tycker att dessa album förtjänar ett bättre öde! Jag ser då och då att gamla bilder kommer tillbaka i nya album(har själv gjort detta vid något tillfälle), men jag tycker att det borde kunna lösas på ett bättre sätt, eller???Skulle inte de äldre albumen slumpvis kunna "poppa upp" i galleriet tillsammans med de nya?Kanske kunde de ha ett eget galleri........vad säger ni??Jag tycker iallafall att någon sorts modifiering borde göras.

Håller med, album har börjat missbrukas lite nu för att man skall komma med ofta och högt i den där listan (vi ser er...) Förslaget att uppdatera modifieringstid varje gång man lägger till fler bilder i sitt album tror jag också kommer trixas med tyvärr; man kan flytta in och ur bilder för att få upp albumet.

Vad tror ni om att:
A) man får välja om ens album skall kunna betygsättas/kommenteras. Få album är ju av "svit"-karaktär som kan bedömas som helhet. Det blir en ny "Senast inlagda album för bedömning"-lista. Att lyfta fram album som är tänkta som sviter odyl har ju efterfrågats av er.

Vissa publicitetshungriga kommer säkert klicka i "Kan kommenteras: Ja" på sina album bara för att komma med i den där listan också, men då får ni väl vara hårda i kommentarerna om det inte är en bra svit...

B) Vi ersätter "Senase inlagda album"-listan med länkar till "Kommentera nya"-funktionen istället, som ju är det bästa sättet att se alla nyinkomna bilder.

C) Vi gör en "Lista slumpvalda album"-länk

Låter utmärkt! Fixa också gärna en "läs senaste albumskommentarer" samtidigt! När kommer ni förresten att börja med de utökade medlemsskapen (eller vad de nu ska kallas)? Återigen vill jag också passa på att berömma er som jobbar med fotosidan - ni gör ett fantastiskt jobb!

Hälsningar
Fredrik

På galleriets förstasida till vänster står det ett antal funktioner. Över "Alla medlemsalbum" kunde ni lägga till "Alla medlemmar". Som det är nu får man söka efter medlemmar - men det kunde varit roligt att snabbt hitta fram till vem som är medlemmar (se en icke namngiven norsk sida...). Här kunde ni till varje medlem få fram info som: län, antal bilder, antal album och senast inloggad.

Dessutom: saknar i albmuet antal gånger det visats som ni har på bilderna.

Tycker förslaget med att kunna läsa senaste albumskommentarer är ypperligt.

En del av detta har jag redan pratat med David om över e-post. Men det är kanske flera medlemmar som också tycker om mina förslag.

fotohälsningar
Terje

En idé till på en sådan medlemslista: det kan där också vara fint att få veta när medlemmen senast fick en kommentar till bild eller album. Kanske det kan underlätta att lyfta fram igen bilder som hamnar i glömskan.

Letar själv upp äldre bilder med jämna mellanrum, tycker det är fruktansvärt synd när bilder "försvinner".

fotohälsningar
Terje

Nämnda förslag tycker jag är mycket bra.
Låt albumen få mer tyngd än de har idag och en medlemslista saknar jag också.

Utöver att jag använder "slumpvis-funktionen" för att fånga upp äldre bilder så söker jag ibland upp några av mina "favoritfotografer" och då saknar jag funktionen "senast inlagda bilder" från denna fotograf som jag skulle uppskatta. Kanske denna funktion skulle få plats i medlemslistan.

"Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre" men jag kan förstå att ni redan har ett antal nya funktioner på gång och därför avvaktar jag med spänning på de nya funktionerna som inte bara handlar om olika typer av medlemskap, eller hur ?

Mvh Björn S

Tummen upp från mig också för nämnda förslag. Jag tycker också att det är ledsamt med bilder som faller i glömska och hoppas detta ska lösa sig.

Björns förslag rörande senaste bilder från favoritfotograferna är också bra!

När det gäller "glömda bilder" är allt som kan lyfta fram dem bra men ett annat och enligt mig betydligt större problem är att merparten av de nya bilderna får så få kommentarer. Flera nya "hyfsade" bilder får nästan inga kommentarer vilket är lite synd då meningen med fotosidan först och främst är att få kritik på sina bilder.

Men att alltför få medlemmar, i förhållande till antalet nya bilder, faktiskt tar sig tid och kommenterar andras bilder kanske är svårare att göra någonting åt och den frågan kanske inte ens hör hemma i den här diskussionen....

/ Fredrik

Jo - en sådan sökfunktion skulle nog också vara bra....

/ Fredrik

Om man å ena sidan betänker hur många nya bilder som läggs upp så är det klart att gamla bilder lätt faller i glömska. Jag skulle därför vilja se fler funktioner för att koppla ihop kommentarer till kommentatorns egna bilder för att på det viset premiera givandet av kommentarer (lät krångligare än tänkt).

Kanske en funktion av typen "bilder nyligen upplagda av personer som kommenterat mina bilder (album)".

Eller varför inte lista bilder från personer som kommenterat en av mina egna bilder.

Och så vidare...

/Mille

En fråga..

Om jag byter ut en av mina bilder i albumet mot samma fast med en liten förändring, tex en annorlunda beskärning...kommer då min bild/mitt album betraktas som nyupplagt??

/JP

Laddar du upp en ny bildfil på samma plats där den gamla ligger så blir bilden/albumet inte betraktat som nyupplagt är min egen erfarenhet när jag gjort detsamma.

Vill du göra någon uppmärksam på ändringen får du lägga in en egen kommentar som då syns i "kommentarslistan". Bra också när man byter en bild att nämna detta i bildtexten om det är något som har koppling till de gamla kommentarerna som ligger kvar.

Hälsningar Björn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar