ANNONS
Annons

Glöm profsminoltahus

Produkter
(logga in för att koppla)
well bara o konstatera att Konica Minolta/Minolta eran är slut. Helt slut.

Frågan är om inte sony trots allt gör rätt... Idag är det bara Canon och Nikon som har hela registret från instegsmodeller till rena proffshus. I takt med det digitala intåget så öppnades en helt ny värld för alla amatörer som nu vill ta steget upp till en systemkamera, men varken har råd/vill lägga större pengar på det. Man får ju trots allt bra grejor idag för mellan 6-7 tusen! Om sony då nichar sig till en målgrupp som samlar upp alla dessa och satsar på fräck design, gör bra saker till billigare pengar så kommer dom nog ta stora andelar på marknaden. Kanske företag som Olympus, Pentax och några till får börja jobba på lite...

Tiden får utvisa, men troligtvis begravdes en haltande sjukling när Sony tog över Konica Minolta.

Jag gråter. Den dagen jag vill byta upp mig ser jag inte fram emot...
Hoppas Sony ångrar sig... :(

Ja, det är tragiskt men vi kan tyvärr bara titta på.

Undrar hur tredjepartstillverkare av optik ställer sig till befintliga KM-kameror.
Man kanske ska beställa sitt Sigma 18-50/2,8 som jag funderat på länge så det inte hinner gå ur produktion hos Sigma?

Det spekuleras för mycket tycker jag. Den som startade tråden hade "läst mellan raderna" i en artikel som också "läst mellan raderna". Som han själv sa så hade inte fått några egna svar från Paul Genge trots försök. Vad man säger är att man ska droppa viss befintlig optik, vilka då kan man undra. Det är ingen som sagt att man inte ska fortsätta tillverkning av G-optik. Vad det gäller kamerahus så nämner man ytterst vagt om det första huset som ska släppas. Det är så här rykte startar och blir en sanning. Den dagen Sony själva går ut med information om deras nya och framtida line-up och dessutom presenterar specifikationer, då är det sanning. Skulle det inte passa mina krav på kamerahus vid eventuell uppgradering, då får jag helt enkelt se mig om efter annat.

mvh/Ove

Allt detta pga följande citat...

"However, it has revealed that the camera will boast a Dynax A-type bayonet lens mount. Sony also says that it is working on 'overall product miniaturisation' and that the camera will use one of Sony's own CCD or CMOS sensors."

Jag tycker det låter som finfina nyheter. Det här är nog vad som behövs för att ta fotografin till "next level".

Sen kommer säkert många fotografer födda förra årtusendet att vilja ha kameror som ser ut som "kameror" och väger många kg (!), men var säker på att nya generationer kommer att uppskatta den tillverkare som verkligen drar nytta av allt som elektronik och digitalteknik kan prestera.

Och, som jag skrev för åtskilliga år sedan, det är inte troligt att det är någon av de gamla tillverkarna som leder den utvecklingen.

Då gissade jag på Samsung eller LG, men varför inte Sony...

Hade datorindustrin varit lika trög som fotoindustrin hade våra hemdatorer varit stora som kylskåp istället för en MacMini.

tycker fortfarande att det är märkligt att Minolta gav upp så lätt.
Inte minst med tanke på historien.
men ja, sånt är livet.

Sonys chef i Tyskland hade ju sagt i en intervju i en Polsk tidning att proffssegmenet inte var aktuellt för Sony, de skulle inrikta sig på "konsumentklassen", hittar inte länken men den finns där på samma sajt.

js1 skrev:
Ja, det är tragiskt men vi kan tyvärr bara titta på.

Undrar hur tredjepartstillverkare av optik ställer sig till befintliga KM-kameror.
Man kanske ska beställa sitt Sigma 18-50/2,8 som jag funderat på länge så det inte hinner gå ur produktion hos Sigma?
Sony har ju ända sen i somras när första ryktena kom ungefär försäkrat att dom kommer fortsätta med Alpha-bajonetten, så varför skulle Sigma mfl. lägga ner?

f.ö. tror jag Sony förlorar på att inte släppa något lite mer avancerat hus senare, det är nog många som vill byta upp sig, kolla bara på canonanvändarna när det släpps en ny, t.ex. 30D;
"Säljes: 20D
Säljes: 20D
..."

Detta är så typiskt för dagens snabba Internet värld, några sitter på en engelsk pub, tar några biror, grannen bredvid skickar iväg, på mobilen, vad han tror sig ha förstått, till forumet till DPREVIEW GB.
Alkohol har i alla tider fått en story, att bli fantastisk, när det egentligen är rent runtsnack!

Sony skulle inte satsa på en pro D-SLR?
Kolla in på filminspelningar, vilka lätta (ja, ganska iaf, ha-ha) filmkameror som används "outthere"!
Canon eller Sony, det är vad som används!
Varför skulle inte Sony lyckas även inom den ökande marknaden för D-SLR, då med en instegsmodell, flera mellanmodeller, kanske därefter då bara med en pro modell.
En förminskning av D-SLR, ser jag som ett suveränt drag, vem vill ha stora D-SLR, när man kan få mindre, med samma prestanda eller ännu bättre prestanda.
Idealet vore en D-SLR i storlek, med en A-SLR, Olympus OM1, den var på sin tid en trendsättare.
Alla de andra tillverkarna började senare oxå tillverka kompakta systemkameror.
Elektroniken kan göras mycket liten, i en D-SLR, ännu mindre än det mekaniska i gårdagens mekaniska A-SLR.

Dynax/Maxxum/Alpha optik bajonetten blir kvar, självklart, det finns redan miljoner användare.
Den nya Sony Alpha ?D, bör bli en K-M 5D, i grunden, men troligen förminskad.

Sony kommer säkert att "röra om" i den D-SLR världen, små kompakta D-SLR, med prestanda.

larsborg skrev:
Detta är så typiskt för dagens snabba Internet värld, några sitter på en engelsk pub, tar några biror, grannen bredvid skickar iväg, på mobilen, vad han tror sig ha förstått, till forumet till DPREVIEW GB.
Alkohol har i alla tider fått en story, att bli fantastisk, när det egentligen är rent runtsnack!

Sony skulle inte satsa på en pro D-SLR?
Kolla in på filminspelningar, vilka lätta (ja, ganska iaf, ha-ha) filmkameror som används "outthere"!
Canon eller Sony, det är vad som används!
Varför skulle inte Sony lyckas även inom den ökande marknaden för D-SLR, då med en instegsmodell, flera mellanmodeller, kanske därefter då bara med en pro modell.
En förminskning av D-SLR, ser jag som ett suveränt drag, vem vill ha stora D-SLR, när man kan få mindre, med samma prestanda eller ännu bättre prestanda.
Idealet vore en D-SLR i storlek, med en A-SLR, Olympus OM1, den var på sin tid en trendsättare.
Elektroniken kan göras mycket liten, i en D-SLR, ännu mindre än det mekaniska i gårdagens mekaniska A-SLR.

Dynax/Maxxum/Alpha optik bajonetten blir kvar, självklart, det finns redan miljoner användare.
Den nya Sony Alpha ?D, bör bli en K-M 5D, i grunden, men troligen förminskad.

Sony kommer säkert att "röra om" i den D-SLR världen, små kompakta D-SLR, med prestanda.
Gör du små kameror får du ju snåla in på ergonomin, mindre kameror = mindre knappar, jag har hellre en skön lite större kamera (7D/5D) än en pytteliten kamera med pyttesmå knappar där dom flesta funktioner behöver en massa menybläddring.

Jo, självklart, små kameror har sina nackdelar, men det är inte i den storleken, som Olympus OM1 klassar in i!
Så, liten var ändå inte!
Men, ställ den bredvid en Canon 5D, det är skillnad det!
K-M 7D/5D är nära idealet, även Canon 350D.

larsborg skrev:

En förminskning av D-SLR, ser jag som ett suveränt drag, vem vill ha stora D-SLR, när man kan få mindre, med samma prestanda eller ännu bättre prestanda.Idealet vore en D-SLR i storlek, med en A-SLR, Olympus OM1, den var på sin tid en trendsättare.

En av de största orsakerna till att jag valde KM D7D var storleken på kamerahuset och att jag slipper in och rota i menyer för det dagliga fotandet.

Canon 300/350 torskade på storleken, lillfingret hängde ju under kameran, menyerna och sökaren. Nikon D50/D70s på sökaren och att de inte låg lika bra i min hand. Då ska ni veta att jag har inga stora händer, 9/L-storlek i Handskar.

Vad jag glömde säga i ovanstående inlägg är att jag vill inte ha någon miniatyrkamera även om det är tekniskt möjligt.

Vi får väl vänta och se helt enkelt. Min D7D kommer räcka ett bra tag till för mig, är en jäkligt bra kamera.
Hoppas Sony utvecklar systemet med tiden iallafall _om_ de nu endast satsar på enkelare modeller i början för att skaffa nya kunder snabbt (eller nåt).
Vore trevligt att slippa byta system om några år :)

Ha det finemang

-------------------------------------------------
Erik Schalin skrev:

Fel tempus, är
Den användes igår, funkar finfint efter drygt 20 år.
-------------------------------------------------

Var!
Med tanke på när den lilla rackaren till systemkamera lanserades, 70-talets början, ha-ha!

Är, kommer att vara, en finfin kamera, min OM-etta är över trettio är ung.
Sony kommer säkert att få alla andra kameratillverkare, att minska ner storleken både på kamerahusen och optiken.
Fjuttiga knappar och oläsliga menyer fungerar inte längre, utan små rattar och vred kommer tillbaka.
Det är min tanke, inte helt fel, hoppas jag.
Vem som helst, med små eller stora händer, hanterar en OM-etta, för att ha något att jämföra med.
Många andra kameror från Minolta, Pentax och Nikon är lika kompakta, men ändå lätta att arbeta med.

Jag var en gång i tiden beredd att offra vänster hand för en OM-1, åtminstone en tumme... eller en nagel då. Kompisen hade en och den var underbart skön att klämma på. Kameran alltså. Så småningom köpte jag en Konica TC och den lever än. Tillverkad runt 1975, då den blev årets kamera.

Är det inte otroligt att en sprillans ny Nikon D70 eller Dimage 5D ser nästan exakt likadan ut efter så lång tid? Är det inte fler än jag som förvånas över att fotografernas fackföreningar tillåter fotograferna på t ex OS att springa runt med flera tiotals kg kameror runt sina veka nackar?

Givetvis går det att bygga en mycket mer ergonomiskt riktig konstruktion utan att bilderna behöver bli ett dugg sämre. Ser med spänning fram mot vem som blir först med att verkligen utnyttja alla fördelar som digtalteknik ger.

Om det sedan blir så att konsumenterna får den först och proffsen lånar av konsumenterna så må det väl vara hänt.

HDFS) (KGS skrev:
Är det inte otroligt att en sprillans ny Nikon D70 eller Dimage 5D ser nästan exakt likadan ut efter så lång tid?
Nästan exakt likadan ut som en OM1 var nog kvällens största överdrift KG:)Utseendet på en kamera spelar för mig idag ingen roll, den ska vara go att använda & tillfredställa mina krav. Vill jag ha nåt snyggt så köper jag en M2:a eller nåt liknande...

För övrigt så kan jag hålla med dig om att vi nog är lite konservativa i vårt förhållande till hur en modern kamera ska byggas men för egen del så är jag faktiskt bara intresserad av ergonomi & bildkvalite, ska dessutom trivas med kameran i fråga.

Kameran ska för mig vara förhållandevis stor, typ D7D, men vikten får gärna hållas nere, inom rimliga gränser då förstås...

Har inget behov av att gömma kameren, då tar jag kompakten...

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar