Annons

Glöm profsminoltahus

Produkter
(logga in för att koppla)
-------------------------------------------------
Henrik Sandström skrev:

Jag struntar i om Sony gör en magisk kamera om fem, tio år. Jag undrar vad de gör i augusti.

-------------------------------------------------

Jasså!
I aug/sep tar de första steget in i D-SLR världen, därefter måste väl deras fortsatta ambitioner vara viktigare.
Utvecklingen går vidare, få får till en dunderhitt på första försöket.

Svårt

Jag är en ren amatör.

Men jag hadde en Dynax sp, som jag gillade.

Nu köpte vi en Dimage Z5:a.
En smidig kamera med fin Zoom och macro, men den är trögare än sirap, ska jag fota min dotter tex som är ca två år går det inte, för när jag har låst fokus, då har hon klivit ur bilden och står bakom mig!

Den är fullständigt omöjlig att ta ögonblicks bilder!

På Dynaxen tröck jag på avtryckaren och den tog kort, det gör inte Z5:an.

Jag gillar inte att bläddra menyer, jag vill ha en knapp för varje funktion!

Det går inte att foto rinnande vatten mjukt, utan att bilden blir kritvit.

Jag skulle vilja ha en kamera som Dynaxen, men utan att behöva byta en massa objektiv.

Finns den kameran än?

Re: Svårt

spett och slägga skrev:
Jag skulle vilja ha en kamera som Dynaxen, men utan att behöva byta en massa objektiv.

Finns den kameran än?

En DSLR vilken som helst. Man måste ju inte byta objektiv om man inte vill.

En DSLR med nån superzoom 18-200 mm eller liknande ger ju snabbheten som du vill ha, och så kan du ta många olika slags bilder med objektivet. Objektivet är väl inte det bästa i så fall, men det är det ju inte på kompaktkameror med superzoom heller.

Helt rätt, en zoom som täcker det område man oftast fotar inom räcker mycket långt. Sen kan man ha nåt specialobjektiv för särskilda situationer/ändamål.

Faller jag för DSLR-frestelsen ska jag ha en superzoom som "normaloptik" och förmodligen byta glugg väldigt sällan. För de ändamål jag använder mina bilder tror jag en sån duger fullerväl. Fast å andra sidan, hornen börjar lätt växa o man letar fel o sen sitter man där med värsta lyxoptiken och ingen Ferrari att åka runt i.

Okej.

Men vad är DSLR, och vilka kamera modeller är sådana?

Z5:an har 35-420mm vilket är bra, men jag skulle nästan vilja ha ännu mera zoom!

såg en fågelkikar tub med inbyggd digitalkamera, men den var äckligt dyr...

Senast ändrad:
spett och slägga skrev:
Okej.

Men vad är DSLR, och vilka kamera modeller är sådana?
DSLR är den engelska förkortningen för digital enögd spegelreflex, m.a.o. en digital systemkamera som vi är vana att se de analoga dito.

Om du har objektiv kvar från din Dynax så passar dessa på Konica Minoltas digitala systemkameror Dynax 5D & 7D, de kommer även att passa på de systemkameror Sony släpper framöver.

Att få det omfång du har på din nuvarande digitalkamera med endast ett objektiv på en DSLR är inte att tänka på, då måste du ha fler objektiv.

//Larsa

Re: Svårt

spett och slägga skrev:

Finns den kameran än?
Sony R1 kanske skulle kunna vara en kandidat. Mycket sympatisk kameraidé, som tyvärr ligger lite högt i pris.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar