Annons

gjuta med lera och epoxyputty.

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Hejsan.
Jag undrar en sak: Det finns en typ av vit len lera som härdar när man stoppar den i ugnen.

Om du mixar den med expoxyputty torde den bli ganska hård och flexibel eller hur?

Borde man inte då enkelt kunna tillverka ett gäng coola grejer typ horisontalgrepp jag sett här på fs... bara en tanke.

Tror ni det håller?

Antar att du menar Cernit som kan härdas i ugn. Visst kan man väl tillverka ett horisontalgrepp av det - om du anser att du har nytta av ett sådant, har bara sett det användas till mellanformatare och Linhofs 9x12 Technica......ja, och så Speed Graflexkameror som alla reportrar i USA hade på 30- och 40-talen
Det skulle nog även gå att tillverka ett vertikalgrepp men det blir väl litet knepigt med överföring för avtrycket - om man nu inte bakar in en trådutlösare i smeten...
Under alla förhållanden är ju Cernitleran (ja, lera och lera, det är väl egentligen en plast) tämligen billig så att det går väl alltid att försöka, håller gör den definitivt, i synnerhet om du armerar den med något, glasfiberfibrer eller tunn koppartråd/liknande.
Us

hailstorm skrev:
tack grabbar.
Det var precis vad jag menade...

Då bär det av till min spektrum-butik... WOOOHOOO =)

annars finns det väl någonform av Plastic Padding med glasfiber strån i, borde bli starkt, och möjligt att slipa... sen spalckla med vanlig PP och klä/lacka...

/b

Icke "gräddad" cernitlera mjukar upp plast. Inte sådär direkt men om det ligger emot ett tag. Tror att leran slutar med detta när den gått en omgång i ugnen.
Hur det blir att blanda i epoxi vet jag inte. Tänk på att epoxin är bearbetningsbar i en sisådär 20 min om du inte väljer snabbepoxi. På dessa 20 min ska du blanda in epoxin ordentligt i den inte allt för "flytande" leran och sedan forma ditt grepp.
Jag skulle nog göra grepper i cellplast och sedan plasta (laminera) med epoxi och glasfiberväv och sedan spackla och måla.

Jag har gjort en trådutlösare till min kompakt men då stod en järnplåt för funktionen och hållbarheten medans leran bara stod för passformen. Med bara cernitlera hade den nog gått sönder...

Grimmer skrev:
Jag har gjort en trådutlösare till min kompakt men då stod en järnplåt för funktionen och hållbarheten medans leran bara stod för passformen. Med bara cernitlera hade den nog gått sönder...

Har du någon bild på ditt bygge så man kan se hur det blir med lera?

Tyvärr grabbar... det blev inget av det... har just lagt ut 9k på en kamera och man vill inte riskera att tappa den i backen pga ett löjligt hemmabygge.

peace out.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar