Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Givna och fådda kommentar i siffror

Produkter
(logga in för att koppla)

ulricahdesign

Aktiv medlem
På min sida har jag ju en lista på hur många kommentarer jag givit, fått och svarat på.. det har ju alla :)))

Här kommer förslag ifrån mig.. vilket jag VET att andra också gett förslag på direkt till redaktionen också..

Ta bort siffrorna, men låt själva länkarna finnas kvar.

Givna kommentarer
Erhållna kommentarer
Svar på kommentarer

eller dylikt... men skippa siffrorna... en hel del irritation om kommentarsfiske och sånt skulle nog försvinna då.. lite kanske i alla fall... eller vad tror ni?

Ja detta har önskats av flera.

Jag tror iofs inte det är räknarna i sig som leder till det man kallar röstfiske, men de tillför egentligen inte något direkt heller.

Att man får fler kommentarer om man är aktiv och kommenterar andras bilder är ju helt klart. Jag körde en runda i helgen (för att testa systemet, och för att det är kul). Det var både negativa och positiva kommentarer, och fick då en hel del tillbaka också - negativa som positiva. (Och ingen vart sur på min kritik)

Det där är iofs då ett slags röstfiske - men inte av den negativa sorten anser jag. Jag antar det som anses negativt är om man framstår som att ha en medveten strategi att bara sprida ut massor av rosor, för då vet man att man får också rosor tillbaka (om det nu är det man vill ha). Det är en svår gränsdragning.

Nå - är det någon som INTE håller med om att räknarna inte tillför något?

Det enda jag kan tänka mig är att man kan se om man fått in några nya, om man inte har Bevakning på nyakommentarer, genom att komma ihåg antalet kommentarer man fått. Men då räcker det att ha dem på den egna sidan, inte publika profilsidan.

clindh skrev:

Det enda jag kan tänka mig är att man kan se om man fått in några nya, om man inte har Bevakning på nyakommentarer, genom att komma ihåg antalet kommentarer man fått. Men då räcker det att ha dem på den egna sidan, inte publika profilsidan.

Det låter bra. På sin egna sida kan man ju ha hur mycket information som helst, det är ju bara jag själv som väljer då vad jag vill ha ut av det.

Jag vill gärna ha kvar siffrorna så att jag ser om jag har fått några nya kommentarer sedan sist. Fast de behöver kanske inte visas för alla om det finns några som tycker att det är ett problem.

Håller med om de siffrorna. Bra att se nya kommentarer, men onödigt att visa siffran för andra.

Och när siffror ändå pratas så passar jag även på att önska in en tidigare önskan här med. Nämligen, bort med fotografens skrivna foruminlägg från profilen också, både siffran och möjlighet att läsa dem av andra från fotografens profil.

lottawe skrev:
Och när siffror ändå pratas så passar jag även på att önska in en tidigare önskan här med. Nämligen, bort med fotografens skrivna foruminlägg från profilen också, både siffran och möjlighet att läsa dem av andra från fotografens profil.

Det skulle jag också vilja ha bort!

Jag vill också gärna ha kvar siffrorna, och tycker om att se statistiken på andras sidor. Ofta väljer jag att kommentera personers bilder som inte fått så många kommentarer.

På min egen sida är det bra att kunna se hur många kommentarer jag fått och gett. Försöker att alltid hålla differensen positiv.

clindh skrev:
Var det inte så att man tyckte det var oinloggade som inte skulle kunna göra detta Lotta, men registrerade medlemmar kan följa länkarna?
Jo oinloggade samt obetalande var det jag önskade. Sista kategorin för att det inte krävs många klick för att bli medlem. Det skulle vara ett tillräckligt steg att dölja för de grupperna tycker jag, men sanningen är att jag inte förstår just den nödvändigheten för andra heller. Att neka endast oinloggade är dock bättre än inget.

Och så passade jag ju samtidigt på att önska att namnsökning på fotografen inte heller skulle kunna göras i forumet av samma grupper då. (Som jag uppfattade grejen i förra diskussionen var motståndet högre vad gällde det än mot slopande av inläggsvisningen i profilen.)

Senast ändrad:
clindh skrev:

Jag tror iofs inte det är räknarna i sig som leder till det man kallar röstfiske, men de tillför egentligen inte något direkt heller.

Nå - är det någon som INTE håller med om att räknarna inte tillför något?

Jag tycker räknarna tillför något, nämligen att de ger en bild av vad personen är intresserad av när det gäller Fotosidan. I kombination med siffor över antal upplagda bilder och inlägg visar räknarna lite grand om vem personen är.

Kommenterar personen många bilder? Är personen mest intresserad och aktiv i forumen? Lägger personen upp många bilder? Har de fått många kommentarer på sina bilder är bilderna förmodligen sevärda. Kommenterar de många bilder är chansen större att de ger bra kommentarer. Övning ger färdighet. Skulle det trots allt vara så att de bara skriver "wow, skitbra" på varje bild, så lär man sig rätt snabbt att känna igen de personerna och man behöver inte kolla deras kommentarer igen.

Jag tycker att räknarna ger en viss vägledning om jag ska orka klicka mig vidare för att se givna och fådda kommentarer. Om det inte inte finns siffror blir man mer tveksam om det kan vara värt att klicka vidare. Då har man chansen att göra ett val baserat på någon slags information, i annat fall känns det mer slumpartat om man kommer att få något utbyte av att klicka vidare.

Jag tycker FS skulle bli tråkigare utan räknarna.

För att den "stora tysta massan" inte ska få "skylla sig själva" i och med just tystheten -

vill jag också framföra att räknarna har en funktion för mig, jag ser snabbt och enkelt om ngn haft intresse för ngn av mina bilder! Smidigt och bra, vill ha dem kvar.

MVH Romana

KattenPejst skrev:
Jag tycker räknarna tillför något, nämligen att de ger en bild av vad personen är intresserad av när det gäller Fotosidan. I kombination med siffor över antal upplagda bilder och inlägg visar räknarna lite grand om vem personen är.

Kommenterar personen många bilder? Är personen mest intresserad och aktiv i forumen? Lägger personen upp många bilder?
Min fråga är då vem och varför någon behöver en bild av personen utifrån de uppgifterna?

(Själv ser jag mer risker än nödvändigheter med dem.)

lottawe skrev:
Min fråga är då vem och varför någon behöver en bild av personen utifrån de uppgifterna?
Möjligen att det är roligare att ge kommentarer till en person som själv bidrar med många?

Även om de försvinner, ni menar vi skall ha länken kvar så man kan se dem? Då ser man ju i det läget ändå hur många som skrivits - inte exakt, men man får ju en uppfattning när man ser listans längd, hur många sidor den är på.

Siffror eller inte spelar mig ärligt talat inte så stor roll ang. sånt som är bildrelaterat, men jag ser inte nödvändgheten heller. Tycker personligen det är ointressant om den jag kommenterar är aktiv kommentator själv, för i mina ögon är det bilden och önskan om kritik som avgör om jag skriver, inget annat.

Jag tror dock det är viktigt att inte visa allt för alla (men den tron grundar sig ju inte i ev. röstfiske.) Kan utveckla tankarna och mina förslag ytterligare per mail senare.

(Romana. Håller med om att det är bra att se på sin egen sida. Det vill ju även jag, trådstartaren m.fl ha kvar verkar det som:))

Senast ändrad:
Nu har jag mailat ett förslag till Christer. Klipper in här med. Orsaken är att att skydda medlemmarna genom att försvåra ev. kartläggning. Det är ju vanligt på många siter att man måste vara inloggad medlem för att ta del av aktivitet och för att kunna se befintliga medlemmar, så förslaget nedan kanske inte är så konstigt ändå? Eller?

Min önskan är att oinloggade inte ska kunna se någon annan länk än fotografens bilder och möjligtvis mottagna kommentarer samt fotografens personliga beskrivning. Vad fotografen sysslar med på fotosidan annars borde som jag ser det vara oviktig information för icke medlemmar.
Det som jag anser ska döljas för icke medlemmar är alltså allt utom det fetade:

Läs i Gästboken
(x inlägg, senaste xxxx-xx-xx xx:xx:xx)

- skrivit xxxx inlägg och startat xx diskussioner

- laddat upp x bilder i x album
- laddat upp x utställningsbilder i x utställningar

- lagt x bilder i pooler
- laddat upp totalt 164 Kb

- fått x kommentarer och x röster på bilder
- fått x kommentarer och x röster på album
- givit xxx kommentarer och x röster på bilder
- svarat x gånger på bildkommentarer
- givit x kommentarer och x röster på album

- lagt in x annonser
- lagt in x länkar
- lagt in x recensioner
- lagt in x produkter

Likaså tycker jag det borde vara rimligt att lägga in samma spärr på namnsökning för forumsökningar som redan finns om man söker på fotograf oinloggad. "Sök medlemmar" och "Sök bilder" är ju redan spärrade för det och det tycker jag är toppen.

För gratismedlemmar tycker jag allt som har med bilder att göra kan visas hur som helst, men tycker det vore bra om möjligheten att läsa andras gästböcker samt skrivna foruminlägg försvann. Är även för spärr på namnsökning i forumet vad gäller gratismedlemmar. Jag tror de flesta är här av goda skäl, men det kan enligt min tro vara rätt att spärra om risken så bara är att 0,001% hittar den vägen för fel grej. Det krävs ju bara något klick för att bli medlem.

Alla betalmedlemmar tycker jag så klart ska ha tillgång till allt, bortsett från skrivna foruminlägg i profilen som jag tycker bör tas bort helt.

Senast ändrad:
clindh skrev:
Möjligen att det är roligare att ge kommentarer till en person som själv bidrar med många?
Det är väl ändå bilden i sig som skall generera kommentarer och inte antalet kommentarer som medlemmen har givit?

Om någon ser en bild som dom vill kommentera, finns det då dom som verkligen tittar på hur många kommentarer som bilduppladdaren har givit och om det är få, då ångrar sig och knallar till en annan bild?

Mvh

Lotta - jag håller verkligen med dig om allt i det förslag som du mailade till Christer (fast man ska fortfarande ha möjlighet att söka bland sina egna skrivna foruminlägg, väl?).

Klättrar upp på barrikaden och ansluter mig i kampen om att detta genomförs. Fast det kanske inte behövs så mycket kamp? För det är faktiskt rätt onödigt att vem som helst ska kunna få information om vad som helst. Bilderna är ju det viktiga.

En grej till i menyn..

Kom på en grej till som jag tycker skulle vara bra att dölja för oinloggade samt gratismedlemmar och det är "inloggade medlemmar" i menyn. Den tycker jag också känns onödig.

Förresten Hans så är det skönt att ha sällskap på barrikaden:)
Fast jag hoppas ju också att ingen större kamp behövs.

Vi tycker att 'lista inlägg per person' är bra då man kan ta reda på vad en intressant person skrivit. Därför kommer det att vara kvar för inloggade medlemmar att göra det. Det är ju trots allt en fotosajt där snabb tillgång till informationen gör det hela lyckosamt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar