Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Givna och fådda kommentar i siffror

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok.
Fast ärligt förstår jag inte varför folk skulle behöva gå den vägen genom profilen eftersom det finns nyckelordssökning i forumet samt t.o.m sökning på namn? Varför skulle det vara en viktig funktion att ha i profilen och hur många använder den?

Jag ser konsekvenser av att lämna ut de uppgifterna i profiler och överallt. Personligen vågar jag inte både ha fullt namn samt anmäla mig till träffar i forumet längre. Jag tycker det känns olustigt att ladda upp bilder på familj och vänner och allt som kan associeras direkt till mig så länge det går att hitta varenda inlägg via profilen också. Skulle inläggen döljas så jag inte kunde spåras beroende på platser jag skriver om lika lätt så skulle saken vara annorlunda. Detta handlar alltså inte om att tänka på vad man skriver överlag utan det handlar om att aldrig kunna rådfråga med att ange vilken scen man ska plåta vid i nästa uppdrag och att konstant behöva undvika att skriva vilka platser man är på vid olika tillfällen.

Tycker ni detta låter fjompigt eller fånigt så kan jag berätta jag åkte på en riktig aha-upplevelse för ett tag sedan (då personen bakom de många gratisprofilerna härjade) och även om jag kanske inte tror att just den skjuter mig, så inser jag samtidigt hur lätt folk man verkligen inte vill ska veta vart man befinner sig kan hitta massor av information bara genom ett klick i profilen. Majoriteten kanske inte är rädda för sådant, men jag tror knappast att jag är ensam bland drygt 60.000 medlemmar att vara det heller.

(och nej, jag är inte rädd för allt. Inte för att skriva vanliga inlägg eller detta.)

Senast ändrad:
Vidare kan nog "intressant person" ha olika innebörd beroende på syftet som gör att folk söker på den personen.

clindh skrev:
Möjligen att det är roligare att ge kommentarer till en person som själv bidrar med många?

Även om de försvinner, ni menar vi skall ha länken kvar så man kan se dem? Då ser man ju i det läget ändå hur många som skrivits - inte exakt, men man får ju en uppfattning när man ser listans längd, hur många sidor den är på.

Den här tråden hade jag helt missat, jag kanske var ute och missade någon bra bild eller något. :)

Hur som helst så saknar jag räknarna för givna och mottagna bildkommentarer, men eftersom så många verkar allergiska mot dessa har jag ett annat förslag. En text visas i profilen som anger ett av tre alternativ.

Exempel:

1. Denna person är helt ointresserad av att ge kommentarer.

2. Denna person är ganska intresserad av att ge kommentarer.

3. Denna person är oerhört intresserad av att ge kommentarer.

Vilken av texterna som visas grundas givetvis på en kvot av givna/mottagna kommentarer.

Min önskan att kunna se hur flitig kritiker personen är handlar inte främst om att jag vill ha en utbyteskommentar av just den personen, även om det är trevligt, utan att jag tycker att mycket av Fotosidans poäng är just att det delas ut mycket kritik och om alltför många bara förväntar sig att få kritik utan att ge så blir det ju inte så mycket sagt. Lägg gärna märke till att jag använder ordet kritik och inte beröm.

Siffrorna säger inget..

Stefan.
Det finns ju de som raderar bilder ibland och då stämmer ju ändå inte statistiken. Jag kanske står på plus nu, men kanske har raderat bilder från minusstatistik nyss, det kan du aldrig veta. Eller så kanske jag kommenterade massa bilder som någon valde att ta bort så mina utdelade kommentarer försvann så. De där siffrorna funkar alltså inte att gå efter så länge siffror raderas med bilder.

Fast siffrorna struntar jag i om de finns eller inte egentligen, men skulle däremot texter som de i dina förslag börja uppstå utifrån statistik, då skulle jag bry mig för såna skulle kännas väldigt illa.

elmfeldt skrev:
Vi tycker att 'lista inlägg per person' är bra då man kan ta reda på vad en intressant person skrivit. Därför kommer det att vara kvar för inloggade medlemmar att göra det. Det är ju trots allt en fotosajt där snabb tillgång till informationen gör det hela lyckosamt.
Jag skulle vara glad för en beskrivning av vad som skulle göra sidan till mindre fotosida om det inte gick att kartlägga person via "lista inlägg". Vad kan vinnas på en namnsökning och vad kan vinnas av den som plöjer genom dina skrivna inlägg direkt från din profil? Och omvänt, vad kan förloras genom att bjuda ut de möjligheterna?

Kommer övriga önskningar som att spärra namnsökning i forumet, listan med inloggade medlemmar mm för icke medlemmar att uppfyllas? Jag menar inte att tjata, men eftersom du svarade antar jag att ni fattat de besluten. Jag behöver uppdatera mitt medlemsskap i början av december och svaret skulle vara till hjälp för att avgöra vilket jag köper. (Köper gör jag oavsett, men portfolio känns meningslös i vissa lägen, värdefull i andra.)

Du tycker inte att det är praktiskt med den länken på en profilssida, men jag tycker det. Jag kan med ett klick kolla intresseområdet för personen, och det är faktiskt en av de länkar som jag ofta använder på profilsidan. Den tillsammans med länken alla bilder gör att jag snabbt "lär känna" personen. Att det är enkelt att få grepp om en medlem är viktigt för Fotosidan. Därför kommer det att vara kvar.

Namnsökningen kommer också att vara kvar i forumet. Detta beror på att vi inte gör några förändringar i forumet, då en ny version framöver skall installeras. Vad vi gör då får vi se då. Men vi har förstått att för dig är det viktigt att man inte kan göra det.

elmfeldt skrev:
Men vi har förstått att för dig är det viktigt att man inte kan göra det.
Ja, jag råkar veta hur det är att förlora både frid och trygghet, men egentligen så handlar inte detta bara om mig heller även om förslagen uppkom p.g.a egna upplevelser (som ni ju känner till.) I mina ögon så handlar det om risker som kan leda till att vem som helst får mer ont än gott. Det handlar om att personer ges en möjlighet att "kartlägga" sina medmänniskors steg på ett sätt jag anser som både riskabelt och mindre bra för att skydda personers integritet. Om du samtalar med någon på ett fik minns du säkert det samtalet med den personen efteråt, men blir du nyfiken på vad de som satt vid samma bord innan ni kom talade om kan du inte söka rätt på det. Jag anser inte att du borde ha rätt att göra det heller, men jag förstår att du anser det.

Det är sant att jag inte förstår vitsen i varför man behöver få "grepp om en medlem" eller kolla upp en enskild medlems intresseområden (så länge man inte är administratör.) Sånt trodde jag mest var intressant på typ kontakt och dejtsidor annars. Personligen anser jag att det är intressantare att söka bland sånt jag själv är intresserad av.

Men men, tack för svar iaf. Nu vet jag hur jag ska fortsätta.

elmfeldt skrev:
Detta beror på att vi inte gör några förändringar i forumet, då en ny version framöver skall installeras. Vad vi gör då får vi se då.
Till när planeras den nya versionen programvara?

Det som kan hända med den om jag uppfattar saken rätt är att namnsökning och listan med inloggade medlemmar kanske kan spärras för oinloggade? Fast att alla andra kommer fortsätta ha tillgång till allt (som gör kartläggning möjlig) iaf? Är det rätt uppfattat? Hur som helst skulle ju de spärrarna för oinloggade vara värdefulla så jag hoppas verkligen de blir av. Varför kan oinloggade söka på ovanstående när de inte kan söka bilder eller medlemmar på andra sätt förresten?

(Köper upp guldmedlemsskap nu i hopp om att kunna få användning av det i framtiden. Vissa förändringar skulle ju göra det möjligt.)

Det är inte inplanerat i tiden, före jul blir det ivartfall inte. Jag vet inte heller om det går enkelt - men jag skall iallfall göra ett försök, för det vore konsekvent med övriga funktioner som du nämner.

Jag förstår varför du ser detta som viktigt, men - precis som vår "nedladdningsspärr" får det inte ses som någonslags skydd. Det är ju enkelt för vem som helst att registrera sig - med fejkade uppgifter om man är lite smart - så den lilla tröskeln stiger väl den som nu är ute efter att kolla upp någon lätt över? Det känns lite som att invagga folk i en falsk säkerhet.

Personsökning efter inlägg förekommer oftast när man i en diskussion vill referera eller länka til en annan diskussion, där tex samma ämne togs upp eller en person skrev ett bra svar.

Man måste komma ihåg att det här är en sajt om fotografi, där primärt bilder, kameror och annat fotorelaterat diskuteras. Jag tror få om någon är intresserad av att kartlägga någons fotointresse och märkespreferenser, för att sedan använda detta mot en.

Men vi har ju dessutom också diskussioner som rör sig i gränslandet, och dessutom "Fritt forum" där väldigt laddade frågor tas upp ibland. Men man får faktiskt själv välja själv vilka disussioner man deltar i. Om man tänker tanken "Vill jag att vem som helst läser detta?" och kommer fram til svaret "nej", då skall man förmodligen inte trycka på "Registrera svaret".

men jag skall iallfall göra ett försök
Tack:)

.......men - precis som vår "nedladdningsspärr" får det inte ses som någonslags skydd. Det är ju enkelt för vem som helst att registrera sig - med fejkade uppgifter om man är lite smart - så den lilla tröskeln stiger väl den som nu är ute efter att kolla upp någon lätt över? Det känns lite som att invagga folk i en falsk säkerhet.
Jo, det var därför jag föreslog vissa förändringar även vad gällde gratismedlemmar också. Fast så här en tid efter förslaget så ser jag själv att det där med gästböckerna nog var att ta i. De kan man ju både radera själv och välja bort redan och det är bra och tillräckligt. Resten däremot skulle ju ökat säkerheten ytterligare. Även om det fortfarande inte är garanterat skydd det heller så skulle det ändå vara betydligt bättre iaf (och jag ser som sagt inte förlusten.) Men jag är glad även om bara oinloggade nekas iaf. Det känns definitivt bättre än inget:)

Personsökning efter inlägg förekommer oftast när man i en diskussion vill referera eller länka til en annan diskussion, där tex samma ämne togs upp eller en person skrev ett bra svar.
Jo, jag förstår att det i de flesta eller kanske alla fall används på ett bra sätt, men är det inte oftast nyckelord och inte namn det söks på egentligen?

Man måste komma ihåg att det här är en sajt om fotografi, där primärt bilder, kameror och annat fotorelaterat diskuteras. Jag tror få om någon är intresserad av att kartlägga någons fotointresse och märkespreferenser, för att sedan använda detta mot en.
Samma tro här. Fast det jag ser som risk är inte just det utan snarare att många inlägg kan visa på platser, arbeten mm där medlemmar kan befinna sig. Just det där med att kunna rekommendera en plats, prata om butik man brukar handla i, anmäla sig till en fototräff e.t.c. hör ju liksom också forumet till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar