ANNONS
Annons

Gissa motivet igen

Produkter
(logga in för att koppla)
Avslöjar bara Din tankelåsning - jag är sanningsenlig i ledtrådarna, det ingår i spelets regler.

Detta motiv är en svår nöt att knäcka, det är en torrvara ( = förvaras inte i frys eller kyl ), den går att äta, är inte godis, är oerhört smakrik, men är inte njutbar som den är.

Vilket Birgitta klurade ut borde stämma på muskotnöt ( muskotblomma är ett knallrött nystan av flata trådar, alt. ett rödbrunt pulver ).

Muskotnöt är en av de starkaste kryddor vi har, om vi undantar de som innehåller piparin ( peppar ) och capiscum ( chili ). Endast i små mängder, helst nyriven, är den njutbar.

gittes tråd.

Bilagor

• dsc00190b.jpg
    dsc00190b.jpg
    98.7 KB · Visningar: 88
Åååå. Tänk att det alltid är den första tanken jag får (men som jag inte skriver, för den verkar inte helt rätt) som visar sig vara rätt!
Tecknet på en riktig mästare förstås. ;)
Bild kommer, så snart jag dykt ner i arkivet och hittat nåt klurigt. Passa er vad svårt det ska bli!!!!

Här är gåtan!
Vad är detta?
(PS. Jag tror förresten att man inte säljer hela muskotnötter i Finland längre. Dom har berusande/hallucinogen effekt, visst. Inget jag prövat förstås.)

Bilagor

• gissa utan fuskförsök.jpg
    gissa utan fuskförsök.jpg
    72.5 KB · Visningar: 125
Grattis Janolof!
Jag ger, med viss tvekan, rätt för klockstapel. Hade tänkt mig 'tempel' (det är ett indiskt sådant), men det finns en klocka längst upp. Fast jag råkade visst skära bort den från 'hela' bilden, som kommer här:

Bilagor

• resize wizard-1.jpg
    resize wizard-1.jpg
    79.6 KB · Visningar: 111
Grattis Janolof!
Jag ger, med viss tvekan, rätt för klockstapel. Hade tänkt mig 'tempel' (det är ett indiskt sådant), men det finns en klocka längst upp. Fast jag råkade visst skära bort den från 'hela' bilden, som kommer här:
[/QUOTE]

Tackar!

Då frestar jag alla gissare med detta utsnitt av verkligheten

Bilagor

• gvad.jpg
    gvad.jpg
    21.9 KB · Visningar: 101
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar