Annons

Gissa motivet igen

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var en ful räv, hade du lagt upp sista bilden med en gång hade jag nog aldrig gissat på en räv.

Nu fick jag faktiskt anledning att använda min blixt för första gången (förutom rent testsyfte) till min D800.

Skall bli intressant att se om någon knäcker denna. Saken kommer revolutionera vissa saker gällande min fotografering när jag fått allt att fungera.

/Karl
 

Bilagor

  • _DSC8727.JPG
    _DSC8727.JPG
    48.5 KB · Visningar: 225
Låter någon annan gissa man är ganska säker på att prylen börjar på R och slutar på Pi


Funkar den bra?

Den fungerar riktigt bra, drivs lätt av 4st 1.2V R6 och styr en kamera bra och fungerar även bra för att automatiskt skicka filerna man tar via WLAN med en WLAN-USB-dongle.
Håller nu på att göra ett panoramahuvud som jag tänker styra med hjälp av den också.

/Karl
 
Nu har det blivit väldigt mycket ledtrådar idag i alla fall men en ny bild kommer här i alla fall.

/Karl
 

Bilagor

  • _DSC8727_02.jpg
    _DSC8727_02.jpg
    24.8 KB · Visningar: 199
Det verkar inte vara så mycket mer gissningar, så Adam jag ger dig rätt så att vi kan få en ny bild.

Rätt svar var alltså Raspberry Pi, en liten fullt fungerande dator kör än så länge bara Linux och är ungefär lika kraftfull som en Apple-TV eller som en 1-2år gammal Android-telefon. Den har 2 USB-portar som man kan ansluta till en kamera och sedan fjärrstyra kameran eller hämta bildfilerna från kameran och sedan skicka dom vidare men en WLAN-dongel. Den har också ett gäng portar för att styra elektronik t.ex. en servomotor för ett panoramahuvud.

Här en bild som visar storleken, jämfört med ett SD-kort, ett R6(AA)-batteri, ett Linsskydd och ett blixtskoskydd. Arean är nästan den samma som ett kreditkort och ca 2cm höga kontakter sticker upp från det.

/Karl
 

Bilagor

  • _DSC8745.jpg
    _DSC8745.jpg
    18 KB · Visningar: 194
Då tar vi något som alla här är bekanta med.


Raspberry Pi är det första steget till att ha en dator inbyggt i allt. Möjligheterna är verkligen oändliga nu och ett startkit ligger på ca 35$..
 

Bilagor

  • hult-1-4.jpg
    hult-1-4.jpg
    62.6 KB · Visningar: 185
Då tar vi något som alla här är bekanta med.


Raspberry Pi är det första steget till att ha en dator inbyggt i allt. Möjligheterna är verkligen oändliga nu och ett startkit ligger på ca 35$..

Det är deluxe-varianten som kostar $35, den lite enklare varianten som bland annat saknar ethernetkontakt kostar $25.

En frimärksfuktare?

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.