Annons

Ger APS-C-sensor verkligen brännviddsförlängning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja men då utnyttjar du ju förstoringen till att få högre upplösning istället. Jämförelsen måste göras pixel mot pixel, annars är det ju något helt annat än "brännviddsförlängning" du jämför.
Det gör jag ju inte alls. Jag utnyttjar den högre upplösningen hos sensorn till att få högre upplösning i slutresultatet. Förstoringen är densamma.

Varför inte skriva, med en enda gång, utan att förklara i långa, långa texter, - ja, APS-C ger en sk, brännviddsförlängning, skit i om bildvinkeln förändras, jämfört med samma optik på ett kamerahus med FF!
Vem f-n vill veta mera?

Varför inte skriva, med en enda gång, utan att förklara i långa, långa texter, - ja, APS-C ger en sk, brännviddsförlängning, skit i om bildvinkeln förändras, jämfört med samma optik på ett kamerahus med FF!
Vem f-n vill veta mera?

Den som bryr sig om skärpedjupet t.ex.
Du får samma faktor "bländarförminskning" som "brännviddsförlängning" om vi nu ska använda de termerna.

Bravo Walle!

Sparar också för framtida behov vilket säkert som amen i kyrkan kommer poppa upp då och då.

//R

Visst, viktigast är att fota mycket, speciellt i början av "karriären".

Efter ett tag kan man dock vilja lära sig lite mer om det hela, och det kan kanske bli lite mer medvetet och kontrollerat om man förstår lite mer av varför bilderna blir som dom blir med olika utrustning.

Återupptar en gammal tråd i hopp om svar...

Jag har tagit sönder ett Canon EF 28-105mm objektiv och är nu på jag efter en ny normalzoom av denna typ. Budgeten är liten så jag har börjat kika på analoga kameror med objektiv på nätet. Det verkar som om nedan nämnda gluggar skulle passa min Canon EOS 50D, men jag undrar hur det skulle bli med brännvidden..

Sigma Hoya 28-80mm
Canon EF 28-80mm

Dessa objektiv har suttit på analoga systemkameror och är lämpligen anpassade för sådana, även om de passar digitala system. Kommer jag märka någon skillnad, tror ni? Blir det beskärning av bilden om jag kör 28 mm med någon av ovanstående mot mitt numera trasiga objektiv?

Nej, jag sa bara att den siffra som står på objektivet är objektivets brännvidd, oavsett vilken kamera du sätter den på.

En mindre sensor ger sedan sin beskärning, eller "brännviddsförlängning".

Återupptar en gammal tråd i hopp om svar...

Jag har tagit sönder ett Canon EF 28-105mm objektiv och är nu på jag efter en ny normalzoom av denna typ.

Om du tycker att 28-105 är lagom brännvidd ska du givetvis försöka köpa optik med den brännvidden igen! Som det tjatats om: står det 28mm så är det 28mm, oavsett vilken kamera den sitter på. Att ett objektiv en gång har suttit på en 35mm-kamera kan den inte komma ihåg.

Per.

Så Canons analoga system (tex EOS 300) och Canon EOS 50D har samma storlek på sensorn, och därmed kan det inte uppstå någon brännviddsförlängning/förkortning? I så fall kan jag ju köpa bra optik för bara hundralappar, vilket låter för bra för att vara sant...!
Visst uppstår "brännviddsförlängning", men det gjorde det på ditt gamla objektiv också. Det var ju 28-105. Och 28 mm på de billiga objektiv du funderar på att köpa är exakt samma brännvidd som 28 mm på ditt gamla objektiv. Och ger alltså samma bild på din kamera.

Att objektiven är tillverkade före digitalkamerornas tid spelar ingen roll, så länge de har EF-fattning. Det finns ännu äldre (och billigare) Canonobjektiv som har FD-fattning, men de passar inte på din kamera.

Om man tycker 28-105 är lagom brännvidd på en 50D vill säga, om den kändes bra på analogkameran kanske det behövs ett annat objektiv.

Ett analogt objektiv som är anpassat till fullformat passar både på en kamera med fullformats-sensor och en crop-sensor. Anledningen till att crop-sensorerna kallas för crop-sensor är att dom gör en crop av bilden och bara får med 62.5% (Canon) eller 66.7% (Nikon) av vad fullformats-sensor får med.

Om man vänder på steken och tar ett objektiv som är anpassat till crop-sensorer och sätter det på en fullformatskamera så fyller det inte ut hela sensorn eftersom man har gjort det mindre och lättare.

På denna länken kan ni se hur ett crop-objektiv ser ut på en fullformatssensor.

http://www.gilen.ch/bilder/D700/slides/DSC_0085.html

Bilden visar ett 18-200 objektiv i 18mm-läget på en D700.

Jag hävdar annars att brännviddsförlängningen är ganska exakt vad man kan prata om i dessa fall.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar