Falumas
Aktiv medlem
Tror du räknade fel där. I verkligheten får de bara med ungefär 40 procent.
62.5% * 1,6 = 100%
66.7% * 1,5 = 100%
Kan jag inte räkna så?
/Karl
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tror du räknade fel där. I verkligheten får de bara med ungefär 40 procent.
62.5% * 1,6 = 100%
66.7% * 1,5 = 100%
Kan jag inte räkna så?
/Karl
Nej, du räknar på längdskalan. Ytskalan, som oftast är det man menar, är kvadraten på ditt värde. 0,625*0,625 = 0,39
Per.
Så Canons analoga system (tex EOS 300) och Canon EOS 50D har samma storlek på sensorn, och därmed kan det inte uppstå någon brännviddsförlängning/förkortning? I så fall kan jag ju köpa bra optik för bara hundralappar, vilket låter för bra för att vara sant...!
Jag behöver nog inte tjata mer om brännvidden
Däremot tänkte jag att det kan vara värt att nämna att all "digitalanpassad" optik har fått en antireflexbehandling på sista linsytan, alltså längst bak i optiken. Detta därför att digitalsensorer är betydligt blankare än film, så visst ljus reflekteras tillbaka från sensorn. Om detta då reflekteras tillbaka till sensorn ytterligare en gång så ger det tråkiga fenomen i bilderna, något som framförallt ses i kvälls/nattbilder med några starka ljuskällor i bild. Eftersom äldre icke-digitalanpassade objektiv saknar denna antireflexbehandling kan sådana fenomen altså uppstå, främst då vid natt/kvällsbilder, samt inomhusbilder.
Jag behöver nog inte tjata mer om brännvidden
Däremot tänkte jag att det kan vara värt att nämna att all "digitalanpassad" optik har fått en antireflexbehandling på sista linsytan, alltså längst bak i optiken. Detta därför att digitalsensorer är betydligt blankare än film, så visst ljus reflekteras tillbaka från sensorn. Om detta då reflekteras tillbaka till sensorn ytterligare en gång så ger det tråkiga fenomen i bilderna, något som framförallt ses i kvälls/nattbilder med några starka ljuskällor i bild. Eftersom äldre icke-digitalanpassade objektiv saknar denna antireflexbehandling kan sådana fenomen altså uppstå, främst då vid natt/kvällsbilder, samt inomhusbilder.
Jo, men det är ju en helt annan femma. Det finns både FX och DX objektiv som är digitalanpassade.
Jag har dock aldrig märkt att detta skulle vara något problem när jag fotograferat med mina äldre objektiv.
/Karl
Visst är det så. Notera att jag skriver att sådana fenomen kan uppkomma, inte att de gör det. Man ska inte låtsas att det aldrig sker, för det gör det.
Tack allihop för bra svar! Jag har förstått att optiken jag funderar på att köpa kommer ge samma proportionella bildstorlek som det objektiv jag använt tidigare.
Bra poäng! Det såna här saker som ingen säljare berättar, men som ändå är väldigt bra att veta.
Produceras det optik som inte är digitalanpassad nu för tiden?
/Karl
Dety finns säkert en massa äldre objektivmodeller som fortfarande är i produktion.
Så förut hade man antireflexbehandling på alla ytor utom den sista? Det låter ju märkligt. det låter mer som marknadsföringnonsens för att få folk att köpa ny optik. För nog borde det väl studsa runt lite ljus därbak även i en analog kamera. Eller suger filmen på något magiskt sätt åt sig ljuset?Däremot tänkte jag att det kan vara värt att nämna att all "digitalanpassad" optik har fått en antireflexbehandling på sista linsytan, alltså längst bak i optiken.
The most suitable lenses for 35mm film single-lens reflex cameras, as well as for digital SLR cameras. Sigma's development of the DG (Digital) range of lenses has concentrated on the correction of distortion and aberrations. Magnification of chromatic aberration is particularly conspicuous with digital cameras. The optical designs and cutting-edge technology incorporated by Sigma eliminate flare and ghosting from te image sensor and create excellent color balance. Vignetting is minimized whilst marginal illumination is ensured. These high performance lenses are equally suited for digital and analogue cameras.
Så förut hade man antireflexbehandling på alla ytor utom den sista? Det låter ju märkligt. det låter mer som marknadsföringnonsens för att få folk att köpa ny optik. För nog borde det väl studsa runt lite ljus därbak även i en analog kamera. Eller suger filmen på något magiskt sätt åt sig ljuset?
Det kan till och med vara stor skillnad beroende på sensorstorleken. Mina erfarenheter av till exempel Nikkor 105/1,8 har visat att det är EXTREMT känsligt för hårt ljus på FF, men inte på APS-C. Jag tippar på att det beror på hur mycket ljus som reflekteras mot sensorn och sen tillbaka mot den bakersta linsen.Angående hur mycket ljus sensorn vs filmen reflekterar så är det i alla fall så jag har förstått det, altså som att sensorer är "blankare", och altså reflekterar mer ljus än vad filmen gör.
Mycket möjligt, men jag tror inte att D200 har bättre antireflexbehandling än D700.Troligtvis så är det nog också olika påkostad antireflexbehandling på sensorn.