Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Nostalgi

Benganbus skrev:
Hej Bosse,
så du e tillbaka i Svedala för en stund nu!

Japp tillbaka sedan ett bra tag(Juni), sen kommer frugan till Jul då jag hade tänkt att åka ner.
Hon tror att hon gillar kyla.. fast hon vet inte riktigt vad det är, så det får bli att åka ner i februari.
Har blivit dåligt med gatufoto här i Sverige, får nog mer tid i Brasilien, tycker även att miljön är intressantare i allmänhet där,ja sen är jag inte lika blyg med kameran där av någon anledning.
Mätsökare blir der förr eller senare...

Tack för era kommentarer, jättekul att höra! :)

Och kloka ord från Bengt :).
Fler bilder kommer så fort jag kan komma ut och plåta lite, för just nu är min älskling utlånad till en polare som ska plåta sin kusins bröllop :).

Tjing tjong!

En lastbil på det lilla torget och länsman får göra en utryckning för att dirigera trafiken.

Bilagor

• gatu_2.jpg
    gatu_2.jpg
    85.7 KB · Visningar: 353
Hund, hund!

Tjing, tjong!

Här kommer ett par bilder på lite jyckar i urban miljö, haka gärna på om ni tycker att det passar sig i det här forumet :).

Först en rädd liten jycke som stod vid rödlyset och hoppade till varje gång matte rörde på sig.
Det som fick mig att ta bilden var damens mundering, som i mina ögon var rätt bildskön :).
http://www.fotosidan.se/obj/photo/6/698ec7104303c02a7ababeb6ce26534a.jpg

Dessa luspudlar var på väg över gatan och jag fick ett gäng bilder på dom och den här rörelseoskärpan fastnade jag för.
http://www.fotosidan.se/obj/photo/9/90b6838af67a4c249eb0c5277d23c471.jpg

Bilderna ligger även uppe i mitt album "På stan".

Senast ändrad:
Å så litet utland igen..
Sannolikt nå'n gång på 1990-talet i Rom..

Konstruktiv italienare! ;)

Bilagor

• italien8bf.jpg
    italien8bf.jpg
    59.3 KB · Visningar: 258
mackan skrev:
Skön bild Bengan! Den bilden berättar massor om elittänkande Sverige ;)

Tack Marcus! :)

Å så en äldre Italienbild till...

Och om man skall fotografera sena kvällar,
där det är skumt,
och utan blixt...
och även om man har en 1:2/35 mm glugg på,
så är nog Kodacrome på 100 ASA inte riktigt det bästa filmvalet!! ;) :) :)

Bilagor

• italien11f.jpg
    italien11f.jpg
    56.1 KB · Visningar: 221
Nu har antagligen redan dessa frågor kommit upp, men jag är allt för nyfiken för att orka läsa igenom alla 140 sidor. (Jag har inte ens kommit halvägs, men jag kommer att komma ifatt.)

Jag såg en av Benganbus bilder för några veckor sedan och har sen dess varit helt såld på gatufoto. Jag vet inte om det är en tillfällig hang-up eller om jag fastnat på riktigt ännu, det får tiden utvisa.

Överallt står det, fota mycket. Film är billigt! Jag börjar alltmer tro att fotografer är miljonärer. Först ska du betala 45kr för filmen, och sen ska den framkallas och det går verkligen på skjortan. Hur har ni råd? Om man fotar svart-vitt däremot verkar det ju inte alltför krångligt att ta hand om filmrullen och sen borde man väl kunna scanna negativen i en negativ-scanner och få bra resultat? Min känsla är bara, tillskillnad från allt annat man läser att analogtfoto är ett dyrt intresse.

Jag har förstått att en mätsökarkamera är det optimala. De verkar däremot vara lite svåra att få tag på och som jag förstått det, kostar lite mer. Ska man då satsa på en gammal liten spegelreflexkamera eller kompaktkamera? Jag har sneglat på din digitala sidan på en Pentax K10D. (Även om tanken slagit mig att köpa en billig kamera och lägga alla pengarna på film istället) Men om jag nu köper pentax kameran så tycker jag det låter smart att även titta på pentax på analogsidan. Finns det någon/några speciella man bör hålla utkik efter?

acrylamid skrev:
Nu har antagligen redan dessa frågor kommit upp, men jag är allt för nyfiken för att orka läsa igenom alla 140 sidor. (Jag har inte ens kommit halvägs, men jag kommer att komma ifatt.)

Jag såg en av Benganbus bilder för några veckor sedan och har sen dess varit helt såld på gatufoto. Jag vet inte om det är en tillfällig hang-up eller om jag fastnat på riktigt ännu, det får tiden utvisa.

Överallt står det, fota mycket. Film är billigt! Jag börjar alltmer tro att fotografer är miljonärer. Först ska du betala 45kr för filmen, och sen ska den framkallas och det går verkligen på skjortan. Hur har ni råd? Om man fotar svart-vitt däremot verkar det ju inte alltför krångligt att ta hand om filmrullen och sen borde man väl kunna scanna negativen i en negativ-scanner och få bra resultat? Min känsla är bara, tillskillnad från allt annat man läser att analogtfoto är ett dyrt intresse.

Jag har förstått att en mätsökarkamera är det optimala. De verkar däremot vara lite svåra att få tag på och som jag förstått det, kostar lite mer. Ska man då satsa på en gammal liten spegelreflexkamera eller kompaktkamera? Jag har sneglat på din digitala sidan på en Pentax K10D. (Även om tanken slagit mig att köpa en billig kamera och lägga alla pengarna på film istället) Men om jag nu köper pentax kameran så tycker jag det låter smart att även titta på pentax på analogsidan. Finns det någon/några speciella man bör hålla utkik efter?

Hej Örjan

Trevliga funderingar du har!! :)

Och trevligt/kul att läsa mitt namn! :)

Tids nog hinner du tragla igen allt vad som har skrivits i denna tråden..! ;)

Och fota mycket...nja, kanske gärna litet eftertänksamt...

Tror även att titta mycket på bilder också är bra!
Även titta på "riktiga fotografers bilder" i fotobilderböcker!! ;) :)

Det här med gatofoto, det skall inte gå på tid,
inte gå fort, här skall du flanera,
ha en trevlig fotopromenad, se'n kommer bilderna....
Ibland flera på en dag, vissa dagar inga alls! :(

Kan hålla med om att det kan kosta litet att fota..
Men jag försökar hålla koll på billiga svartvita rullar,
hittat ofta tre-pack HP5 36 exp för 99:-
Se'n med litet prut... :)
Och jag framkallar rullen själv, och skannar sedan! :)

Och mätsökarkamera ja...
Visst är en mätsökarkamera behändig..
och lättjobbad för gatufoto men....

Det viktigaste är en kamera du trivs med!!!
Digital eller analog!! :)

Och jag vet gatufotografer som tar fantastiska bilder med spegelreflex!

Och Pentax, det är en klassiker!! :)
Har själv kör en del gatufoto med bla. Contax SLR och 28 mm, Praktica SLR och 28 mm....

Vi hörs!
Mvh Bengan

Ps. Och vad gäller Pentax-tips, så är jag inte så bra på Pentax och tips på sådana...

Men det bör väl komma tips här..!? :)

Senast ändrad:
Benganbus skrev:
Hej Örjan

Tids nog hinner du tragla igen allt vad som har skrivits i denna tråden..! ;)

Och trevligt/kul att läsa mitt namn! :)

Och fota mycket...nja, kanske gärna litet eftertänksamt...

Tror även att titta mycket på bilder också är bra!
Även titta på riktiga fotografers bilder i fotobilderböcker!! ;)

Det här med gatofoto, skall inte gå på tid,
inte gå fort, här skall du flanera,
ha en trevlig fotopromenad, se'n kommer bilderna....
Ibland flera, vissa dagar inga alls! :(

Kan hålla med om att det kan kosta litet att fota..

Men jag försökar hålla koll på billiga svartvita rullar,
hittat ofta tre-pack HP5 36 exp för 99:-
Se'n med litet prut... :)

Och jag framkallar rullen själv, och skannar sedan! :)

Och mätsökarkamera ja...
Visst är en mätsökarkamera behändig..
och lättjobbad för gatufoto men....

Det viktigaste är en kamera du trivs med!!!

Jag vet gatufotografer som tar fantastiska bilder med spegelreflex!

Och Pentax, det är en klassiker!! :)

Har själv kör en del gatufoto med bla. Contax SLR och 28 mm, Praktica SLR och 28 mm....

Vi hörs!
Mvh Bengan

Ps. Och vad gäller Pentax-tips, så är jag inte så bra på Pentax och tips på sådana...

Men det bör väl komma tips här..!? :)

Själv älskar jag min Hasselblad - stör inte så mycket med shacktsökaren när du fotograferar människor. Men jag misstänker att kameran inte spelar någon som helst roll, det viktiga är att du kan den och att den är en förlängning av ditt öga - så att du slipper stå o fippla med inställningarna när den perfekta bilden dyker upp framför ögat (jaja, det gör man ju oftast ändå he he).

Min bilekonomi är ganksa enkel att räkna ut:
1 rulle Tmax eller Tri X 120 film ligger på 33:- ink moms.
2. Svabba kan man göra själv eller lämna till Crimson. Tror att kostnaden är likadan. Runt 45:- rulle
3. Scanna hemma

Om du inte har en bra skanner är kostnaden för framkallnig + scanning hos Crimson runt 140:-. Det är inte så dyrt om man tittar vad man får.

Flanera på stan är en njutning - en hobby måste få kosta lite... vad är 500:-/mån. Strunta i en krogsväng o det är klart...

Bengus

David Appelgren skrev:
Gatufoto funkar även med en enkel digitalare; bilden nedan tagen med en 350d (men visst hade man önskat den lilla digitala Leican ) Ju större kameran är som man fotar med desto bökigare blir det vid snabba skott så att säga.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/764356.htm?set=lp

Mvh

David

Håller med dig om funderingen om bökiga kameror...

Gatufoto är litet speciellt på så sätt,
att det ofta funkar bättre med en "äldre kamera"....

Och då ofta en analog då de flesta digitala saknar viktiga gatufotomöjlighter! ;)

Å det behöver inte vara dyra analoga grejer heller!

En gatufotokamera skall bara vara att lyfta till ögat/eller sikta från höften, och trycka av!

De flesta digitala kameror har zoom, autofokus, som man måste styra på rätt punkt innan avtryck,
sån't tar tid, och syns direkt.

En liten kompakt mätsökarkamera, eller SLR, med fast optik, tex, 35-50 mm är nog det "snabbaste" som finns. ;)

Filmen framdragen, avståndet inställt på c:a 5 m, lagom nedbländat, 8-11, och då får du en slags fixfokuskamera!
Skarp bild/skärpa mellan ungefär 2-100 meter!
Det räcker oftast!

Så det som se'n tar tid, det är att trycka av!! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar