Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Benganbus skrev:
Beror nog på att det lutar.... ;)

Jaha,
herr fotografen Björkén dyker upp med fina bilder!!

B)

hehe japp. Inspirationen har varit dålig nu ett tag. Har mest bundit flugor men den börjar åter visa sig lite nu. :)
 
dJb skrev:
hehe japp. Inspirationen har varit dålig nu ett tag. Har mest bundit flugor men den börjar åter visa sig lite nu. :)

Måste vara ett väldans pyssel detta med att binda flugor, jag menar, bara att få dom små rackarna att hålla benen stilla.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    34.4 KB · Visningar: 339
alf109 skrev:
Tjusig bild Janne, bor själv på Bergsundsstrand.

Tack Alf, försökte mig på lite symbolik oxo, he!
Jasså, bodde själv i Högalid men hela området fick kicken nån gång mitten på 80-talet och blev "nedgraderade" till Katarina församling istället. Inte meningen att kränka ditt revir, Alf! Får försöka hålla igen men det är mycket fotogeniskt som lurar där i trakterna! JANNE
 

Bilagor

  • jn0g7175 (1)ucx liten.jpg
    jn0g7175 (1)ucx liten.jpg
    96.7 KB · Visningar: 289
cw-op skrev:
Tack Alf, försökte mig på lite symbolik oxo, he!
Jasså, bodde själv i Högalid men hela området fick kicken nån gång mitten på 80-talet och blev "nedgraderade" till Katarina församling istället. Inte meningen att kränka ditt revir, Alf! Får försöka hålla igen men det är mycket fotogeniskt som lurar där i trakterna! JANNE

Hehe, finns nog plats så det räcker. Nu har det blivit så jäkla hippt här att man snart får söka sig till förorterna för lite avspännd stämning. Har bott här sen 87, och den största skillnade idag är att folk inte hälsar på varandra på gatan längre. Och sen har det blivit väl många brevbärare, folk med fyrkantiga glasögon och platta axelväskor, som nån sa.
 
Musikaffären Jam på Roslagsgatan i Stockholm har ett fik innanför dörren...
Det här är Richard som håller i fiket..
(Tyvärr finns planer på att ta bort detta lilla fik)
Har träffat Richard tidigare.
Och då var det Ulf Fågelhammar här på FS som visade vägen till Jam.
Richard har en mycket stor kunskap vad gäller fotografi,
och speciellt vad gäller amerikanska fotografer..
Spännande människa..

Och som vanligt Leica med normaloptiken.
15 mm.. :)
Men aningen svårt med ljusstyrka 4,5 inomhus på fri hand.. ;)
 

Bilagor

  • jam3f.jpg
    jam3f.jpg
    53.1 KB · Visningar: 253
Senast ändrad:
alf109 skrev:
Hehe, finns nog plats så det räcker. Nu har det blivit så jäkla hippt här att man snart får söka sig till förorterna för lite avspännd stämning. Har bott här sen 87, och den största skillnade idag är att folk inte hälsar på varandra på gatan längre. Och sen har det blivit väl många brevbärare, folk med fyrkantiga glasögon och platta axelväskor, som nån sa.

När jag bodde hor farmor och farfar på Brännkyrkagatan sent 1940-tal,
då var'e fint på Söder! ;)

Se'n har'e bara gått utför! ;);)

Har en bild med ett varningsbudskap på!!
(Som ni säkert sett förut, men viktiga budskap kan upprepas
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/401208.htm

Ps. Men vad gäller att fota i Stockholm, så gäller fortfarande Söder, i alla fall för mig!
Resten av stan, har ännu fler "brevbärare"!!
 
Man passerar många underligheter i sta'n..
Här på Gärdet, Östermalm 2005.
 

Bilagor

  • ballongf.jpg
    ballongf.jpg
    52.4 KB · Visningar: 228
Å nu....
nu spårar det nog ut litet.. ;)

Hittade några bilder tagna med min första Kiev II.
Sannolikt någon gång tidigt 1990-tal...

(Kiev II är en replika/kopia av Contax II.
Contax II kom 1936. och denna Kiev är tillverkad tidigt 1950-tal...)

Betalade 400:- för kameran, satte i en rulle diafilm, på 100 ASA, och körde...
Utan exponeringmätare!! :)
Gluggen var en 50 mm 1:2, repig!!
Den här gatufotonattbilden tog jag gående,
på fri hand... ;)
Lycka till!!! ;)
 

Bilagor

  • kievf.jpg
    kievf.jpg
    58.3 KB · Visningar: 408
Här er'e Kiev II igen.. :)

Men nu har jag skärpt mig litet! ;)

Nå'n slags gatufotonattbild i T-banan...
Och oskärpan, är sannolikt mest rörelseoskärpa.
Både hos mig och hos objektet :)
 

Bilagor

  • kiev2k.jpg
    kiev2k.jpg
    48.6 KB · Visningar: 403
För ett par helger sedan var det en garagebrand i min lilla förort. Troliga gastuber i garaget så brandmännen gick inte in utan skulle fylla med skum istället. 15000 kubikmeter garage. Det tog ett tag.
 

Bilagor

  • garagebrand1.jpg
    garagebrand1.jpg
    78.8 KB · Visningar: 452
mohei skrev:
För ett par helger sedan var det en garagebrand i min lilla förort. Troliga gastuber i garaget så brandmännen gick inte in utan skulle fylla med skum istället. 15000 kubikmeter garage. Det tog ett tag.


Hm...
Var'e nå'n som senare kollade att det verkligen va så farliga "troliga" gastuber..!? ;)

Verkar litet misstänkt avspänd stämning bland gubbarna!! ;);)
 
De kunde inte gå in och kolla när det brann. Branden startade vid 2-tiden på natten och bilden är plåtad på em dagen efter. Då höll de fortfarande på med att fylla garaget med skum.
Garaget ligger rätt under några bostadshus så jag antar att de tog det säkra före det osäkra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.