Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu börjar det äntligen bli säsong för alla soldyrkare! Denna kunde skådas vid Uppsala domkyrka 060603..
 

Bilagor

  • 072 soldyrkande tjej vid domkyrkan,cut 15-10,sv,sepia,ram.jpg
    072 soldyrkande tjej vid domkyrkan,cut 15-10,sv,sepia,ram.jpg
    55 KB · Visningar: 318
Det är ju mycket skäp som försäljs på gatorna- själv föredrar jag detta:
 

Bilagor

  • 063 saftflaskor,cut 15-10,ps,ram.jpg
    063 saftflaskor,cut 15-10,ps,ram.jpg
    57.3 KB · Visningar: 308
Fotograferande familjemedlemmar (med kameran: "rainsoaked42" på FS):
 

Bilagor

  • 091 fotande fredde och torbjörn på gammal gata,cut 15-10,ps.jpg
    091 fotande fredde och torbjörn på gammal gata,cut 15-10,ps.jpg
    56.2 KB · Visningar: 306
Som gatufotograf är det viktigt att inte väcka uppmärksamhet. Man nalkas motivet diskret, ser sig om (som man tänker plåta nåt helt annat) sen PANG så sitter bilden där! Ingen har märkt nåt å man glider iväg lika osynlig som när man kom ...
 

Bilagor

  • ~lwf0010  1200fix400 kopiera.jpg
    ~lwf0010 1200fix400 kopiera.jpg
    91.7 KB · Visningar: 468
Senast ändrad:
cw-op skrev:
Som gatufotograf är det viktigt att inte väcka uppmärksamhet. Man nalkas motivet diskret, ser sig om (som man tänker plåta nåt helt annat) sen PANG så sitter bilden där! Ingen har märkt nåt å man glider iväg lika osynlig som när man kom ...


Helt rätt Janne...
som "Den Röda Nejligan.."

Å man visar fram sitt "visitkort" 40 år efteråt! :)

Här kanske de va litet snack om senaste sporthändelsen en tidig morgon...! ;)
"Puskas, vilken lirare"!!

Intet nytt under solen alltså!
Bara andra kläder! ;)
 

Bilagor

  • mänf.jpg
    mänf.jpg
    59.9 KB · Visningar: 442
Senast ändrad:
cw-op skrev:
Som gatufotograf är det viktigt att inte väcka uppmärksamhet. Man nalkas motivet diskret, ser sig om (som man tänker plåta nåt helt annat) sen PANG så sitter bilden där! Ingen har märkt nåt å man glider iväg lika osynlig som när man kom ...
Om man har svårt att smyga sig fram och fotografera obemärkt och därefter försvinna som en utspädd blå rök kan man tillämpa metoden med väntan. Man väntar alltså in något objekt som är vänlig nog att av någon anledning uppta sig själv med något som gör att han/hon inte ser vad in i helsefyr du gör. Metoden är litet tidsödande men denna fick jag efter endast några få timmars (< 1/2 dags) väntande i sydsvenskt snöglopp......
Us
 

Bilagor

  • på möllebacken-ss.jpg
    på möllebacken-ss.jpg
    31.2 KB · Visningar: 427
Sonnaren skrev:
Om man har svårt att smyga sig fram och fotografera obemärkt och därefter försvinna som en utspädd blå rök kan man tillämpa metoden med väntan. Man väntar alltså in något objekt som är vänlig nog att av någon anledning uppta sig själv med något som gör att han/hon inte ser vad in i helsefyr du gör. Metoden är litet tidsödande men denna fick jag efter endast några få timmars (< 1/2 dags) väntande i sydsvenskt snöglopp......
Us


Ok :)
men detta är litet av en teknik som de "klassiska gatufotograferna" faktiskt använde!
Saknar litet av den gatufototekniken idag!

På en visuellt fin plats, där väntar gatufotografen in "utfyllnaden" = några omedvetna "statister"! :)

Och i vissa fall sker ett under! :)

Några av "statisterna" är under ett ögonblick på en viss plats i bilden,
"The decisive moment",
och allt tillsammans blir då en fin fatufotobild!

Tänker ofta på en bild av Tore Johnson, (framsidan på hans bok, "Still moments in the River of Life". Lucida Pocket) där har han använt sig av den tekniken.

Han har ställt upp sig och tar bilder mot en annonspelare i Paris, på en trottoar, med en lyktstolpe i förgrunden, sedan kommer människor(skuggor)in i bilden,
en av dom vänder sig av en händelse mot Tore, och vi ser plötsligt ett ansikte....

Så gatufoto är inte bara att vara snabb på avtryckaren, utan även att planera/se in i "bildframtiden" på litet olika sätt! :)
 
Senast ändrad:
Javisst! Du är väl påläst och kunnig Bengt, trodde nog det. Det fanns alltså en kärna av sanning i mitt förra inpass - trots den raljerande tonen. Men för att återknyta till bilden jag skickade med - Nå, någon halvdag väntade jag inte men en halvtimme kanske. Att vänta på något annat och bättre en tidig februarieftermiddag på Möllebacksgatan i Karlskrona hade verkligen varit att fresta lyckan för hårt.....;-)).
Us
 
Mer tankar om gatufoto

Jag håller inte riktigt med om det här att försöka vara osynlig & sen försvinna som inget hänt. Med den taktiken tror jag att man missar mycket både när det gäller bilderna & upplevelsen med gatufoto. Många av mina bästa bilder är tagna just i ögonblicket som jag blivit upptäckt...just när jag/kameran får ögon kontakt.

Jag har också fått en kul pratstund med några av mina "targets": om varför & vem jag är etc. På sistone har alltid med mig en länk till min pbase adress så att dom kan gå in & kolla hur bilderna ser ut.

Dessutom går det knappast att gömma sig om man ska få ett riktigt bra porträtt.... man kan ju inte vara länge bort än ett par meter bort även med ett lång tele.

Mycket av tjusningen med gatufoto är just att inte fega ur...utan att gå nära men fortfarande överaska.

Mina bilder finns på: www.pbase.com/sebastian1x

Den här veckan ska jag försöka hinna foto människor på stan i Almaty, Kazakhstan. Gatufoto är ett trevligt sätt att skildra andra platser. Statyerna & husen får nån annan plåta.


Sebastian
 
Re: Mer tankar om gatufoto

Tian skrev:
.....Dessutom går det knappast att gömma sig om man ska få ett riktigt bra porträtt.... man kan ju inte vara länge bort än ett par meter bort även med ett lång tele.

Mycket av tjusningen med gatufoto är just att inte fega ur...utan att gå nära men fortfarande överaska.....


Sebastian

Å här er'e nära för ett "porträtt",
med vidvinkel! :)
Tele = över 50 mm e feglir!! :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/676754.htm

Jäpp!
Gå nära vare!
Men gärna på språng!
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/421120.htm

B)
 
Benganbus skrev:
Ok :)
men detta är litet av en teknik som de "klassiska gatufotograferna" faktiskt använde!
Saknar litet av den gatufototekniken idag!

På en visuellt fin plats, där väntar gatufotografen in "utfyllnaden" = några omedvetna "statister"! :)

Och i vissa fall sker ett under! :)

Några av "statisterna" är under ett ögonblick på en viss plats i bilden,
"The decisive moment",
och allt tillsammans blir då en fin fatufotobild!

Tänker ofta på en bild av Tore Johnson, (framsidan på hans bok, "Still moments in the River of Life". Lucida Pocket) där har han använt sig av den tekniken.

Han har ställt upp sig och tar bilder mot en annonspelare i Paris, på en trottoar, med en lyktstolpe i förgrunden, sedan kommer människor(skuggor)in i bilden,
en av dom vänder sig av en händelse mot Tore, och vi ser plötsligt ett ansikte....

Så gatufoto är inte bara att vara snabb på avtryckaren, utan även att planera/se in i "bildframtiden" på litet olika sätt! :)
[/QU

Visst är det så Bengt, att man kan stå på ett ställe och vänta in "utfyllnaden".
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/668978.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/664904.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/664908.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/664898.htm
 
Senast ändrad:
Intressanta tankar om gatufoto kommer upp här i tråden...

Undrar om det finns någon annan genre inom foto som har så diffusa definitionsnormer som just gatufoto....?

Min egen definition är nog lite friare än de flesta andras.

Kan kanske bero på att jag egentligen inte blivit inskolad eller upplärd av någon erfaren fotograf och dessutom aldrig plåtat analogt.

Min "klassiska skolning" inom foto kommer så gott som helt och hållet genom att delta i Fotosidans forum.....:)
 
Krille-K skrev:

Visst är det så Bengt, att man kan stå på ett ställe och vänta in "utfyllnaden".
[/B][/QUOTE] Tjaba Krille! Din bi...e nästan hela tiden! Nästan alltså! :) B)
 

Bilagor

  • birgerjarls4f.jpg
    birgerjarls4f.jpg
    57.6 KB · Visningar: 336
Senast ändrad:
Tror några av er missförstod mig boys? Försökte en liten skämtsam dragning med en liten illustration som visar hur oupptäckt jag EGENTLIGEN var; Fyra pers som tittar på mig och en som plåtar, jo-jo me snöre! (C;=

Gatufoto gör sig allra bäst med viiida vinklar tycker jag och då blir det ofta nära, väldigt nära. Då kan det vara bra att kunna "ta folk" på rätt sätt. Att känna sig hyfsat säker på sig själv underlättar nog oxo en del.

Ähh ... nu blir man sugen på å ladda "Texas-Leican" dra ner på byn o knäppa några rullar! Borde kunna bli hyfsade utsnitt med ~ 6ggr småbildsformatet, vad tror ni grabbar o tjejer?
Fridens JANNE
 
Senast ändrad:
cw-op skrev:
Tror några av er missförstod mig boys? Försökte en liten skämtsam dragning med en liten illustration som visar hur oupptäckt jag EGENTLIGEN var; Fyra pers som tittar på mig och en som plåtar, jo-jo me snöre! (C;=

Gatufoto gör sig allra bäst med viiida vinklar tycker jag och då blir det ofta nära, väldigt nära. Då kan det vara bra att kunna "ta folk" på rätt sätt. Att känna sig hyfsat säker på sig själv underlättar nog oxo en del.

Ähh ... nu blir man sugen på å ladda "Texas-Leican" dra ner på byn o knäppa några rullar! Borde kunna bli hyfsade utsnitt med ~ 6ggr småbildsformatet, vad tror du Bengt?
Fridens JANNE

Håller med dig Janne.
Det här med "vidvinklar" är bra, och det uppfattas ofta positivt då man e med och nära.
Och är man nära,
så är man tvungen att svara på tilltal! :)

Och vara hyffsat trygg i sin fotografering underlättar...
Kan dock ta tid att ta en del bilder, då man ofta kommer in i en del trevliga samtal....


6 ggr småbildformatet!!!! :)
Vi väntar på spännande bilder Janne!! :)
Mvh Bengan
 
Senast ändrad:
"Ta ett kort på oss"!!

Ok, men måste ni stå och lipa?

"Jaaaaaa"!

Jaha...(suck)..klick!
 

Bilagor

  • pataf.jpg
    pataf.jpg
    59.7 KB · Visningar: 317
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.