Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufoto - Smyg eller frågar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Måste väl också vara så att Psykologi/Sociologi:studenter också har skrivit uppsatser i/runt detta ämne, tror inte ni det?Det hade varit oerhört intressant att ta del av.

MVH Niclas,
 
Nä fråga före, det inser jag att det ofta "förstör" bilden. Men ibland måste man kanske och det beror ju på vilken typ av gatufoto det rör sig om också.

MEN jag känner mig fortfarande lite dum på nåt sätt när jag drar upp kameran på stan. Typ att folk undrar vad man sysslar med och varför.

Måste öva lite mera...
 
Jag tycker det är sällan som man ser dem där riktiga roliga gatu-motiven. Felet är kanske att jag försöker göra perfekta bilder hela tiden och då blir man lite hämmad...

Samtidigt märker jag att jag tycker att fotografiskt vackra personer finns överallt och det är dem jag vill ta kort på (typ vanliga porträtt), men lite för feg för att fråga är jag.

/ Marcus
 
Varning: Lång text med svag anknytning till trådrubriken.

Jag åkte hem från Norge idag, och stannade på en öde vägkrog med kall dagens lunch. Vågade inte lämna kameran i bilen (trodde jag att kråkorna skulle bryta sig in månntro?-) så den kom med in.

Inomhusmiljön var jättefin med många stora fönster och utsikt över en sjö, och ljuset faller perfekt in genom fönstren. Innan jag brett klart brödet kommer det in en äldre herre och dito dam, inte i sällskap men mycket distignerade (om man kan säga så om en dam, fotogeniska var de i alla fall).
De sätter sig vid varsitt bord framför mig så att jag bara storknar av lust att plåta dem. Jag kunde rikta objektivet mitt emellan dem och ändå få med dem fint på bilden, det kunde verka som att jag plåtade något utanför fönstret.
Jag funderade länge på hur jag skulle göra. Det var bara vi i lokalen, så jag kunde välja att fråga om jag fick fotografera dem. Eller så kunde jag bara blåsa av några bilder -mot fönstret eller direkt mot dem. Det kändes i varje fall som att jag hade läge på bra bilder.

Jag tog ingen bild. Och resten av resan hem funderade jag på varför.
Jag är numera inte blygare än de flesta, men sinnesstämningen betyder förstås mycket när man fotograferar. Jag har också lärt mig att vara lite fräck ibland, så jag kunde ha "stulit" dem på bild och ignorerat reaktionerna. Men i den här situationen med bara vi tre närvarande skulle det kännas alltför skamlöst att göra så.

Vad jag kom fram till var detta:
-Det var en slump att jag hade kameran med mig, så jag hade inte "bildjägaren" på plats: Inget behov av att få en bild.
-Jag vill förstå det jag fotograferar, och den här gången skulle det betyda att jag måste få veta lite om personerna, prata med dem. Alltså måste jag vara beredd på att det kan ta lång tid innan jag kommer hem, och jag ville verkligen hem.

Så, nu har jag förklarat bort ett av mina stora misstag. Jag vill fortfarande jättegärna ha dem på bild, men i stället sitter jag här i hemmets trygga vrå och berättar för er, som jag aldrig behöver möta, om bilden som kunde blivit.
Jag tror att man (jag?) måste våga offra både tid och engagemang för att få bilder som man kan glädjas över, kanske rentav för att få ett liv som man kan njuta av.

Ödmjukt delgivande /Tomas
 
Tack Tomas för en underbar historia. Ibland undrar jag varför man i det läget inte tar bilden eller frågar. Förutom i extrema undantag kan ju faktiskt inget hemskt hända.

Jag gick runt i helgen med kameran letandes efter någon "vacker" person att fråga.

Vid ett övergångställe såg jag en man som gick och rastade sin hund. Han hade några dagars skäggstubb och håret var nog inte nytvättat. Inte för att jag vill ta alkis-liknande bilder, men jag tyckte verkligen att han hade ett läckert utseende och det passade det tråkiga höstvädret som var då.

Jag gick fram till honom och frågade om jag fick ta ett kort på honom.

Han bara slog handen framför sig och sa:
-Never!!

Jag sa mest bara att jag var tvungen att fråga och han sa att det var ok.

Lite snopet, för jag hade faktiskt inte räknat med ett sånt svar. Men samtidigt gick jag ändå iväg som en vinnare...

Jag hade faktiskt vågat fråga!

/ Marcus
 
Idag har jag efter inspiration från FS tordas mig på lite gatufotografering. Nej, jag frågade inte innan och fick inte några konstiga blickar tillbaka heller.

Men ändå känner jag mig ändå lite skrajsen för det här med gatufoto på nåt sätt. Skulle jag haft m mig ett stativ och ett pressleg synligt hade jag kanske känt mig mer självsäker.

Varför känner man sig dum ö h t i sånna här situationer, det gör väl knappast en yrkesfotograf som fått ett uppdrag att fota gatumiljön antar jag? Det var då väldigt bra att öva sig på sin skrajsenhet att fota offentligt.

Här är resultatet, för övrigt använde jag mig av mitt nya objektiv ett Sigma 30 mm/f1.4 vilket brännviddsmässigt känns perfekt i dessa sammanhang.

Mina första trevande försök till gatufoto

Och hur var det nu med PUL? Fick man publicera bilder när personerna kan identifieras?
 
Uttryck skrev:

Och hur var det nu med PUL? Fick man publicera bilder när personerna kan identifieras?

Jovisst får man det.
På tal om skrajsenheten så,
man är väl rädd för att utmärka sig från mängden, och det är något man kan träna bort med tiden.

/Henri
 
Uttryck skrev:
Idag har jag efter inspiration från FS tordas mig på lite gatufotografering. Nej, jag frågade inte innan och fick inte några konstiga blickar tillbaka heller.

Ser ju kanon ut! Ser ut som shopping och därikring! :)
 
Re: Mycket fin början Karin!! :)

Benganbus skrev:
Och kul att det kommit igång en Pool med Gatufoto!
Tack David!! :)


Det här e ju mitt huvudintresse,
så det är bara att njuta!

Har noterat ned några egna tyckanden vad gäller gatufoto i ett av mina album.
Om någon är intresserad! :)
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=60740


Mvh Bengan

Mycket bra skrivet och informativt. Det svåra är ju just att hitta den där speciella känslan för situationer, det avgörande ögonblicket, för att använda HCB´s begrepp. För mig som ffa fotat natur är det en ny värld som öppnat sig men förhoppningsvis kommer bildseendet anpassa sig och förbättra sig efter hand. :)
 
Jag satt vid en strand idag och fotade.

Rätt vad det var så frågade en manlig röst,
"-Får jag lov att fotografera fotografen tro??"

Självklart sa jag och fortsatte med mitt.

Då förklarade han att han precis hade frågat ett par damer på en bänk om han fick fota de ifrån ett rättså nära perspektiv. Eftersom det inte var så många andra i närheten kände han sig lite tvingad att fråga.
Han fick ett skarpt NEJ!! och den ena damen gick sin väg med bestämda steg.

Han förklarade att han kände sig överumplad över det svar han hade fått. Men sade också att han var glad att han frågade, för hur hade kvinnan reagerat om han tagit bilden utan att fråga??!!

I vissa lägen så kan man nog inte fota utan att fråga,,

Skall väl tilläggas att han var en duktig fotograf... Han hade en liten charmig Minox, klart han visste vad han gjorde.. Frågan är bara vad som var så spännande med mig där jag satt:)

Mvh Niclas,
 
Kjell Ekström skrev:
Ok, har laddat upp ett par bilder som jag tog under sammanlagt 3 rätt intensiva dagar här i Maidstone, England.

Som jag sa tidigare är det ett mysterium att ingen lade märke till, eller på nåt sätt noterade att jag tog bilder av dessa människor.

Hoppas dom gillas!

http://www.flickr.com/photos/32466467@N00/?saved=1

Jag blir lite nyfiken på vilken kamera du använde och om du tog upp kameran till ögat (jag undrar mest eftersom alla bilder är snea, men antar att du ville ha dem så...)

/ Marcus
 
Jo jag hade en Nikon FM2 och cablerelease, kameran hängde jag runt halsen i typ midjehöjd och sedan var det bara att vandra runt. Det var lite knepigt att kolla kameravinkeln helatiden, därför lutar bilderna ofta.

Men jag tycker att det bidrar till känslan i dom.
 
Datainspektionens text om PUL och internet.

Räknas ett foto som en personuppgift?

Svar:
Ja, all slags information som direkt eller indirekt kan knytas till en fysisk person som är i livet räknas enligt PuL som personuppgifter. Även bilder (foton) på individer som behandlas i dator kan alltså vara personuppgifter. Det innebär att man måste ta hänsyn till bestämmelserna i PuL. Det kan t.ex. krävas samtycke från den person uppgifterna avser. (3 §, 10 § PuL)
Behandling av personuppgifter som en privatperson utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur omfattas inte av PuL.
Men detta undantag gäller inte när man publicerar uppgifter på en webbplats. För publicering av uppgifter på Internet gäller särskilda bestämmelser som ofta förutsätter samtycke från de registrerade personerna. Om man på en webbplats skulle vilja publicera foton på anställda, skolelever eller liknande kan det alltså bli nödvändigt att först inhämta samtycke. (6 §, 33-34 §§ PuL)

----

Personuppgiftslagen och Internet.

I personuppgiftslagen (PuL) fi nns inga specifika regler för Internet. PuL:s generella regler för behandling av personuppgifter gäller även publicering på Internet. Kraven för att behandlingen ska vara tillåten ska givetvis uppfyllas. I vissa fall gäller förbudet mot överföring av personuppgifter till tredje land – länder utanför EU/EES-området – men det finns en rad undantag. Till exempel räknas det inte som överföring till tredje land när en person i Sverige lägger ut uppgifter på en webbplats på Internet som lagras hos en Internetleverantör som är etablerad inom EU. Men eftersom publicering på Internet innebär att uppgifterna blir tillgängliga i hela världen, bör du vara försiktig och alltid göra en s.k. intresseavvägning: Väger ditt intresse av att publicera uppgifterna tyngre än den registrerades intresse av integritetsskydd?

Samtycke
Om den registrerade – den som personuppgifterna avser – har lämnat sit t samtycke, är det tillåtet att publicera uppgifterna på Internet. Det är viktigt att komma ihåg att den registrerade ska ha fått sådan information att han eller hon kan bedöma för- och nackdelar med publiceringen.

Harmlösa uppgifter
Harmlös information får publiceras på Internet utan den registrerades samtycke. Vad som är harmlös information måste bedömas från fall till fall. Utgångspunkten bör vara om den registrerade kan uppleva publiceringen som kränkande. Tänk på att inte alla har samma uppfattning om vad som är integritetskänsligt! På baksidan hittar du några exempel på uppgifter som kan betraktas som harmlösa. Om du är
osäker är det en god regel att inhämta samtycke. Känsliga uppgifter, dvs. uppgifter om etnisk tillhörighet, religiös övertygelse, medlemskap i fackförening och även uppgifter om hälsa och sexualitet får normalt inte publiceras utan samtycke.

Den som publicerar personuppgifter uteslutande för journalistiska ändamål behöver bara uppfylla säkerhetsreglerna i PuL. Undantaget från PuL:s övriga regler är vidsträckt, det omfattar all publicering med ändamål att informera, utöva kritik och väcka debatt om frågor av betydelse för allmänheten. Däremot gäller undantaget inte uppgifter av rent privat karaktär. Undantag från PuL:s övriga regler gäller också uppgifter som behandlas uteslutande för konstnärligt eller litterärt skapande.

Övrigt
PuL gäller inte när personuppgifter publiceras på webbplatser med grundlags- skydd, till exempel massmedieföretags webbplatser eller webbplatser med utgivningsbevis (se www.rtvv.se). PuL gäller inte för privat behandling av personuppgifter. Dock kan aldrig öppen publicering på Internet vara privat behandling eftersom uppgifterna blir tillgängliga över hela världen.

Några praktiska exempel
Arbetsplatsen
Namn, befattning, telefonnummer, e-postadress och liknande arbetsplats- relaterade personuppgifter kan normalt publiceras på en webbplats utan den registrerades samtycke. Vill man däremot lägga ut t.ex. hemadress, hemtelefonnummer eller foton bör man fråga personen först.

Skolan
Lärares namn, klass och e-postadress till skolan kan normalt publiceras utan sam- tycke. Däremot bör man inte utan samtycke publicera elevers och lärares hem- adress, hemtelefon eller foto. När det gäller elever bör normalt också målsman ge sitt samtycke.

Föreningslivet
Medlemsregister innehåller normalt harmlös information, men tänk på att exempelvis medlemmar i en skytteförening kan invända mot en publicering som visar att det kan fi nnas vapen på en viss adress. Det kan vara lämpligt att på ett medlemsmöte diskutera vilka personuppgifter som ska fi nnas på föreningens webbplats. Många personer vill inte att deras adress och telefon- nummer publiceras på Internet.

Kommuner
Personuppgifter som ingår i diarier, kallelser till sammanträden och protokoll får läggas ut på Internet i enlighet med särskilda föreskrifter i personuppgiftsförord- ningen. Huvudregeln är att uppgifter som direkt pekar ut den registrerade inte får publiceras. Vissa undantag fi nns angivna i förordningen som kan hämtas på www.datainspektionen.se.

Foton
Tänk på att foton normalt betraktas som personuppgifter även om inga namn nämns. Innan man lägger ut bilder från t.ex. fester på sin webbplats bör man alltså fråga berörda personer. OBS! Kontrollera alltid en extra gång så att inga skyddade personuppgif- ter av misstag läggs ut på webben.

-----

Hämtat från sajt/pdf från Datainspektionen
www.datainspektionen.se

http://www.datainspektionen.se/fragor_svar/personuppgifter/pul3.shtml

http://www.datainspektionen.se/pdf/faktablad/personuppgifter_och_internet.pdf


/Andreas
 
Jo PUL har diskuterats till leda tidigare men tolkningen av den är ju ingalunda självklar och få rättsfall finns så det är ingenting jag har i bakhuvudet när jag fotograferar eller lägger upp bilder. Däremot skulle jag undvika att lägga upp en bild på en person som skulle kunna uppfattas stötande eller kan misskreditera personen ifråga.
 
dJb skrev:
Jo PUL har diskuterats till leda tidigare men tolkningen av den är ju ingalunda självklar och få rättsfall finns så det är ingenting jag har i bakhuvudet när jag fotograferar eller lägger upp bilder. Däremot skulle jag undvika att lägga upp en bild på en person som skulle kunna uppfattas stötande eller kan misskreditera personen ifråga.

Bra svar.

/ Marcus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.