Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gasens konsekvenser?

Produkter
(logga in för att koppla)

T.Ekelund

Avslutat medlemskap
Kollade artikeln som handlade om hur man byggde sin egen fotoryggsäck, och där stod det någon ting om att skummgummit gav ifrån sig en gas som var skadlig för utrustningen i längden.

Någon som vet vad detta är för gas och vilka konsekvenser den har åt kamerautrustningen?

Gasen påverkar kanske bara filmen i analoga kameror, vad vet jag? Vilket hade varit bra för min del eftersom jag bara kör digitalt.

Och till slut undrar jag även om ett vanligt liggunderlag (som jag använder till min hemma byggda fotoryggsäck) även avger denna gas?

Mvh Tobbe

Gaserna som avges från skumgummi angriper linsytorna, så det spelar med andra ord ingen roll om din kamera är analog eller digital.

Om du vill googla fram mer information så heter fenomenet "outgassing" på engelska. Det är inte bara fotografer som diskuterar problemet. Även exempelvis amatörastronomer är rädda om sin utrustning.

ger liggunderlag även ut gasen? Av vad jag läste på olika saiter som jag hitta på google verkade det så.

Lite synn hade varit helt perfekt att kunna förvara utrustningen där.

Mvh Tobbe

Vad använder tillverkarna av fotoväskor för specialmaterial till stoppningen? Skumgummi lär inte förekomma numera, polyeterskum, samma som i madrasser, har ersatt för länge sedan misstänker jag. Någon som vet?

Dunkudde

Sånt där skit får man på glasrutorna i nyare bilar. Korkmattorna hemma hos Svensson har ersatts av plastmattor med mjukgörare som oxå ger en trevlig yta på objektiv och dina lungor.

Varför inte en gammal dunkudde...

Gå in i en hästen butik skär bort lite stoppning från en säng.
Hästen märker nog inget, gnägg...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar