Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Garanti på prylar från B&H photo?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Funderar på att köpa ett Sigma 70-200/2.8 HSM och Sigmas 2X Converter, och ett Speedlite aggregat från B&H Photo, och undrar om någon vet hur det blir med garantin.

Hmmm Sigman + konvertern kostar alltså 868$ eller ca: 7800:- En speedlite (420 EX?) kostar 180$ eller 1600:- Dvs 9400:- + frakt. Om du har otur, fastnar det i tullen och slutsumman blir 13000:- (6.7% tull och 25% moms)

Fortfarande billigare än i Sverige. (14150:- , cyberphoto)

Det är inget problem med Sigma, har själv lagat min 2x konverter hos Expert, köpt i Tyskland, skulle inte vara några problem. (Fortfarande på reperation, gick sönder strax innan jul..)

Ingen risk för att prylarna fastnar i tullen, dom kommer att skickas till miami.

Räknade du med skatt? Jag fick det till $861 inklusive Uv- och Pol-filter. Plus blixten då, förståss.

Angående blixten, villken är bäst till Eos 30'n?

Har funderat på 550EX

Jamen då så :)

Har hört att 550 EX kan vara lite overkill. Ganska många funktioner som man kanske inte kommer att använda. Men du kanske har användning för styrkan?

Annars är ju 420 rätt kraftig. Jag är ju gammalmodig och kör fortfarande med EZ-blixtar ;)

Jag är på jakt efter en EZ 540, för mina blixtbilder blir inte alls bra exponerade, antingen har jag helt fel teknik eller så ger blixten inte rätt effekt.

Ja jag tror nog att jag vill ha så mycket effekt som möjligt. Och många knappar och funktioner stör mig inte ;) hehe

Är det inte B&H som ägs av ortodoxa judar i New York? Jag har för mig att jag har sett kort på ägarna och de hade svart hatt, skägg och tinninglockar. De är nog lätta att ha att göra med, och proffsfotografer i USA handlar från B&H, så det är ingen skräpaffär.

Skiljer max synktid på dom båda? (för "riktig" blixt)

Frågan var upp i den andra tråden, men hade inget svar

Nej, max synktid skiljer inte mellan blixtarna.

Synktiden beror på kameran, inte blixten: I pirnicip är synktiden den kortaste tiden som båda slutarens ridåer är öppna samtidigt.

Vid kortare tider täcker alltid en av ridåerna bilden, och då får blixten pulsera ut flera blixtar så att en konstant ljusmängd träffar hela bilden gäller bara fp-blixt)

tobias.o skrev:
Nej, max synktid skiljer inte mellan blixtarna.
En sanning med modifikation, beroende på kamerahus så kan ju en del blixtar ge synk ner till 1/2000 sek men med rejält reducerad effekt.
I praktiken så ger blixten ifrån sig en mängd svagare blixtar i hög takt på bekostnad av uteffekten.
I mitt fall med Minolta så få jag den möjligheten med "värstingblixtarna" i systemet men inte med de "billigare" blixtarna.
Jag antar att Canon o dom andra har liknande funktioner.

Just det. Och för Canon heter det fp-blixt (jag beskrev det lite slarvigt i andra stycket). Funktionen finns för övrigt på alla Canons EX-bilxtar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar